TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

17 september 2009

Nederland telt 9,3 miljoen gamers
Games in top drie van media bij jongeren

9,3 Miljoen Nederlanders spelen wel eens games. Dit is zeventig procent van de Nederlandse online bevolking. Onder jongeren behoort het spelen van games, naast internetgebruik en tv-kijken tot de top drie als het gaat om de tijd die per week hieraan besteed wordt. Bij jongens tussen dertien en negentien jaar is dit met bijna tien uur per week zelfs al nagenoeg gelijk aan het gebruik van tv en internet. Dit blijkt uit het Nationaal Gaming Onderzoek 2009 dat TNS NIPO en Newzoo/Gamesindustry.com deze zomer hebben gehouden onder Nederlanders van acht jaar en ouder met toegang tot internet. Nederland scoort gemiddeld wat betreft het percentage van de bevolking dat games speelt ten opzichte van de overige landen waar het onderzoek gelijktijdig is verricht: België, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Wat betreft het deel van de gamers dat betaalt voor games, scoort Nederland het laagst.

Games nemen sterke plaats in tussen traditionele media Met zeventig procent van de bevolking bevindt Nederland zich tussen landen als Frankrijk (63%), Duitsland (65%), België (67%), Verenigd Koninkrijk (73%) en de Verenigde Staten (83%) in de middenmoot. In alle leeftijdsgroepen speelt meer dan vijftig procent van de Nederlandse bevolking games. De tijd die gemiddeld besteed wordt varieert sterk. Zo besteden jongens tussen acht en twaalf jaar, waarvan 98 procent games speelt, gemiddeld zes uur per week aan games. Dit is gelijk aan de tijd die wordt besteed aan internet. Bij jongens van dertien tot negentien loopt dit op tot circa tien uur, hetgeen vergelijkbaar is met tijd besteed aan tv en internet. Bij meisjes is de tijdsbesteding aan games lager, alhoewel het percentage gamers ook hier ruim boven de tachtig procent ligt. Binnen de leeftijdscategorieën 35 tot 49 jaar en 50-plus speelt respectievelijk 67 procent en 52 procent van de bevolking games. Zij spenderen gemiddeld ruim drie uur per week aan games. Opvallend is dat ook vrouwen en mannen van 50-plus meer tijd aan games besteden dan aan tijdschriften. Over de gehele bevolking gezien zijn gameportals als platform en puzzels als genre het populairst, met name bij vrouwen 20-34 jaar (45%), 35-49 jaar (40%) en 50-plus (37%).

Tijd besteden betekent nog geen geld uitgeven
Naast algemene interesses, online shopping gedrag en koopintenties heeft het onderzoek zich ook gericht op game-specifieke uitgaven. Traditioneel worden de totale uitgaven aan games binnen Nederland gemeten via de winkelverkoop. Uitgaven aan mobiele games, gameportals en zogenoemde MMO's zoals World of Warcraft, Runescape en Habbo voegen hier, in de vorm van abonnementen en verkoop van credits of virtuele producten binnen games zelf, nog eens tientallen miljoenen aan toe. Het percentage spelers dat betaalt voor games verschilt sterk per platform. Nederlandse gamers zijn minder snel bereid om te betalen voor games dan gamers in andere landen. Bij mobiel is dit slechts twaalf procent terwijl dit in het Verenigd Koninkrijk 48 procent is. Zoals men kan verwachten is dit percentage bij consoles het hoogst: 63 procent. Van de console spelers geeft tien procent aan wel eens (illegaal) te kopiëren. De online multiplayer games en virtuele werelden kennen een relatief groot percentage spelers dat er voor betaalt: 31 procent. Ook de absolute uitgaven per gamer in Nederland zijn lager dan in de andere landen.

Opkomst mobiel en sociale netwerken als game platform De mobiele telefoon en sociale netwerken zoals Hyves en Facebook worden over het algemeen gezien als mogelijke dominante game platforms van de toekomst. Nederland ligt op deze gebieden achter op de Verenigde Staten en de grote Europese landen. In Nederland noemt zeven procent van de spelers op sociale netwerken dit de belangrijkste plek om te spelen terwijl dit in andere Europese landen tien procent is en in de VS zelfs 24 procent. De komst van de iPhone en vergelijkbare telefoons heeft het gebruik hiervan als game platform in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk tot twintig procent opgestuwd. Andere Europese landen, inclusief Nederland, blijven op circa tien procent steken, sterk afhankelijk van het merk telefoon en de mobiele operator.

F5527 | TNS NIPObase CAWI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden gedurende juni/juli 2009. Hierbij zijn 1.963 respondenten ondervraagd van 8 jaar en ouder(n=1.963).

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO/Newzoo vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met info@tns-nipo.com (tel: 020 522 54 44) van TNS NIPO, of met Thijs Hagoort (tel: 020 663 58 16) van Newzoo.

Achtergrond onderzoek
Het Nationaal Gaming Onderzoek 2009 is onderdeel van een internationale serie onderzoeken uitgevoerd door TNS NIPO en Newzoo/Gamesindustry.com in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, België en de Verenigde Staten onder de naam Today's Gamers. RealGames (Zylom), Keesing Games (o.a. Denksport), RTL Group (o.a. RTL Nederland), Gamepoint (o.a. Spelpunt.nl) en SPIL GAMES (o.a. spelletjes.nl) zijn launch partners en gebruikers van de volledige data. Zowel nationale als internationale rapporten en data zijn vanaf dit moment verkrijgbaar.