Rijksuniversiteit Groningen

Electrophysiological studies on visual information processing in dyslexia and ADHD

Datum: 16 september 2009

Promotie: mw. M. Dhar, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Electrophysiological studies on visual information processing in dyslexia and ADHD

Promotor(s): prof.dr. R.B. Minderaa

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nader inzicht in onderscheid dyslexie en ADHD

Dyslexie en ADHD zijn stoornissen die tot in de volwassenheid problemen blijven veroorzaken. Naar beide aandoeningen is al veel gedragsonderzoek gedaan, maar over de verschillen in informatieverwerking bij deze aandoeningen is nog veel onbekend. Monica Dhar verrichtte hiernaar onderzoek, onder meer op basis van metingen van hersenactiviteit.

Uit het onderzoek blijkt dat bij dyslectische volwassenen andere aandachtsprocessen verstoord zijn dan bij volwassenen met ADHD, namelijk visuo-spatiële aandachtsprocessen bij dyslexie (vroege informatieverwerking gerelateerd aan visuele oriëntatie), terwijl bij volwassenen met ADHD het reguleren van aandacht problematisch verloopt. Ook constateert Dhar dat bij volwassenen met dyslexie de samenwerking tussen linker- en rechterhersenhelft minder goed is ontwikkeld. Dit suggereert dat er in de vroege ontwikkeling afwijkende verbindingen zijn aangelegd en dat de pariëtale cortex mogelijk minder gespecialiseerd is voor oriëntatie op een visuo-spatiële stimulus.

Een verminderde visuo-spatiële oriëntatie werd al gevonden bij baby's van vijf maanden met een genetisch risico op dyslexie. Bij deze baby's was de hersenreactiviteit op visuo-spatiële prikkels in vergelijking met controlebaby's minder sterk.

Monica Dhar (India, 1972) studeerde psychologie in Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek aan het Neuroimaging Center van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels werkt ze als postdoc aan de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Gent, België.

Laatst gewijzigd: 03 september 2009 12:17