Ingezonden persbericht


Persbericht

PERSBERICHT 16 september 2009, Nuenen, Nederland

Resultaten marktonderzoek over koppelverkoop in België en Nederland

Midden 2009 is de koppelverkoop van mobiele telefoons en abonnementen ook in België begonnen, hetgeen grote gevolgen kan hebben voor operators, fabrikanten, retailers, distributeurs en zeker ook voor de consument. Terwijl België met dit nieuwe fenomeen te maken krijgt, bestaat in Nederland het fenomeen koppelverkoop al heel lang.

Jakajima heeft in samenwerking met de vakbladen in Nederland (autoConnect) en in België (ConneXie Nederlands- en Franstalig) de verwachtingen in België, en de ervaringen in Nederland in kaart gebracht op basis van een eigen online (vast en mobiel) marktonderzoek.

Enkele resultaten uit het rapport;

Verandert de invloed van de operator door koppelverkoop? In beide landen wordt de invloed van de operator groter door de koppelverkoop. Beide landen zijn het daar unaniem over eens.

Verschuiven de marktaandelen van de mobiele telefoon fabrikanten? Ook hier zijn de Belgen minder uitgesproken dan de Nederlanders. De vendors / fabrikanten uit beide landen zijn het unaniem eens met deze stelling. Het is interessant om te zien of, zoals de Belgen ook verwachten, de marktaandelen in België met de introductie van koppelverkoop, ook inderdaad zullen gaan schuiven.

Kiest de consument een duurdere telefoon?
In België is bijna 90% zeker dat de consument inderdaad voor een duurdere telefoon gaat kiezen. In Nederland is men iets voorzichtiger, maar 70% denkt er hetzelfde over.

Wie heeft het meeste profijt van de koppelverkoop? Er is duidelijk een drietal partijen die profiteert van de koppelverkoop; de operator, de consument en de vendor/fabrikant. De 'tussenhandel', distributeur, retailer / e-tailer profiteren het minst.

Conclusies
Over het algemeen is er geen groot verschil tussen de antwoorden uit Nederland en België. Het lijkt er wel op dat de Belgen iets minder positief zijn over koppelverkoop.

Over één ding is de gehele markt het eens. De grote winnaars van de koppelverkoop zijn de operators. In mindere mate de consument en de leveranciers. De tussenhandel, distributeurs en retailers, hebben het minste profijt.

Volgens de Nederlanders is het grote voordeel van koppelverkoop dat er duurdere mobiele telefoons verkocht worden, waardoor het niveau van diensten hoger is en de verkoop van mobiele data abonnementen beter is.

Één opmerkelijke commentaar was dat de verkoop in Nederland alleen maar makkelijker wordt!

Het nadeel van de koppelverkoop volgens de Belgen, is dat de markt minder transparant wordt. De kwaliteit van het product, de mobiele telefoon, gaat minder tellen.

Rapport nabestellen
Het gehele rapport is gratis te bestellen via www.jakajima.eu/nl/nl_index.html.

----------



Ingezonden persbericht