Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Persbericht

CNV Stads- en streekvervoer (vakgroep van de CNV BedrijvenBond)

Utrecht, 16 september 2009


------

CNV Stads- en streekvervoer wil strijdbijl begraven onder arbeidsvoorwaarden

CNV wil cao-OV die toekomst opent

Het liefst begraaft CNV Stads- en streekvervoer de strijdbijl in het contact met de werkgevers in het openbaar vervoer. Maar dat kan alleen onder een hoop goede arbeidsvoorwaarden. Die arbeidsvoorwaarden moeten de bedrijfstak voor langere tijd aantrekkelijk maken voor huidige en toekomstige mede-werkers. 'Hard nodig', aldus onderhandelaar Wyb Kusters, 'de sector kampt met een zwaar imagoprobleem. Terwijl deze een mooi ambacht herbergt.'

Toekomstmuziek moet je nu al componeren om er straks daadwerkelijk naar te kunnen luisteren. Als we dat nu met beleid en durf doen, tonen we aan dat we niet bang zijn voor die toekomst. Anders gezegd: als je een mooie toekomst maakt, ligt er ook een mooie toekomst voor je klaar.

Die gedachte schuilt er achter het initiatief van CNV Stads- en streekvervoer om maximaal in te zetten op de agenda van de toekomst. Het CNV heeft alle onderhandelingsdelegaties voor de cao Openbaar Vervoer gevraagd na te denken over die toekomst. Dat moet uitmonden in een sociaal contract dat ruimte biedt aan betere arbeidsverhoudingen, beter openbaar vervoer en een sector die aantrekkelijk is voor nieuwe mensen.

Onderhandelaar Wyb Kusters: 'Het gaat erom dat werkgevers en vakbonden zich richten op het niet rooskleurige totaalbeeld van de sector. Dat trekt onvoldoende nieuwe mensen aan. Vreemd, want het is mooi werk dat een hoge mate van vakmanschap vereist.

Want ook in die toekomst zijn mensen nodig die vakbekwaam reizigers van A naar B helpen. Wij - het CNV - hebben nu al veel ideeën die daarbij kunnen helpen. Ideeën die kansen bieden aan de sector en een rol kunnen spelen in het bestrijden van (jeugd)werkloosheid. Juist nu geldt: waar een wil is, is een weg. En die weg leidt in het OV tot de volgende halte. Gezwollen taal wellicht. Maar het levert je wel een sector op die in beweging is, die dynamisch is én dus aantrekkelijk voor heel veel mensen.'

Strijdbijl
Wyb Kusters over de onderhandelingen, die op 23 september starten: 'Wat ons betreft hoeft het mes niet op tafel. Veel liever treden we uit het eeuwige strijdperk werkgevers/ vakbonden om te werken aan goede arbeidsomstandigheden. En ja, daarin gaan we zelfs zover dat we loon ondergeschikt maken aan afspraken over werkzekerheid, sociale innovatie en sociale veiligheid in de sector. Naar gelang de afspraken over werkzekerheid en investeringen in medewerkers zal het percentage van de loonvraag dalen.'

Niet voor alles treedt CNV Stads- en streekvervoer op voorhand uit het strijdperk. De kwestie van het ingehouden loon op de stakingsdagen ligt nog altijd bij de rechter. Kusters: 'Dat proces staat nadrukkelijk los van de cao-onderhandelingen.'