Ingezonden persbericht



---


Amsterdam, 10 september 2009

5 posters genomineerd voor
9e Cinema.nl Afficheprijs

· Publiek bepaalt de winnaar

· Uitreiking op 30 september, live in Nederlands Film Festival Journaal ·
Afficheprijs.nl gelanceerd, een fonkelnieuwe website in zijn geheel gewijd aan posters voor Nederlandse films
De posters van Angst (ontwerp Sander Plug), De laatste dagen van Emma Blank (Alex van Warmerdam), Nothing Personal (Susanne Keilhack & Joost Hiensch), Oorlogswinter (Sara Simpson & Richie Burridge) en De Storm (Michael van Randeraat) zijn door een vakjury genomineerd voor de Cinema.nl Afficheprijs. Het publiek bepaalt welke van deze vijf posters de winnaar wordt van de 9e Cinema.nl Afficheprijs, bestaande uit een wisseltrofee (een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Titus Leeser) en een geldprijs van 2.500,­.
Tot en met maandag 28 september 24.00 uur kan er worden gestemd op www.cinema.nl/afficheprijs, op Afficheprijs.nl (een fonkelnieuwe website in zijn geheel gewijd aan posters voor Nederlandse films) of door middel van stembiljetten in het Festivalpaviljoen op de Neude in Utrecht en in theater de Lieve Vrouw in Amersfoort. De stemmers maken kans op twee kaarten voor het Gala van de Nederlandse Film en 10 door de Volkskrant uitgegeven dvd-boxen.
De Cinema.nl Afficheprijs wordt uitgereikt op woensdag 30 september, live in het Nederlands Film Festival Journaal dat tijdens het festival dagelijks wordt uitgezonden op Nederland 2. De genomineerde posters worden tijdens het festival tentoongesteld in het Festivalpaviljoen op de Neude in Utrecht en in theater de Lieve Vrouw in Amersfoort. Na het festival worden alle 53 affiches opgenomen in de museale collectie van het Filmmuseum.
De jury van de negende editie van de Afficheprijs bestond uit John Durie (directeur Strategic Film Marketing), Marten Jongema (curator Stedelijk Museum Amsterdam), Lex Reitsma (grafisch ontwerper), Monique van Schendelen (directeurpubliciteitsbureau MvSP) en Paul Verstraeten (communicatie- en marketingadviseur). Op de volgende pagina staan de overwegingen van de jury. _______



Ingezonden persbericht