Consumentenbond
---
16 september 2009
UPC moet klanten informeren over afknijpen
De Consumentenbond eist dat UPC aan klanten duidelijk maakt dat zij
internetverkeer afknijpt en wat daarvan de gevolgen kunnen zijn voor
de beloofde snelheden. Volgens de bond is er sprake is van een
oneerlijke handelspraktijk omdat UPC zijn klanten hierover niet
informeert. Daarnaast dient UPC zijn klanten te informeren over het
recht dat zij hebben om het abonnement te beëindigen, omdat UPC door
het afknijpen de geleverde dienst heeft gewijzigd. Komt UPC niet
tegemoet aan de eisen, dan overweegt de bond juridische stappen.
Door het afknijpen neemt de snelheid van de internetverbinding af, met
name bij het downloaden van muziek en films. Niet alleen de bond kreeg
hier klachten over, klanten van UPC klagen steen en been op allerlei
fora. In diverse media stelt UPC dat 1% van haar klanten zeer veel
downloadt waardoor problemen op het netwerk ontstaan. Het percentage
zware gebruikers doet echter niet ter zake. Bart Combée, directeur
Consumentenbond: 'Bedrijven moeten precies doen wat zij beloven.
Vergelijk het met de aanbieding om in een restaurant onbeperkt
spareribs te eten. Als je na één bord te horen krijgt dat je daarna
alleen nog van de saladebar gebruik mag maken, dan voel je je
bekocht.'
Forum
Klanten van UPC kunnen hun klachten en ervaringen kwijt op het forum
van de Consumentenbond. Relevante berichten op het forum zullen zo
nodig worden gebruikt in de verdere procedure. Binnengekomen klachten,
onder andere via berichten op het forum van de bond, hebben ertoe
bijgedragen dat de bond haar eisen nu op tafel legt.