Gemeente Deurne


Deurne timmert aan de weg
rijverkeer gestremd

Al vele jaren komen bij de gemeente Deurne klachten binnen over zand- en puinwegen. Ze veroorzaken veel overlast voor aanwonenden door stof. De gemeente ging begin dit jaar in overleg met de aanwonenden. Voorgesteld werd om een aantal wegen af te sluiten en om een aantal wegen te verharden.

Voorwaarde van de gemeenteraad was wel dat 75 % van de actief betrokkene het er mee eens was. Van de acht voorstellen gaan er zeven door.
Daarnaast vindt Deurne het belangrijk om haar wegen zo veilig mogelijk te maken. Om die reden wordt de komende tijd een aantal wegen buiten de bebouwde kom omgevormd tot 60 km-zones.

Welke wegen worden aangepakt?
De volgende wegen worden (deels) verhard: de Kuilvenweg, de Voortseweg/Middelberken in Deurne, de Moostdijk, de Molentjesdreef en de Braamweg in Neerkant.
Een aantal wegen wordt afgesloten: de Braamweg in Neerkant en de Lissenweg en de Molenweg in Liessel.
Het achtste voorstel van de gemeente was het afsluiten van de Meistraat in Neerkant. Dit voorstel wordt niet uitgevoerd omdat te weinig aanwonenden het hier mee eens waren.

Hoe konden aanwonenden meedenken?
De gemeente heeft alle aanwonenden actief benaderd. Ze kregen een brief of een telefoontje van de gemeente. In Neerkant werd ook een informatieavond georganiseerd en de Dorspraad Walsberg heeft een overleg georganiseerd over de Kuilvenweg. Bij zeven van de acht voorstellen was minimaal 75 % van de actief betrokkenen akkoord met het voorstel. Actief betrokkenen zijn mensen die reageerden op het telefoontje of de brief van de gemeente of bij een avond aanwezig waren.

Waarom worden deze wegen aangepakt?
De eerste aanleiding voor het aanpakken van deze wegen is de overlast voor de aanwonenden. Zeker in de zomer als het lang niet regent zorgen de zand- en puinwegen voor veel stofoverlast. De was kan niet meer buiten, buiten eten en spelen is niet meer zo leuk en de auto moet elke week gewassen. Omdat er steeds meer van deze signalen bij de gemeente binnenkwamen heeft de gemeenteraad gezegd dat er iets aan de zand- en puinwegen moest gebeuren. De gemeenteraad was bereid om hier extra geld voor vrij te maken.
Zand- en puinwegen moeten regelmatig onderhouden worden. Doordat er snel kuilen in komen moeten ze regelmatig gelijkgemaakt worden. Dat is een tweede reden om de wegen aan te pakken. Verharding of afsluiting zorgt voor minder werk voor de gemeente.
Voor 2010 staat ook nog een aantal wegen op het programma. In totaal heeft de gemeenteraad ⬠350.000 uitgetrokken voor het opknappen van de zand- en puinwegen in 2009 en 2010.

60 km-zones
Een onderdeel van het beleid Duurzaam Veilig, is het verkeersveilig maken van de wegen buiten de bebouwde kom. Het gaat hier dan voornamelijk om de plattelandswegen. In Deurne worden drie gebieden de komende periode omgevormd tot een 60 km-zone: Zandbos, Galgenberg en Lage Brug. Er worden 60 km-borden geplaatst, er komen markeringen op de weg en wegen worden versmald. Daarnaast wordt op een aantal plaatsen een drempel aangebracht en worden kruispunten verhoogd. Tegelijk met deze werkzaamheden wordt in een aantal straten het asfalt vernieuwd.

Om deze werkzaamheden uit te voeren krijgt de gemeente subsidie van Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE).

Als alles volgens plan verloopt zijn alle werkzaamheden eind november afgerond.