Hogeschool Windesheim
Persbericht, 15 september 2009
Stenden hogeschool en Christelijke Hogeschool Windesheim starten
donderdag 17 september a.s. een nieuw ontwikkelde tweejarige
masteropleiding: Learning & Innovation. De aftrap wordt verricht door
dr. Gabriël Antonio, lector van Stenden hogeschool.
Learning & Innovation richt zich op het realiseren van innovaties in
het onderwijs. De opleiding sluit aan bij de oproep van de regering
aan hogescholen om opleidingen te ontwikkelen die de kwaliteit en
actualiteit van het onderwijs vergroten. Windesheim en Stenden
hogeschool pakten deze handschoen gezamenlijk op.
Veertig ervaren docenten uit het basis-, voortgezet-, middelbaar- en
hoger beroepsonderwijs uit Noord en Oost Nederland gaan de opleiding
volgen. Deze ervaren docenten, nu dus studenten, starten de opleiding
met een project gericht op innovatie in hun eigen school. Zo krijgen
ze gedegen kennis van de theorie van de verandering die ze moeten
toepassen in het onderwijs. Bij de opleiding zijn zes lectoraten van
Windesheim en Stenden hogeschool betrokken.
Een ervaren team van de hogescholen Windesheim en Stenden ontwikkelde
de opleiding het afgelopen jaar in samenwerking met lectoren,
bestuurders in het onderwijs, de Nederlandse vertegenwoordiging van de
Canadese onderwijskundige Michael Fullan en de onderzoeksschool van de
Vrije Universiteit. De komende twee jaar gaan de studenten in Zwolle
en Leeuwarden bewijzen dat zij het onderwijs kunnen innoveren. Elke
twee weken is er een collegedag. Tussen de collegedagen in studeren de
studenten zelfstandig via de computer. Zo is studeren beter te
combineren met een drukke onderwijsbaan.