Rabobank meest genoemd in online berichtgeving over banken


NIJMEGEN, 20090916 -- Rabobank is de meest genoemde Nederlandse bank in de online berichtgeving. ING neemt de tweede plek in, gevolgd door Fortis. Rabobank wordt in zowel nieuwssites als in sociale media het vaakst genoemd. Met name de Tour de France bezorgde Rabobank in de maand juli veel media-aandacht.

Online media monitoring bureau Clipit www.clipit.nl onderzoekt regelmatig de online berichtgeving over een bepaald thema. De kredietcrisis zorgt voor een enorme hausse aan media-aandacht voor banken. Banken spelen een hoofdrol in het nieuws en zijn ook buiten het nieuws onderwerp van gesprek. Tijd voor een analyse van de online berichtgeving over de bankensector. De media-analyse www.clipit.nl/press-report_rabobank_meest_genoemd_in_online_berichtgeving_over_banken.aspx geeft inzicht in trends in de online berichtgeving en de herkomst van de berichten.

Rabobank duidelijk aan kop
Uit de media-analyse blijkt dat Rabobank de meest genoemde bank is. Van 16 juli tot 16 september werd Rabobank in 12.205 online berichten genoemd. Op de tweede plek staat ING (8.439 berichten) en Fortis (8.362 berichten) neemt de derde plek in.

Beurzen laten pieken in de media zien
Een grafiek over de trend van de vijf meest genoemde banken van de afgelopen twee maanden laat duidelijke pieken zien. Deze kunnen veelal verklaard worden door berichtgeving over de beurs zoals de hoge piek bij AEGON in augustus. De hoge pieken bij Rabobank zijn grotendeels te danken aan de Tour de France (juli) en La Vuelta (augustus/september).
Een figuur over de trend van de berichtgeving over de Rabo Wielerploeg laat zien dat het sponsoren van een wielerploeg Rabobank veel media-aandacht oplevert. De berichtgeving schiet omhoog bij grote wielerwedstrijden.

Banken veel besproken in sociale media
Banken worden veel besproken in de sociale media. DePers Discussie (7.279 berichten) en FOK! Forum (1.916 berichten) spelen hier de grootste rol.
De nieuwsbronnen die het vaakst over banken schrijven zijn: Het Financieele Dagblad (538 berichten), De Telegraaf (505 berichten) en Beurs.nl (362 berichten).

Meningen over ING verdeeld
Opvallend is het sentiment van de online berichtgeving van banken. ING komt hier zowel het vaakst in negatieve als in positieve context voor. De negatieve context is grotendeels veroorzaakt door berichten over het hacken van Belgische ING websites. De positieve berichtgeving is te verklaren door goede beursresultaten in juli. Het sentiment van de andere banken is vrijwel gelijk en zonder uitschieters.

Deze online media-analyse www.clipit.nl/media-analyse.aspx is gebaseerd op gevonden berichten uit ruim 7.000 online bronnen die Clipit dagelijks scant. Naast de dagelijkse monitoring ontwikkelde Clipit een tool om de online berichtgeving te analyseren. Deze media-analyse geeft inzicht in trends, belangrijke media, het media-aandeel ten opzichte van concurrentie en het sentiment van de berichtgeving.