Portway Rotterdam: het alternatief voor de omleiding A13/A16

17/09/2009 12:00

Belangen Vereniging Hillegersberg-Bergse Bos

Géén snelweg A13 is meer te zien, te horen of te ruiken in de wijk Overschie. Het nieuwe plan Portway Rotterdam zet een definitieve streep onder de ernstige verkeershinder van de A13 in Overschie. De A13 wordt volledig ondertunneld en achterlangs deze wijk omgeleid vlak langs Airport Rotterdam. De A13 en A20 ontmoeten elkaar op een nieuw knooppunt, op de plek waar de HSL nu ook de A20 kruist. Op dit knooppunt komen deze drie hoofdaders van de stad bijeen, vandaar de symbolische naam Portway Rotterdam, de poort tot de stad.

De moeizame bereikbaarheid van Rotterdam en de verkeersdrukte op het Schieplein wordt in Portway Rotterdam opgelost door het Schieplein te integreren met het nieuwe knooppunt van de A13 met de A20, het nieuwe Portplein. Het verouderde Kleinpolderplein wordt volledig gestript. Uitsluitend de rotonde op maaiveld resteert. Een nieuwe rondweg tussen Schieplein en Blijdorp vermindert de verkeersdrukte in de centrumbuurten en verbetert de lokale leefomgeving. De "flessehals" in de A20 tussen Schieplein en de Rotte die het verkeer al jarenlang stremt, wordt in het plan Portway Rotterdam verwijd. De A20 wordt hier verdubbeld tot 12 rijstroken die in een tunnel onder de noordoever van het Noorderkanaal lopen. Het huidige hinderlijke snelwegviaduct verdwijnt. De ongelukkige aansluiting Crooswijk verplaatst zich oostwaarts naar de overzijde van de Rotte in de noordrand van Kralingen. Met een eventuele aansluiting voor Nieuw Terbregge. De A13 zone komt vrij voor nieuwe stedelijke ontwikkeling in een rustige groene omgeving. Ook de wat verpauperde bedrijfsrand langs het Noorderkanaal kan nieuw leven voor wonen en werken worden ingeblazen in een groene setting tussen het Centrum en Hillegersberg.

De kosten van Portway Rotterdam liggen in dezelfde orde als de kosten voor de omleiding A13/A16. De grote voordelen van Portway Rotterdam liggen hiermee binnen bereik. Forse verbreding van de A20, géén milieuhinder meer in Overschie en langs het Noorderkanaal, robuuste aansluitingen van Rotterdam op het snelwegnet, en betere lokale leefomgeving.

Anders dan de omleiding A13/A16 biedt hét alternatief Portway Rotterdam dit alles wél.

Portway Rotterdam is een ontwerp van Bosvariant ScheppingsStrategen.

Voordelen Portway Rotterdam


1. Volledige sanering milieuoverlast A13 Overschie


2. Toekomstvaste capaciteitsvergroting A20


3. Hoogwaardige stedelijke ontwikkeling A13 en A20 zone


4. Verbetering leefmilieu langs A20 Noorderkanaal


5. Nieuwe binnenstedelijke bouwgrond in A13 en A20 zone


6. Robuuste aansluiting Schieplein op snelweg


7. Nieuwe rondweg tussen Centrum en noordelijke wijken


8. Verbeterde ontsluiting Nieuw-Terbregge


9. Géén aantasting Lage Bergse Bos en Regiopark Rottemeren


10. Géén uitbreiding milieuhinder in Ommoord


11. Géén aantasting Vlinderstrik


12. Géén aantasting Schiebroeksepark


13. Géén stapeling MER-procedures (vliegveld en snelweg) Noordrand


14. Betaalbare kosten die in dezelfde orde liggen als A13/A16

Doelstellingen Trajectnota:

Portway Rotterdam voldoet aan alle doelstellingen uit de Trajectnota:


- betrouwbare en acceptabele reistijden op hoofdwegennet


- bereikbaarheid centrum Rotterdam en noordelijke wijken


- kwaliteit leefomgeving verbeteren in A13 en A20 zone


- leefbaarheid woonbuurten door lokale verkeersreductie

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl