Ministerie van Defensie
Ministerie van Defensie
Postbus 20701
2500 ES Den Haag
Telefoon (070) 318 81 88
Fax (070) 318 78 88
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR Žs Gravenhage
Datum 16 september 2009
Ons kenmerk DMO/DB/2009026178
Onderwerp Antwoorden op schriftelijke vragen over budgettekorten voor de vervanging
van de F-16
Hierbij bieden wij u de antwoorden aan op de schriftelijke vragen van de leden Van
Velzen, Brinkman en Pechtold over budgettekorten voor de vervanging van de F-16. Deze
vragen werden ingezonden op 8 september 2009 met kenmerk 2009Z15963.
DE STAATSSECRETARIS DE MINISTER
VAN DEFENSIE VAN ECONOMISCHE ZAKEN
drs. J.G. de Vries M.J.A. van der Hoeven
Ministerie van Defensie
Antwoorden op schriftelijke vragen van de leden Van Velzen, Brinkman en
Pechtold over budgettekorten voor de vervanging van de F-16 (ingezonden 8
september 2009 met kenmerk 2009Z15963)
1
Bent u beiden bekend met het document van oktober 2005 van de Defensie
Materieelorganisatie - projectteam vervanging F16 - dat in handen van KRO
Reporter is gekomen? 1) Wat is de betekenis van de mededeling `De defensiestaf
kan vervangingsscenario 3c' met moeite inpassen in het Defensieplan, voor het
overige resterende deel van de capaciteit (voorlopig 33 toestellen) zijn thans nog
aanvullende fondsen tot 2025 maar te weinig om scenario 3c' in zijn geheel te
kunnen accommoderen'? Klopt onze conclusie dat uit dit interne document blijkt
dat er sprake was van een budgettekort? Zo nee, waarom niet? Is de Kamer niet
geïnformeerd over dit budgettekort? Zo ja, waarom heeft u er voor gekozen deze
belangrijke informatie niet met de Kamer te delen? Sinds wanneer is het
ministerie van Economische Zaken op de hoogte van deze budgetproblemen?
5
Kunt u verklaren waarom u niet in 2005 maar pas jaren later het budget voor de
vervanging van de JSF aanzienlijk verhoogd heeft en daarbij niet verwees naar
de budgettekorten die al in 2005 bekend blijken te zijn?
6
Kunt u verklaren waarom uw ambtsvoorganger Van der Knaap de Kamer steeds
heeft voorgehouden dat alle opties open blijven terwijl Defensie toen al wist dat
85 toestellen aanschaffen onhaalbaar was? Waarom gaf uw ambtsvoorganger
Van der Knaap antwoord op schriftelijke vragen 2) aan dat "Nog wordt bezien wat
de kwantitatieve behoefte aan jachtvliegtuigen is", terwijl alle verschillende
scenario's al uitgebreid bekeken en vastgelegd waren en duidelijk was dat er
geen budget zou zijn voor de aanschaf van 85 JSF's?
De staatssecretaris van Defensie is bekend met het in vraag 1 genoemde interne
defensiedocument uit 2005, met de rubricering Stg Confidentieel. Zoals in de brief van
7 september jl. (Kamerstuk 26 488 nr. 196) is uiteengezet, zijn als onderdeel van de
verwervingsvoorbereidingsfase (D-fase) van het project Vervanging F-16 door Defensie
ambtelijke studies verricht naar mogelijke vervangingsschema's. Het ministerie van
Economische Zaken was bij deze studies niet betrokken.
Bij aanvang van de studies is uitgegaan van het planningsgetal van 85 en het
tentatieve budget van 4,5 miljard. Dit tentatieve budget was sinds 1999 niet meer
gewijzigd. Verschillende opties zijn uitgewerkt, waaronder het in vraag 1 aangehaalde
vervangingsscenario 3c'. De mogelijkheid het aantal vervangende toestellen niet in één
keer te bestellen maar in batches is in de studies uitgebreid aan de orde gekomen. De
Kamer is reeds op 7 maart 2002 (Kamerstuk 26 488 nr. 9) geïnformeerd dat een batch-
benadering tot de mogelijkheden behoorde. Verder is de batch-benadering met de
Kamer besproken tijdens de plenaire behandeling van de defensiebegroting 2006 op
17 november 2005.
