Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
1
> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
Rijnstraat 50
Den Haag
Postbus 16375
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal 2500 BJ Den Haag
Postbus 20018 www.minocw.nl
2500 EA DEN HAAG
Onze referentie
MLB/M/133550
Datum 14 september 2009
Betreft Stand van zaken rond gedragscode media
Het kabinet heeft in het coalitieakkoord afgesproken media-aanbieders te
stimuleren te komen tot een gedragscode veilig media-aanbod. In de brief aan de
Tweede Kamer over mediawijsheid van 18 april 20081 is het kabinet reeds
uitgebreid ingegaan op de wijze en vorm van mediagedragscodes. Media zouden
niet alleen aanspreekbaar moeten zijn op de juridische en professionele kwaliteit
van hun producten, bijvoorbeeld journalistieke standaarden, maar juist ook op de
maatschappelijke effecten daarvan. Media worden overigens al aangesproken op
hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Vanuit de samenleving, door onder
meer de ombudsman bij kranten en NOS, en vanuit de overheid, door onder
andere de verplichting tot deelname aan het NICAM en het naleven van de
reclamecode.
In de brief over mediawijsheid doet het kabinet verslag van de eerste ronde
gesprekken met partijen over de gedragscode. Hieruit bleek dat de Nederlandse
media publiek en commercieel in het algemeen hun verantwoordelijkheid
voelen en ook nemen. Media hebben spelregels en hanteren deze ook. Ze zijn
alleen weinig expliciet bekend. Ook bleek dat afwegingen die individuele
omroepen maken uiteenlopen, afhankelijk van hun doelgroep, eigen
achtergrond/visie en programmatische aanpak. Daarom zijn er vooralsnog
onvoldoende aanknopingspunten voor een uniforme gedragscode voor alle media.
Over een gedragscode voor media-aanbieders en de andere vormen van publieke
verantwoording is het gesprek met de diverse media sindsdien voortgezet.
Daarbij is er in de eerste plaats op ingezet dat media meer en beter
verantwoording afleggen aan het publiek over de eigen spelregels en de
afwegingen die ze maken. In dat kader heb ik omroepen gevraagd om die regels
voor iedereen kenbaar te maken op het internet. In deze brief informeer ik u over
de huidige stand van zaken waarmee ik tevens voldoe aan de motie Atsma2
waarin uw Kamer mij verzoekt om dit nog voor Prinsjesdag te doen.
1 Kamerstukken II, 2007-2008, 31 434 nr. 1
2 Kamerstukken II, 20082009, 31 876, nr. 19
a
Stand van zaken gedragscode media
Onze referentie
MLB/M/133550
Omroepen maken dagelijks afwegingen bij het samenstellen en produceren van
hun media-aanbod en denken na over de mogelijke impact daarvan op de
samenleving. Dit proces vindt doorgaans plaats binnen redacties zelf en is
daarmee een onderdeel van het reguliere werkproces binnen omroepen.
Omroepen beschikken daarvoor doorgaans ook over programma- en/of
redactiestatuten. Dit proces onttrekt zich grotendeels aan het zicht van hun
publiek. Verder hanteren omroepen verschillende gedragscodes: Kijkwijzer,
Reclamecode, gedragslijnen van de Raad voor de Journalistiek en eigen
programma- of redactiestatuten.
Een gedragscode voor de media zie ik als aanvulling op de al bestaande
instrumenten. De gedragscode is een openbaar document waarin wordt
vastgesteld welke algemene normen omroepen hanteren bij het tot stand komen
van hun programma-aanbod. Op deze manier wordt voor het publiek
transparanter waar omroepen voor staan en waarop zij kunnen worden
aangesproken.
Mediacode commerciële omroepen
De commerciële omroepen RTL, SBS en MTV networks hebben begin juli elk hun
gedragscode onder de naam mediacode - openbaar gemaakt en op hun website
geplaatst3. In de codes trachten zij meer en beter publiek verantwoording af te
leggen over waar zij voor staan en welke afwegingen zij maken in hun aanbod.
