Historisch Hilversum: Woningcomplex De Gooise Moordenaar
publicatiedatum: donderdag 17 september 2009
Eenmaal per maand ziet u hier een foto met een beschrijving afkomstig
uit het Streekarchief Gooi en Vechtstreek. U kunt daar zelf ook op
zoek naar de geschiedenis van Hilversum. Bent u bijvoorbeeld benieuwd
naar uw huis of straat in vroeger tijden? Breng dan eens een bezoek.
Honderden archieven en collecties liggen op u te wachten. Het
Streekarchief Gooi en Vechtstreek zit in het Stadskantoor, Oude
Enghweg 23; openingstijden ma. 9.00-13.00 uur, di. t/m vr. 9.00-17.00
uur ; website: www.gooienvechthistorisch.nl
Woningcomplex De Gooise Moordenaar
Na de Tweede Wereldoorlog was er een grote behoefte aan woningen in
Nederland, zo ook in Hilversum.
Daarom informeerde de dienst Publieke Werken bij de Nederlandse
Spoorwegen of zij oude rijtuigbakken in de aanbieding hadden die
konden worden ingericht tot woningen voor kleine gezinnen.
Oude rijtuigen
Op 23 mei 1949 kon de directeur van Publieke Werken aan burgemeesters
en wethouders van Hilversum laten weten dat de Nederlandse Spoorwegen
hem hadden bericht dat er op korte termijn dertien oude rijtuigen van
de voormalige Gooise Tramweg Maatschappij (GTM) verkocht zouden
worden. De gemeente diende binnen twee dagen te beslissen of zij
hiervoor belangstelling had. De GTM exploiteerde vanaf 1882 stoomtrams
die de Gooise dorpen met elkaar en Amsterdam verbonden. Door de vele
ongelukken waarbij de trams betrokken waren, heette het lijntje in de
volksmond De Gooische Moordenaar.
Gouden Regenlaan
De wagons werden aangekocht en van het goederenemplacement te Maarn
afgevoerd. Daarna werden zij op een sliplijn van de gasfabriek
geplaatst. Hier werden de rijtuigbakken van de onderstellen gelicht en
tot woonhuis ingericht. De wagons waren te onderscheiden in drie typen
die verschillend waren van uiterlijk en inrichting. De woningen werden
opgericht aan de Gouden Regenlaan en geëxploiteerd door het
Gemeentelijk Woningbouwbedrijf. De interesse voor de tramwagens was
groot en al snel waren er honderd gegadigden.
Grote risico's
In februari 1958 werd besloten dat de tramwagenwoningen in verband met
de nieuw te stichten school aan de Kolhornseweg verwijderd moesten
worden. Burgemeester en wethouders lieten echter in maart 1958 toch
nog onderzoeken of de wagons verplaatst konden worden. Het vervoer zou
echter te grote risico's met zich meebrengen. Zo ook de hoge kosten
voor de aansluitingen van de wagons op elektriciteit, gas, water en
riolering. Zodoende kreeg in mei 1958 de firma B. Appelo aan de
Egelstraat 31 te Hilversum de opdracht de tramwagenwoningen te
verwijderen.
Streekarchief Gooi en Vechtstreek
Gemeente Hilversum