In 2005 was nog geen definitief projectbudget vastgesteld. Het tentatieve budget uit
1999 van 4,5 miljard (prijspeil 1998) bleek in de eerste fase van de studies met de
prijsinformatie die begin 2005 beschikbaar was, ontoereikend te zijn voor 85 toestellen.
Er is echter nooit sprake geweest van een besluit het planningsaantal van 85 te
verlagen. Dat was pas aan de orde geweest als zou zijn besloten het tentatieve
projectbudget niet te verhogen. Evenmin is er een besluit genomen over een aantal
voor een eerste batch. Bij het ontbreken van politieke besluitvorming was er geen
aanleiding de Kamer over de voortgang van deze ambtelijke studies te informeren. De
gebruikelijke gang van zaken van het Defensie Materieelproces is dat de regering de
Kamer een verwervingsbesluit voorlegt met een D-brief. In een dergelijke brief wordt tot
in detail ingegaan op alle relevante aspecten van de verwerving, waaronder de
aantallen en het beschikbare budget. Na de val van het kabinet-Balkenende-2 in juni
2006 was een verwervingsbesluit niet meer aan de orde en is de ambtelijke
voorbereiding binnen het ministerie van Defensie stopgezet.
Uiteindelijk is na de ontvangst van nieuwe kosteninformatie eind 2006 besloten het
budget te verhogen tot 5,5 miljard (prijspeil 2005) op basis van het planningsaantal
van 85 toestellen, en het aangepaste projectbudget te verwerken in de
defensieplannen voor de langere termijn. De jaarrapportage over 2006 die de Kamer
op 11 april 2007 heeft ontvangen (Kamerstuk 26 488 nr. 58) maakt melding van het
aangepaste projectbudget. De minister van Economische Zaken was hiervan, als
medeondertekenaar van de jaarrapportage, op de hoogte. De Algemene Rekenkamer
(ARK) heeft in haar rapport `Monitoring verwerving Joint Strike Fighter: stand van zaken
september 2006' (Kamerstuk 26 488 nr. 51, 11 oktober 2006), eveneens melding
gemaakt van een raming van het projectbudget van 5,5 miljard. Dit betrof een
berekening van Defensie uit de zomer van 2006 die nadien nog enigszins is aangepast.
Het ARK-rapport, inclusief de raming van het projectbudget van 5,5 miljard, is
uitgebreid aan de orde geweest tijdens de plenaire behandeling van de
defensiebegroting 2007 op 17 en 18 oktober 2006.
2
Kent u de argumentatie zoals in bovengenoemd document verwoord dat indien
Nederland een lager planningsaantal zou gaan hanteren in het PSFD MoU, dan de
`industriële werkpakketten voor Nederland vrijwel zeker neerwaarts zullen
worden bijgesteld om die in lijn te brengen met het bestelvolume van de eerste
batch'? Deelt u de mening dat indien het plangetal van 85 irreëel want
onbetaalbaar bleek te zijn, dit aan de Kamer maar ook aan de JSF partners
gemeld had moeten worden? Deelt u de mening dat uit deze documenten blijkt
dat er doelbewust een te hoog plangetal gehanteerd bleef worden om de
Amerikaanse industrie zand in de ogen te strooien?
3
Kent u de formulering in hetzelfde document over het hanteren van een toen
irreëel plangetal van 85: `Voorts is aangegeven dat dit aantal wordt gehanteerd
voor externe communicatie en als planningsaantal voor de PSFD MoU
onderhandelingen'. Is het waar dat hier een belangrijk gegeven, namelijk dat u
geen mogelijkheden had om 85 JSF-toestellen aan te schaffen, niet werd
aangegeven? Kunt u uw antwoord toelichten?
4
Waarom bent u in de jaren na 2005, tot op de dag van vandaag, blijven werken
met het plangetal 85? Kunt u hardmaken dat er nu wel voldoende geld
beschikbaar is om deze enorme hoeveelheid vliegtuigen aan te schaffen?
Ja, wij hebben inmiddels kennis genomen van de aangehaalde argumentatie en
formulering. Deze maken deel uit van de ambtelijke uitwerking van de opties die in
2005 aan de orde waren bij Defensie. Van belang is echter dat er nooit een besluit is
genomen het planningsaantal van 85 te verlagen. Dat was pas aan de orde geweest
als zou zijn besloten het tentatieve projectbudget van 4,5 miljard niet te verhogen.
