Website vergelijking medicijnvergoeding uitgebreid
17/09/2009 14:39
Nefarma
Zo veel mogelijk helderheid over de vergoeding van geneesmiddelen door de verschillende zorgverzekeraars: vanuit dat oogpunt is vorig jaar de website mijnmedicijnvergoeding.nl opgezet. Deze week is een uitgebreide, nieuwe versie gelanceerd. Er zijn nu meer vergelijkingsmogelijkheden.
De website maakt duidelijk hoe groot de verschillen in medicijnvergoeding kunnen zijn tussen de zorgverzekeraars. Nieuw is onder meer dat gebruikers een eigen profiel kunnen aanmaken, waardoor het vergelijken van verschillende polissen veel gemakkelijker wordt. Naast de mogelijkheid om de vergoeding van individuele geneesmiddelen te vergelijken, kunnen patiënten nu ook de vergoeding van hun gehele geneesmiddelenpakket door de verschillende zorgverzekeraars naast elkaar leggen.
De website mijnmedicijnvergoeding.nl geeft geen keuzeadvies, maar ondersteunt gebruikers van geneesmiddelen bij het bepalen welke polis het beste bij hem of haar past. Doordat verzekeraars een zeer verschillend beleid voeren, kan het voor medicijngebruikers de moeite waard zijn om van polis te veranderen. Onder het motto 'de ene zorgverzekeraar is de andere niet' willen de makers van de site de markt op een transparante manier in kaart brengen en daarmee de bewustwording onder de Nederlandse verzekerden vergroten.
Mijnmedicijnvergoeding.nl is opgezet door het onafhankelijke bureau Scanwork, dat ook verantwoordelijk is voor zorgplanet.nl, de algemene vergelijkingssite over zorgverzekeraars. Hetzelfde bureau zorgt er met behulp van input van de verzekeraars ook voor dat de gegevens actueel blijven. De gegevens van de nieuwe polissen voor 2010 zullen halverwege november via de site beschikbaar zijn, voor zover de verzekeraars op dat moment hun polisvoorwaarden hebben gepubliceerd.
Nefarma, vereniging innovatieve geneesmiddelen Nederland, ondersteunt het initiatief en fungeert als hoofdsponsor. Later dit najaar, als Nederlanders weer van zorgverzekeraar kunnen veranderen, zal de branchevereniging net als vorig jaar via een publiekscampagne de aandacht vestigen op het bestaan en de mogelijkheden van de website.