Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Milieucampagnes maken geen indruk op Nederlanders
Iets doen voor het milieu moet goedkoper, makkelijker en leuker worden
Amstelveen, 16 september 2009 - Nederlanders voelen zich niet aangesproken door milieucampagnes. Slechts een kwart vindt deze campagnes geloofwaardig en slechts 1 op de 7 vindt ze onderscheidend. Ook vinden nogal wat Nederlanders de milieucampagnes saai (40%) en vaag of nietszeggend (circa 25%). Om mensen te motiveren om meer voor het milieu te doen, lijken andere middelen nodig te zijn. Velen geven aan dat ze zich extra zouden inzetten voor het milieu als dat goedkoper, gemakkelijker én leuker wordt gemaakt. Dit blijkt uit onderzoek dat MSI-ACI Europe in opdracht van communicatieadviesbureau Porter Novelli heeft uitgevoerd onder bijna 600 Nederlanders.
Mannen zijn nog negatiever over milieucampagnes dan vrouwen. Zo vindt bijna de helft van de mannen de campagnes saai tegenover ruim 30% van de vrouwen. En ruim 1 op de 3 mannen vindt ze vaag, terwijl het bij de vrouwen om 1 op de 6 gaat. Er is vrijwel geen verschil als het om inzet voor het milieu gaat. Zowel bij de mannen als de vrouwen geeft de meerderheid (ongeveer 6 op de 10) aan dat ze het afgelopen jaar niet meer dan het jaar daarvoor voor het milieu hebben gedaan.
Extra inzet voor milieu
Nederlanders voelen zich wel geroepen om meer voor het milieu te doen als dat minder geld en moeite zou kosten. 54% zou zich extra inzetten als het goedkoper wordt gemaakt en 46% als het makkelijker zou zijn. Opvallend is dat een groot deel (ruim een kwart) extra milieumaatregelen zou nemen als het leuker wordt gemaakt. Daarnaast geldt voor meer dan de helft (54%) dat het ze een goed gevoel geeft als ze iets voor het milieu doen.
Milieuwinst
"Nederlanders zouden veel meer kunnen doen voor het klimaat en de aarde", aldus Frank Peters, managing director van Porter Novelli. "Dat ze dat nog niet genoeg doen, lijkt geen kwade opzet. Ze willen wel, maar ze vinden het te ingewikkeld. Overheid en fabrikanten zouden het goedkoper en makkelijker moeten maken. Maar de echte milieuwinst kunnen we behalen door het vooral leuker te maken om groen bezig te zijn. We moeten het minder serieus maken."
Over Porter Novelli
Porter Novelli is een fullservice-pr-adviesbureau dat opdrachtgevers onder meer adviseert op het gebied van verantwoord en duurzaam ondernemen. Het veldwerk voor het onderzoek werd uitgevoerd door MSI-ACI Europe B.V. onder een representatieve steekproef van bijna 600 consumenten van 18 jaar en ouder.