Gemeente Oirschot

De Schaaf blijft afgesloten voor verkeer

Koninklijk Besluit maakt einde aan procedures

De Schaaf blijft afgesloten voor verkeer

Â

De gemeente Oirschot heeft in 2007 een onteigeningsprocedure in gang gezet voor De Schaaf (een perceel van 165 m' gelegen naast de Dr. Van Wamelstraat 9). Inmiddels heeft de gemeente een Koninklijk Besluit ontvangen waarin staat dat er geen goedkeuring wordt gegeven aan de onteigening. De Schaaf blijft dus privé-eigendom en voorgoed afgesloten voor verkeer.

Â

Een terugblik

In 2007 werd door het college van B&W een onteigeningsprocedure in gang gezet voor De Schaaf. In april 2008 heeft de gemeenteraad besloten tot onteigening van het genoemde perceel, omdat de raad van oordeel was dat er in het algemeen belang noodzaak tot onteigening bestond. De gemeente wilde het perceel in eigendom krijgen om te komen tot uitvoering van het bestemmingsplan Terrein Teurlincx en Meijers c.a. Daarin is De Schaaf opgenomen als langzaamverkeerroute.

Â

Onderhandelingen van de gemeente met de eigenaar hadden helaas niet tot het gewenste resultaat geleid. Hierdoor was een onteigeningsprocedure nog de enige manier om de doorgang openbaar te krijgen.

Â

Koninklijk Besluit

Het onteigeningsbesluit van de gemeenteraad werd voor goedkeuring ingestuurd naar De Kroon (i.c. het Miniterie van Vrom). De Kroon heeft goedkeuring onthouden aan het raadsbesluit tot onteigening door middel van een Koninklijk Besluit. De Kroon is van oordeel dat er geen noodzaak bestond/bestaat tot âonteigening in het publiek belangâ.

In dit geval vindt De Kroon dat het belang van de eigenaar van de grond zwaarder weegt dan het algemene belang, mede doordat er al twee alternatieve doorsteken van de Dr. Van Wamelstraat naar De Loop zijn (De Guts en De Beitel).

Â

Conclusie

De gemeente Oirschot heeft alle mogelijkheden aangeboord om de openbare doorgang bij De Schaaf te realiseren, om zo uitvoering te geven aan het bestemmingsplan. Tegen een Koninklijk Besluit is echter geen bezwaar of beroep meer mogelijk. De Schaaf blijft na dit besluit privé-eigendom en daarmee voorgoed afgesloten voor verkeer.