Ingezonden persbericht

Persbericht

'Friesland moet maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen

en stoppen met bouw overbodige afvaloven'

Stichting afvaloven Nee zet via het burgerinitiatief de afvaloven op de agenda van de Provincie

De stichting afvaloven Nee wil via het burgerinitiatief de Provinciale Staten ertoe dwingen om de afvaloven op de agenda te zetten en zich uit te spreken over haar maatschappelijke verantwoordelijkheid rondom de afvaloven in Harlingen. Er zijn in 1 maand tijd voldoende handtekeningen verzameld om het burgerinitiatief uit te voeren. De benodigde 1500 handtekeningen zijn ruimschoots gehaald. Op woensdag 16 september biedt de stichting de handtekeningen aan Commissaris van de Koningin en voorzitter van de Provinciale Staten, de heer Jorritsma aan.

'Omrin werd al in 2007 gewaarschuwd voor een komende overcapaciteit van verbrandingsovens. Nu, anno 2009, is de overcapaciteit al een feit. En de afvaloven is nog niet eens in gebruik. Het is daarom maatschappelijk onverantwoord dat de afvaloven, ondanks de waarschuwingen, toch gebouwd wordt' aldus Hans Gillissen van de stichting afvaloven Nee 'Omrin zelf neemt geen verantwoordelijkheid en denkt alleen aan eigen belangen. Ook de aandeelhoudende gemeenten zitten op dat spoor. Daarom moet de Provincie zich uitspreken tegen het onverantwoord maatschappelijk besluit wat door aandeelhouders en Omrin is genomen. Het is te belachelijk voor woorden dat de recyclebranche onlangs een tweede noodbrief naar minister van VROM moet sturen om haar te wijzen op de volledige onbalans die is ontstaan op de afvalmarkt. Deze afvaloven zorgt daar voor een groot deel voor. Het is allang geen Harlingse zaak meer een Nederlandse aangelegenheid. Het is in het belang van Nederland dat er niet nog eens een overbodige afvaloven in Nederland wordt gebouwd.'

Wat de stichting betreft zal de discussie dus vooral moeten gaan over nut en noodzaak van de inmiddels omstreden afvaloven in Harlingen en dit gaat dus veel verder dan de milieuvergunning.

'Maar de discussie zal ook moeten gaan over het ondoorzichtige proces van vergunningverlening, waarbij vooral gekeken zal moeten worden naar de garanties die moeten worden afgegeven over de gezondheid van de omwonenden.' aldus Gillissen. Hij vervolgt: 'Ook zal de Provincie zich moeten uitspreken over de veiligheid van de zeedijk. Hoever mag een bedrijf gaan om de doelstellingen te realiseren? Kan dit zover gaan dat bestemmingsplannen worden gewijzigd en daardoor een substantieel risico voor de bevolking wordt genomen?' Gillissen doelt hiermee op de wijziging van het bestemmingsplan wat in Harlingen onlangs tot stand kwam. Die wijziging was nodig om de hoge druk stoomleiding tussen de afvaloven en de zoutfabriek te kunnen aanleggen.

Gillissen wijst er nog maar eens op dat er geen draagvlak is onder de bevolking. 'Wacht woensdag af en zie hoeveel handtekeningen er in 1 maand tijd zijn opgehaald. Er was geen draagvlak voor een afvaloven in Harlingen, er is geen draagvlak en dat zal er ook nooit komen. De coalitie van de Provincie heeft zich destijds uitgesproken dat draagvlak een belangrijke peiler was om het initiatief van Omrin te steunen. Nu er geen draagvlak is, moet er ook naar gehandeld worden. Het vertrouwen in de politiek is door dit gedoe al ver te zoeken. Als men wil dat het vertrouwen niet nog verder verdwijnt zal men een overduidelijk signaal moeten afgeven. De Provinciale Staten zullen zich tegen deze afvaloven moeten uitspreken. Alleen dat signaal al is volgens de stichting voldoende om de discussie ook buiten Friesland verder op te starten.'

---