Derhalve delen wij de in vraag 2 weergegeven meningen niet. Bovendien is er geen
sprake van een gegeven, zoals gesteld in vraag 3, dat er geen mogelijkheden waren 85
JSF-toestellen aan te schaffen.
Het planningsgetal van 85 toestellen betreft een reële schatting van de behoefte, die nog
niet definitief is vastgesteld. De regering hanteert voor de vervanging van de F-16 een
fasegewijze aanschaf in twee batches, waarover de Kamer ook met de beleidsbrief
`Wereldwijd dienstbaar' van 18 september 2007 is geïnformeerd (Kamerstuk 31 243, nr.
1). Een besluit over de omvang van de eerste batch zal deel uitmaken van het definitieve
aanschafbesluit over de vervanger van de F-16 in 2012. De batch-benadering maakt het
mogelijk na de aanschaf van een eerste batch de internationale veiligheidssituatie en de
technologische ontwikkelingen rondom het luchtwapen gedurende een reeks van jaren te
volgen alvorens in het volgende decennium een besluit over een tweede batch te nemen.
Het projectbudget bedraagt, op basis van het planningsaantal van 85 toestellen, thans
6,154 miljard (prijspeil 2008). De brief van 29 februari 2008 (Kamerstuk 26 488 nr. 65)
en de jaarrapportage over 2008 van 27 maart 2009 (Kamerstuk 26 488 nr. 159) bevatten
nadere informatie over deze recente aanpassingen van het projectbudget. Met de
defensiebegroting voor 2010 die de Kamer op Prinsjesdag is aangeboden, wordt het
projectbudget aangepast naar prijspeil 2009. Met de brief van 15 april 2009 (Addendum
Jaarrapportage, Kamerstuk 26 488 nr. 167) is de Kamer geïnformeerd over de relatie
tussen het projectbudget en het investeringsbudget van Defensie in de periode 2008-
2023.
7
Was de Nederlandse industrie op de hoogte van het feit dat al in 2005 intern
bekend was dat het plangetal van 85 JSF's onhaalbaar was? Deelt u de mening
dat de businesscase aangepast had moeten worden op basis van deze
informatie? Wanneer is Lockheed Martin op de hoogte gebracht van de financiële
onhaalbaarheid van het aanschaffen van de 85 JSF's?
8
Is het verzwijgen van de onhaalbaarheid van 85 JSF's onderdeel van de huidige
arbitrage tussen de Staat en de industrie over het afdrachtspercentage op basis
van de business case?
9
Wat is de reden dat deze arbitrage nog steeds voorsleept? Wanneer zal nu
eindelijk het afdrachtspercentage vastgesteld worden?
De Nederlandse industrie en Lockheed Martin zijn in 2005 niet geïnformeerd over de
ambtelijke studies binnen het ministerie van Defensie. Dat was ook niet aan de orde
aangezien er geen besluitvorming is geweest. Zij hebben wel kennis kunnen nemen
van de genoemde Kamerstukken uit 2006 en 2007, waaruit blijkt dat het
planningsaantal is gehandhaafd op 85 en het projectbudget is verhoogd.
Zoals in 2002 met de Medefinancieringsovereenkomst is afgesproken, is de business
case op 1 juli 2008 herijkt. De Kamer is hierover geïnformeerd met de brief van 1 juli
2008 (Kamerstuk 26 488 nr. 90). Op 30 juni jl. is de Kamer vertrouwelijk geïnformeerd
over de voortgang van de arbitrage. De arbitrage is thans nog niet voltooid. Lopende de
arbitrage kan de regering hierover geen verdere mededelingen doen.
10
Kunt u aangeven of de verwachting dat er tussen de 4500 en 6000 toestellen
geproduceerd gaan worden nog reëel is? Zo nee, wat betekent dit voor de
stuksprijs van de Nederlandse toestellen, de aantal aan te schaffen toestellen en
het werkaandeel van de Nederlandse industrie?
Ja, wij achten de verwachting reëel. Nederland gaat voorzichtigheidshalve uit van 4500
toestellen. De brieven van 25 maart en 17 april 2009 (Kamerstukken 31 300 nr. 10 en
26488 nr. 166) gaan nader in op het aantal te produceren toestellen.
1) KRO Reporter, 6 september 2009
de Volkskrant, 4 september 2009
2) Kamerstuk 26 488, nr. 34