AMC Voorlichting, tel. 020 - 566 2929.
Afgeschreven Rembrandt volgens kenners zeventiende eeuw waardevol origineel
Promotie Kunstgeschiedenis
woensdag 16 september, 10.00 uur
Een omstreden schilderij van Rembrandt uit de Hermitage in Sint Petersburg dat door het Rembrandt Research Project was afgeschreven als niet van de meester, blijkt in Rembrandts tijd door kenners te zijn gezien als waardevol origineel. Het verrassende verhaal van dit schilderij, David en Jonathan, werd ontdekt door Anna Tummers met haar studie naar toeschrijvingsproblematiek. Het roept vragen op over de manier waarop de 'echtheid' van oude schilderijen wordt bepaald. Wanneer een beroemd schilderij van een oude meester door kenners niet langer als 'authentiek' wordt gezien, is dit doorgaans voorpaginanieuws. Minder bekend is waarop de toe- en afschrijvingen van schilderijen aan oude meesters nu eigenlijk zijn gebaseerd en hoeveel zekerheid we in dit opzicht hebben. Tummers geeft als eerste een overzicht van recente ontwikkelingen op dit terrein en analyseerde een grote hoeveelheid zeventiende-eeuwse bronnen om zicht te krijgen op zeventiende-eeuwse ideeën over stijl en authenticiteit. Ze concludeert dat in de zeventiende eeuw men er niet vanuit ging dat schilderijen van oude meesters ook echt alleen door de hand van die oude meester waren geschilderd. Zeventiende-eeuwse schilders maakten soms bewust schilderijen van verschillende kwaliteitsniveaus en gaven met hun signatuur aan welk werk ze zelf het beste vonden.
Mw. J.C. Tummers: The fingerprint of an old master. On Connoisseurship of Seventeenth-Century Dutch and Flemish Paintings: Recent Debates and Seventeenth-Century Insights. Promotor is dhr. prof. dr. E.J. Sluijter.
Locatie: Aula van de UvA, Singel 411, Amsterdam.
Universiteit van Amsterdam