Met SBS als voortrekker hebben de omroepen in Vestra-verband de afgelopen
maanden voortvarend gewerkt aan deze eerste versie van een gedragscode. Alle
drie de commerciële zenders zijn organisaties die te maken hebben met een
werkstructuur waarbij overleg en afstemming met moederbedrijven en/of
hoofdkantoren in het buitenland vereist is. Dit is een tijdrovend proces geweest
waardoor de mediacodes enige tijd op zich hebben laten wachten.
In november 2008 heb ik de Kamer een brief gestuurd over de onwenselijkheid
van de uitzending van seksreclames op televisie en teletekst op tijden waarop
doorgaans ook jonge kinderen kijken.4 Hierin gaf ik aan dat ik de bescherming
van kwetsbare groepen nog beter wil regelen door uitzending van dergelijke
reclame op televisie ook waar het gaat om teletekst alleen toe te staan in de
nachtelijke uren. De commerciële omroepen (publieke omroepen zenden dit type
programma's niet uit) hebben daar adequaat op gereageerd door hiervoor
concrete regels op te nemen in de mediacode (zie kader).
3 zie: http://media.mtvnetworks.nl/pdf/Legal/mediacode.pdf ,
http://www.sbs.nl/organisatie/mediacode-sbs en
http://media.rtl.nl/media/service/rtlnederland/adverteren/rtlnederland/Code%20RTL.pdf
4 Kamerstukken II, 2008-2009, 31 700 VIII, nr 43
Pagina 2 van 5
Passage over seksreclames in de code van RTL en in die van SBS:
Onze referentie
MLB/M/133550
In het bijzondere geval van erotische advertenties op televisie of teletekst wenst CLT resp.
SBS te voorkomen dat (jeugdige) kijkers hier onbedoeld mee in aanraking komen. Daarom
zendt CLT resp. SBS erotische advertenties op televisie uitsluitend uit tussen 24:00 uur en
05:00 uur. Op teletekst worden erotische advertenties uitsluitend geplaatst binnen de
hiervoor 5bestemde en als zodanig herkenbare rubrieken. Verwijzingen naar deze rubrieken
vanaf de toegangspagina of vanuit andere rubrieken vinden uitsluitend plaats tussen 22:00
uur en 05:00 uur.
Ik vind het zeer te prijzen dat de commerciële omroepen hun mediacode hebben
gepubliceerd. Wel ben ik van mening dat een goede evaluatie van de opzet en
werking kan bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het instrument. De
commerciële omroepen hebben mij gemeld dat zij de werking van de code ook
gaan evalueren. Bijzondere aandacht vraag ik daarbij voor de afspraak over de
uitzendtijden van de seksreclames op televisie en teletekst. In mijn brief van
november 2008 heb ik de Kamer gemeld dat ik het NICAM zou vragen de
afspraken daarover uit te werken. NICAM heeft dit verzoek besproken binnen het
bestuur. De aangesloten omroepen en het NICAM zetten nu eerst in op regulering
via de eigen gedragscodes. Omroepen overtreden met het uitzenden van
dergelijke reclames de wettelijke regels voor de Kijkwijzer immers niet
(uitzending vanaf 22.00 uur). Ik steun vooralsnog deze inzet, zeker nu blijkt dat
SBS en RTL hier in hun codes goede afspraken over hebben gemaakt. Maar als
blijkt dat de commerciële zenders de afspraken daarover niet goed nakomen, zal
ik met NICAM nagaan of een speciale uitwerking in de Kijkwijzer effectiever is.
Overigens zou ik het zeer op prijs stellen als de commerciële omroepen dit
element expliciet meenemen in de evaluatie van de mediacode.
Mediacode publieke omroepen
De publieke omroep beschikt al, anders dan de commerciële omroepen, over
interne afspraken over zijn aanbod die zijn vastgelegd en/of openbaar zijn.
