Ministerie van Economische Zaken
Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten Generaal
Binnenhof 4
2513 HA 's-GRAVENHAGE
Datum 16 september 2009
Betreft Vragen van het lid Thieme (PvdD) over de kredietverzekering van
vleesexport (ingezonden 13 augustus 2009)
Pagina 1 van 3
Directoraat-Generaal voor
Buitenlandse Economische
Betrekkingen
Directie Internationaal
Ondernemen
Bezuidenhoutseweg 20
Postbus 20101
2500 EC Den Haag
T 070 379 8911 (algemeen)
www.ez.nl
Behandeld door
dhr. drs. P.G. Stoffelen
T 070 379 7842
F 070 379 7361
p.g.stoffelen@minez.nl
Ons kenmerk
BEB/IO/IBO/9150619
Met deze brief beantwoord ik de bovengenoemde vragen van het lid Thieme over
de kredietverzekering van vleesexport.
De vragen zijn gesteld aan de Ministers van Landbouw, Natuurbeheer en
Voedselkwaliteit en van Economische Zaken (EZ). Ik hecht eraan te melden dat de
exportkredietverzekering de verantwoordelijkheid is van het Ministerie van
Financiën, EZ is medebeleidsverantwoordelijk. Ik beantwoord de vragen dan ook
niet alleen mede namens de Minister van Landbouw, Natuurbeheer en
Voedselkwaliteit maar ook mede namens de Minister van Financiën.
1
Kent u het bericht "Ruimere garantie helpt vleesexport nauwelijks"?1
Antwoord
Ja.
2
Kunt u uiteenzetten hoeveel publiek geld gemoeid is met de verruiming van
exportgaranties voor vlees?
Antwoord
De TASK-regeling (Tijdelijke Aanvullende Staatskredietverzekering) is begin juli
van start gegaan, informatie over welke sectoren er gebruik van maken en in
welke mate is nog niet beschikbaar.
Er komt op termijn wel enige informatie beschikbaar over de sectorale verdeling
van de verzekeringen die onder de TASK-regeling worden afgegeven. Deze
informatie zal niet zodanig gedetailleerd zijn dat bepaald kan worden hoeveel
verzekeringen zijn afgegeven voor de export van vlees.
1 Agrarisch Dagblad van 11 augustus 2009
Pagina 2 van 3
Directoraat-Generaal voor
Buitenlandse Economische
Betrekkingen
Directie Internationaal
Ondernemen
Ons kenmerk
3 BEB/IO / 9150619
Deelt u de mening dat de maatschappelijke kosten van de productie van vlees
gedragen zouden moeten worden door de gebruikers integraal onderdeel zouden
moeten uitmaken van de kostprijs en niet uit publieke middelen gefinancierd
zouden dienen te worden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Er is met deze regeling geen sprake van publieke financiering van de
maatschappelijke kosten van de productie van vlees. De TASK-regeling is generiek
van aard gericht op het ondersteunen van handel door het vergroten van de
beschikbaarheid van kredietverzekering voor alle sectoren van de economie.
4
Kunt u uiteenzetten waarom een product dat door de regering is aangeduid als
'het meest milieubelastende onderdeel van ons voedselpakket' in aanmerking zou
moeten komen voor een verruiming van kredietgaranties bij export?
Antwoord
De TASK-regeling bevat geen sectorspecifieke elementen. Als gevolg van de
kredietcrisis is de beschikbaarheid van kredietverzekering zodanig afgenomen dat
ondersteuning vanuit de overheid noodzakelijk werd. De vleessector kan, net als
andere sectoren van de Nederlandse economie, hiervan gebruik maken.
5
Bent u op de hoogte van het feit dat de verruiming van de kredietgaranties vanuit
de sector als zinloos beschouwd wordt en kunt u in dat kader een kostenbatenanalyse
geven van de overheidsinspanningen om de kredietgaranties te
verruimen? Zo ja, kunt u specifiek zijn in uw antwoord? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
De TASK-regeling is pas in juli in werking getreden. Een goede analyse van de
effectiviteit van de regeling is daarom op dit moment niet te maken. Aan het eind
van dit jaar wordt de regeling geëvalueerd, waarbij de effectiviteit onderzocht zal
worden. Overigens was de reactie van ondernemingsorganisaties VNO-NCW, MKBNederland
en de FNLI (koepel van levensmiddelenbedrijven) bij de aankondiging
van de regeling positief.
6
Waarom zouden bedrijven in de vee- en vleessector afhankelijker zijn van
kredietverzekeringen waar in andere sectoren gewerkt wordt met vooruitbetaling?
Welke aanleiding ziet u tot het geven van steun op het gebied van
kredietverzekeringen, waar die in beginsel een zaak tussen private partijen zou
moeten zijn?
Antwoord
In veel andere sectoren van de economie wordt gewerkt met
kredietverzekeringen, de vee- en vleessector is daarop geen uitzondering. In
Pagina 3 van 3
Directoraat-Generaal voor
Buitenlandse Economische
Betrekkingen
Directie Internationaal
Ondernemen
Ons kenmerk
normale omstandigheden zou dit inderdaad door de markt opgevangen moeten BEB/IO / 9150619
worden, maar vanwege de kredietcrisis is ondersteuning door de overheid
noodzakelijk. De regeling is zodanig opgezet, met een verzekeringspremie die
aanzienlijk hoger is dan marktpremies, dat zodra de markt zich weer herstelt,
bedrijven ook alle prikkels hebben om zich op de private markt te verzekeren en
geen gebruik meer te maken van deze regeling.
7
Kunt u uiteenzetten waarom het kabinet in dit kader niet kiest voor zelfregulering,
waar dat bij welzijnsbevorderende maatregelende in de veehouderij doorgaans
wel het geval is?
Antwoord
De TASK-regeling is een generieke regeling, die geen rekening houdt met hele
specifieke omstandigheden in deze of enig andere sector.
8
Kunt u uiteenzetten of ook andere sectoren aanspraak kunnen maken op
verruimde kredietverzekeringen? Zo ja, welke sectoren en in welke mate? Zo nee,
waarom niet en is hier sprake van een marktverstorend effect?
Antwoord
Handel in en door alle sectoren van de economie komt in aanmerking voor de
TASK-regeling.
(w.g.) drs. F. Heemskerk
Staatssecretaris van Economische Zaken