TNS NIPO publicaties
17 september 2009
Nederland telt 9,3 miljoen gamers
Games in top drie van media bij jongeren
9,3 Miljoen Nederlanders spelen wel eens games. Dit is zeventig
procent van de Nederlandse online bevolking. Onder jongeren behoort
het spelen van games, naast internetgebruik en tv-kijken tot de top
drie als het gaat om de tijd die per week hieraan besteed wordt. Bij
jongens tussen dertien en negentien jaar is dit met bijna tien uur per
week zelfs al nagenoeg gelijk aan het gebruik van tv en internet. Dit
blijkt uit het Nationaal Gaming Onderzoek 2009 dat TNS NIPO en
Newzoo/Gamesindustry.com deze zomer hebben gehouden onder Nederlanders
van acht jaar en ouder met toegang tot internet. Nederland scoort
gemiddeld wat betreft het percentage van de bevolking dat games speelt
ten opzichte van de overige landen waar het onderzoek gelijktijdig is
verricht: België, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en de
Verenigde Staten. Wat betreft het deel van de gamers dat betaalt voor
games, scoort Nederland het laagst.
Games nemen sterke plaats in tussen traditionele media
Met zeventig procent van de bevolking bevindt Nederland zich tussen
landen als Frankrijk (63%), Duitsland (65%), België (67%), Verenigd
Koninkrijk (73%) en de Verenigde Staten (83%) in de middenmoot. In
alle leeftijdsgroepen speelt meer dan vijftig procent van de
Nederlandse bevolking games. De tijd die gemiddeld besteed wordt
varieert sterk. Zo besteden jongens tussen acht en twaalf jaar,
waarvan 98 procent games speelt, gemiddeld zes uur per week aan games.
Dit is gelijk aan de tijd die wordt besteed aan internet. Bij jongens
van dertien tot negentien loopt dit op tot circa tien uur, hetgeen
vergelijkbaar is met tijd besteed aan tv en internet. Bij meisjes is
de tijdsbesteding aan games lager, alhoewel het percentage gamers ook
hier ruim boven de tachtig procent ligt. Binnen de
leeftijdscategorieën 35 tot 49 jaar en 50-plus speelt respectievelijk
67 procent en 52 procent van de bevolking games. Zij spenderen
gemiddeld ruim drie uur per week aan games. Opvallend is dat ook
vrouwen en mannen van 50-plus meer tijd aan games besteden dan aan
tijdschriften. Over de gehele bevolking gezien zijn gameportals als
platform en puzzels als genre het populairst, met name bij vrouwen
20-34 jaar (45%), 35-49 jaar (40%) en 50-plus (37%).
Tijd besteden betekent nog geen geld uitgeven
Naast algemene interesses, online shopping gedrag en koopintenties
heeft het onderzoek zich ook gericht op game-specifieke uitgaven.
Traditioneel worden de totale uitgaven aan games binnen Nederland
gemeten via de winkelverkoop. Uitgaven aan mobiele games, gameportals
en zogenoemde MMO's zoals World of Warcraft, Runescape en Habbo voegen
hier, in de vorm van abonnementen en verkoop van credits of virtuele
producten binnen games zelf, nog eens tientallen miljoenen aan toe.
Het percentage spelers dat betaalt voor games verschilt sterk per
platform. Nederlandse gamers zijn minder snel bereid om te betalen
voor games dan gamers in andere landen. Bij mobiel is dit slechts
twaalf procent terwijl dit in het Verenigd Koninkrijk 48 procent is.
Zoals men kan verwachten is dit percentage bij consoles het hoogst: 63
procent. Van de console spelers geeft tien procent aan wel eens
(illegaal) te kopiëren. De online multiplayer games en virtuele
werelden kennen een relatief groot percentage spelers dat er voor
betaalt: 31 procent. Ook de absolute uitgaven per gamer in Nederland
zijn lager dan in de andere landen.
Opkomst mobiel en sociale netwerken als game platform
De mobiele telefoon en sociale netwerken zoals Hyves en Facebook
worden over het algemeen gezien als mogelijke dominante game platforms
van de toekomst. Nederland ligt op deze gebieden achter op de
Verenigde Staten en de grote Europese landen. In Nederland noemt zeven
procent van de spelers op sociale netwerken dit de belangrijkste plek
om te spelen terwijl dit in andere Europese landen tien procent is en
in de VS zelfs 24 procent. De komst van de iPhone en vergelijkbare
telefoons heeft het gebruik hiervan als game platform in de Verenigde
Staten en het Verenigd Koninkrijk tot twintig procent opgestuwd.
Andere Europese landen, inclusief Nederland, blijven op circa tien
procent steken, sterk afhankelijk van het merk telefoon en de mobiele
operator.
F5527 | TNS NIPObase CAWI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden
gedurende juni/juli 2009. Hierbij zijn 1.963 respondenten ondervraagd
van 8 jaar en ouder(n=1.963).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO/Newzoo
vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met
info@tns-nipo.com (tel: 020 522 54 44) van TNS NIPO, of met Thijs
Hagoort (tel: 020 663 58 16) van Newzoo.
Achtergrond onderzoek
Het Nationaal Gaming Onderzoek 2009 is onderdeel van een
internationale serie onderzoeken uitgevoerd door TNS NIPO en
Newzoo/Gamesindustry.com in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Verenigd
Koninkrijk, België en de Verenigde Staten onder de naam Today's
Gamers. RealGames (Zylom), Keesing Games (o.a. Denksport), RTL Group
(o.a. RTL Nederland), Gamepoint (o.a. Spelpunt.nl) en SPIL GAMES (o.a.
spelletjes.nl) zijn launch partners en gebruikers van de volledige
data. Zowel nationale als internationale rapporten en data zijn vanaf
dit moment verkrijgbaar.
TNS NIPO