Consument leent verstandiger en kiest voor lager kredietbedrag

17/09/2009 12:51

Afab Financiële Diensten Holding

Uit onderzoek van kredietbemiddelaar AFAB blijkt dat het gemiddelde kredietbedrag in 2009 maar liefst 4,68 procent lager ligt dan in 2008. De verstandig lenen campagne van de AFM lijkt zijn vruchten af te werpen.

In 2007 was het gemiddelde leenbedrag dat consumenten afsloten via AFAB EUR 22.039,-. Dit bedrag steeg in 2008 naar EUR 23.328,-, maar is dit jaar juist flink gedaald. Het gemiddelde afgesloten leenbedrag in 2009 is EUR 22.285,-. Dit is bijna 5% lager dan in 2008.

Verstandig lenen campagne van AFM heeft effect

Sinds 1 april 2009 moet in alle reclame-uitingen over krediet de waarschuwing: 'Let op! Geld lenen kost geld.' worden vermeld. Dit is een van de maatregelen die zijn genomen om het toenemende probleem van schulden tegen te gaan en consumenten bewuster te maken van de kosten en risico's van leningen. Door de financiële crisis lenen consumenten nu bewuster.

AFAB is de grootste kredietbemiddelaar van Nederland. Volgens Maasbert Schouten, bestuurder van AFAB, sluit het bedrijf zich volledig aan bij de verstandig lenen filosofie van de AFM en adviseert het consumenten om nooit meer geld te lenen dan hun persoonlijke situatie toestaat.

Meer persoonlijke leningen

Naast de keuze voor een lager gemiddeld kredietbedrag is er nog een trend zichtbaar die aantoont dat consumenten 'verstandiger' lenen. Uit onderzoek blijkt dat mensen steeds vaker kiezen voor een persoonlijke lening. Bij deze leenvorm worden de looptijd, de hoogte van de rente en de totale kosten vooraf besproken. Rente en aflossing worden verwerkt in één stabiele maandtermijn. De consument weet dus precies waar hij aan toe is bij deze verstandige lening.

Meer informatie

Voor meer informatie over kredietbemiddelaar AFAB, zie: http://www.afab.nl





http://www.afab.nl