Sinds 2006 is er een gezamenlijke code Goed bestuur en integriteit.6 Deze code is
openbaar en bevat naast onderdelen die betrekking hebben op het bevorderen
van goed bestuur, toezicht en integriteit ook richtlijnen op het terrein van
sponsoring, telefoondiensten en emailmarketing.
Publieke omroepen moeten verder op grond van de Mediawet een redactiestatuut
voeren. De redactie- of programmastatuten van omroepen zijn over het algemeen
niet openbaar. Omroepverenigingen en de andere omroeporganisaties leggen
daarnaast actief verantwoording af aan hun leden- of programmaraad. In dat
contact gaat het juist over de afwegingen van omroepen bij het maken van hun
programma's.
5 http://npo.omroep.nl/data/media/db_download/94_159f9e.pdf
6 http://www.integriteitomroep.nl
Pagina 3 van 5
Spelregels over de invulling van de eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid
Onze referentie
zie ik als een toevoeging aan de al bestaande interne instrumenten van de MLB/M/133550
publieke omroep als geheel en de afzonderlijke omroepen. Ook een goede
afhandeling van klachten van kijkers en luisteraars past hierbij, evenals het
betrekken van burgers bij redactionele afwegingen.7
In aanvulling op de gesprekken met de raad van bestuur van de NPO over de
gedragscode heb ik de publieke omroep(en) voor de zomer gevraagd om een
positieve inzet voor een gedragscode voor de media. Van de NPS en de AVRO heb
ik een programmastatuut ontvangen, waarin de uitgangspunten van het
programmabeleid staan beschreven, alsook gedragsregels die de omroepen bij
het maken van programma's hanteren. De NPS heeft in maart 2009 als eerste
omroep dit programmastatuut ook op internet geplaatst.8 Dit is een code die
geldt voor al het programma-aanbod van de NPS en die in zijn vorm en inhoud
een voorbeeld kan zijn voor andere omroepen.
Onlangs heb ik de raad van bestuur vanuit zijn coördinerende rol gevraagd nu
vaart te brengen in het tot stand komen van een code bij de publieke omroep,
door een gemeenschappelijk raamwerk te ontwerpen waar individuele omroepen
met eigen uitgangspunten en afspraken bij kunnen aansluiten. In de brief over de
mediabegroting zal ik u nader informeren over de voortgang.
Evalueren en actualiseren
De mediacodes van de omroepen zijn geen statische documenten of eenmalige
projecten. Daarvoor gaan de ontwikkelingen in de media en maatschappij te snel.
Ontwikkelingen in het aanbod en de inzichten die worden opgedaan door
omroepen in interactie met het publiek vragen om periodieke evaluatie en
mogelijk aanpassing van de mediacodes. Dit draagt ook bij aan blijvende
bewustwording bij de media van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. De
commerciële omroepen hebben reeds toegezegd dat zij, op basis van zowel hun
eigen ervaringen alsook de ingebrachte reacties, met regelmaat hun codes zullen
evalueren en actualiseren. Op die manier kan op basis van de spelregels van
individuele media-aanbieders op termijn worden vastgesteld welke
gemeenschappelijk gedeelde waarden en spelregels hieruit voortvloeien9.
Het feit dat de commerciële omroepen voortvarend gehoor hebben gegeven aan
het verzoek van dit kabinet om burgers/kijkers meer transparantie te bieden over
waar zij voor staan, welke gedragsregels zij hanteren en welke afwegingen zij
maken bij het maken van hun programma's, zie ik als winst en waardeer ik zeer.
7 Zie de kabinetsbrief Mediawijsheid, april 2008
8 http://www.nps.nl/page/programmastatuut
9 zoals ook in de brief over mediawijsheid door minister Rouvoet en mij is aangekondigd
Pagina 4 van 5
Met alle betrokkenen blijf ik over de codes in gesprek, in het bijzonder de
Onze referentie
publieke omroep. Het thema heeft mijn blijvende aandacht en het overleg met de MLB/M/133550
sector over de gedragscode zet ik dan ook voort.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk
Pagina 5 van 5