CMO ziet budget voor social web-marketing in vijf jaar verviervoudigen
Experts verwachten doelgroepen in kaart te brengen met social web-marketing
HILVERSUM, 20090916 -- Social web-providers en social web-marketeers zijn enthousiast over het recente Amerikaanse CMO-onderzoek dat een groei laat zien van het budget voor social web-marketing doeleinden. Uit het onderzoek blijkt dat er in 2014 van het totale marketingbudget bijna 14 procent zal worden geïnvesteerd in social web-marketing, tegenover de 3 procent van het budget dat er nu aan gespendeerd wordt. Het in kaart brengen van de doelgroep is een van de belangrijkste redenen voor managers tot het verhogen van het budget.
De enquête is gehouden onder 511 marketingmanagers die aangesloten zijn bij de American Marketing Association. Zij zien een sterke groei in de markt van geïntegreerde marketing en customer engagement, waarbij sterk gebruik zal worden gemaakt van social web-marketing. In vijf jaar zal het budget daarvoor dan ook van 3,5% groeien naar 13,7% in 2014. Het volledige rapport is hier te downloaden: bit.ly/4nxBkz
De verhoging van het marketingbudget voor social web-marketing wordt verklaard door de interesse in de opkomst van sociale netwerken (65% van de ondervraagden), foto's en video's delen (52%) en de komst van het bloggen (50%). Aan de hand van deze middelen willen ondernemingen een gerichtere acquisitie voeren, producten lanceren, inzicht krijgen in de markt en een duurzame relatie met de klant onderhouden.
Experts op het gebied van customer engagement en social web-marketing geloven dat deze investeringen de moeite waard zijn, mits er op de juiste manier gebruik wordt gemaakt van de `nieuwe' vorm van marketing. "Het systematisch analyseren en controleren van de informatie die de consument genereert via het social web biedt vele mogelijkheden", vertelt Hayo Baas. Hij is Business Solutions Consultant bij Alterian Continental Europe, www.alterian.nl , een bedrijf dat meer dan 1.000 bedrijven steunt in hun ontwikkelingen op het gebied van dialoogmarketing en marketingtechnologie, en expert op het gebied van social media-monitoring. "Bij het maken van zowel online als offline marketingcampagnes kan het gedrag van de doelgroep op het social web worden getraceerd en geanalyseerd, om zo het effect van de campagne te volgen."
"Wie is de klant? Wat weten wij al van de verschillende klantgroepen en hoe kunnen zij op bepaalde tijdstippen het beste worden geserviced? Wat hebben we al geleerd in het verleden over wat wel werkt en wat niet? Een verbetering zal het meeste rendement opleveren wanneer er vanuit de klant wordt gedacht", aldus Ton Wesseling op Webanalisten.nl, die hiermee benadrukt dat social web-marketing niet alleen helpt bij het vergroten van de naamsbekendheid, maar ook zeker helpt bij het in kaart brengen van een doelgroep.
Bedrijven kunnen dus daadwerkelijk profiteren van social web-monitoring door campagnes op te zetten die relevant zijn voor hun doelgroep. "De resultaten van social web-marketing zijn te zien in de besparingen op de kosten van marketingcampagnes. Omdat deze campagnes zijn gesegmenteerd op de verschillende doelgroepen, kan een campagne vele malen effectiever en relevanter zijn. Door een dialoogmarketing-platform kan er dus veel informatie worden verkregen over de doelgroepen, informatie die gebruikt kan worden in volgende marketingcampagnes en die resulteert in besparingen", aldus Hayo Baas.
Ingezonden persbericht