Electrophysiological studies on visual information processing in dyslexia
and ADHD
Datum: 16 september 2009
Promotie: mw. M. Dhar, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Proefschrift: Electrophysiological studies on visual information
processing in dyslexia and ADHD
Promotor(s): prof.dr. R.B. Minderaa
Faculteit: Medische Wetenschappen
Nader inzicht in onderscheid dyslexie en ADHD
Dyslexie en ADHD zijn stoornissen die tot in de volwassenheid
problemen blijven veroorzaken. Naar beide aandoeningen is al veel
gedragsonderzoek gedaan, maar over de verschillen in
informatieverwerking bij deze aandoeningen is nog veel onbekend.
Monica Dhar verrichtte hiernaar onderzoek, onder meer op basis van
metingen van hersenactiviteit.
Uit het onderzoek blijkt dat bij dyslectische volwassenen andere
aandachtsprocessen verstoord zijn dan bij volwassenen met ADHD,
namelijk visuo-spatiële aandachtsprocessen bij dyslexie (vroege
informatieverwerking gerelateerd aan visuele oriëntatie), terwijl bij
volwassenen met ADHD het reguleren van aandacht problematisch
verloopt. Ook constateert Dhar dat bij volwassenen met dyslexie de
samenwerking tussen linker- en rechterhersenhelft minder goed is
ontwikkeld. Dit suggereert dat er in de vroege ontwikkeling afwijkende
verbindingen zijn aangelegd en dat de pariëtale cortex mogelijk minder
gespecialiseerd is voor oriëntatie op een visuo-spatiële stimulus.
Een verminderde visuo-spatiële oriëntatie werd al gevonden bij baby's
van vijf maanden met een genetisch risico op dyslexie. Bij deze baby's
was de hersenreactiviteit op visuo-spatiële prikkels in vergelijking
met controlebaby's minder sterk.
Monica Dhar (India, 1972) studeerde psychologie in Groningen. Ze
verrichtte haar onderzoek aan het Neuroimaging Center van het
Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels werkt ze als
postdoc aan de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van
de Universiteit Gent, België.
Laatst gewijzigd: 03 september 2009 12:17
Rijksuniversiteit Groningen