Woensdag 16 september 2009, 20:43u - Femke Halsema
* algemene beschouwingen
* rijksbegroting 2010
Halsema: waar is de premier
Waar is de premier? Dat vroeg Femke Halsema tijdens de Algemene
Politieke Beschouwingen, vandaag, in de Tweede Kamer. Ze verwijt de
premier leiding te nemen, terwijl de crisis vraagt om daadkracht.
Daarbij gaat het volgens Femke Halsema niet alleen om een economische
crisis, maar ook een waardencrisis, een klimaatcrisis en een
voedselcrisis.
Algemene Politieke Beschouwingen, 16-17 september 2009
Femke Halsema (GroenLinks)
1. Waardencrisis
MdV,
Nederland dreigt te overstromen. De werkloosheid verdubbelt in een
jaar tijd. De staatsschuld stijgt en de economie krimpt. En waar is de
premier? Die zit met zijn vinger in de dijk van de Hedwigepolder. En
dan zit ie ook nog aan de verkeerde kant van de dijk.
Dit is niet alleen een economische crisis. Het is een morele crisis,
aldus Herman Wijffels, grondlegger van dit kabinet. Het is een
`waardencrisis'. Bankiers hebben in hun tomeloze hebzucht naar
bonussen onverantwoorde risico's genomen. Een feest van egotripperij,
dat miljoenen mensen elders op de wereld tot de bedelstaf heeft
gebracht. Die bankiers staan symbool voor een economie met een extreem
korte horizon, gericht op eigen winstbejag. Zonder schaamte, zoals
Rijkman Groenink die een falend ABN AMRO verliet met 23 miljoen in de
zak.
Deze cultuur van zelfverrijking is overgeslagen naar de publieke
sector. Om de genationaliseerde bank Fortis- ABN AMRO uit het slob te
halen moet politieke toppers als VVD-er Gerrit Zalm en CDA-er Joop
Wijn een ton of 6 á 7 betaald worden. Medisch specialisten worden
woest als ze iets minder dan 5 ton gaan verdienen. Rik Felderhof, in
dienst van de publieke omroep omzeilt trots de Balkenende-norm: `Omdat
ik het waard ben', zegt hij. Wat denken zij wel, zijn al die leraren
en verplegers met hun modale salarissen dan minder waard?
Het zijn uitingen van hebberigheid en van een gebrek aan publieke
dienstbaarheid. Deze kleine voorbeelden van de waardencrisis hebben
grote gevolgen. Opgehitst door eindeloos materieel gewin leven we op
een te grote ecologische voet, putten we onze aarde uit ten koste van
miljoenen armen, branden onze bossen af, jagen onze grondstoffen er in
een noodgang doorheen en zadelen ons nageslacht op met schulden met
een onleefbare wereld.
Achter de kredietcrisis, de klimaatcrisis, de energiecrisis en de
voedselcrisis gaat deze waarden-crisis schuil. Ik spreek van een
hebberige en kortademige cultuur, waarin de jacht op materieel gewin
alles bepalend lijkt te zijn geworden en hyperconsumptie als hoogste
geluk wordt beschouwd. Die cultuur is het meest zichtbaar en
schrijnend bij de topverdieners binnen en buiten Nederland.
De premier heeft zichzelf benoemd tot chef `Normen en Waarden', ook
al hoor je daar nooit meer iets over. Terwijl nu het moment is voor
sterke normatieve opvattingen.
Waar is de premier? Wat is zijn oordeel over de waardencrisis?
Wat is ook zijn oordeel over de beloningen in de financiele sector. In
de bancaire code zitten allerlei gaten in, zodat er toch weer
topbonussen gerechtvaardigd zijn. Gaat hij daarmee akkoord? Of stelt
hij een heldere norm?
MdV,
Wie de waardencrisis wil beantwoorden en de toekomst van Nederland
veilig wil stellen, zal leiderschap moeten tonen. Dat vraagt om
heldere publieke normen én politici die zich uitspreken voor de
waarden zij verdedigen en voorleven: medemenselijkheid, solidariteit,
rechtvaardigheid en duurzaamheid.
Dat gebeurt niet, vice-premier Bos deed gisteren een aardige poging in
zijn Republikeinse troonrede. Waarom overigens mocht de koningin die
tekst niet uitspreken, premier? Dat was voor haar een stuk aardiger
geweest. Politici zijn bang geworden voor impopulaire beslissingen. De
neoliberale revolte heeft zijn sporen nagelaten en de publieke zaak
verzwakt en uitgeleverd aan managers en adviseurs. `Niemand regeert',
zegt de journalist Marc Chavannes: `Het openbaar bestuur is vermarkt
en de politiek is geprivatiseerd'. Dat is het probleem.
Want zo kan het gebeuren bij de Westerschelde en de Hedwigepolder, dat
de regering na een half jaar nadenken besluit om een commissie van
deskundigen in te stellen die het werk moet overdoen van een commissie
van deskundigen die een half jaar eerder een duidelijk advies heeft
gegeven. Enzovoort, enzovoort. Als er één moment is waarop de politiek
haar macht en politieke primaat moet teruggrijpen, dan is het wel nu.
De markt heeft opzichtig gefaald en de samenleving vraagt om politiek
leiderschap. Om duidelijk te maken welke koers ingeslagen moet worden.
Waar is de premier?
Wij kampen met een onzichtbare premier. Natuurlijk, u zoekt uw
momenten van zichtbaarheid: licht verteerbaar en electoraal sexy- in
een race-auto of zwaaiend met een sms van Jan Smit - maar tijdens de
wekelijkse persconferenties en in het wekelijkse gesprek grossiert u
in nietszeggendheid. Geen premier die een onzeker land toespreekt,
geen visie op een toekomstige, duurzame economie, op sociale
rechtvaardigheid en emancipatie, op het versterken van mensen.
2. De toekomst van Nederland: 20 werkgroepen
De premier is ook in de eerste plaats verantwoordelijk voor de
miljoenennota 2010. Maar die ontbeert elke visie, elke richting.
Minister Bos ging twee jaar geleden nog zeer terecht in op het
vraagstuk van het brede welvaartsbegrip of het bruto nationaal geluk,
nu gaat het weer uitsluitend over de centen.
Over de oplopende staatsschuld. Sarkozy heeft aangekondigd om welzijn
en geluk op te nemen als economische meeteenheden, waardoor bij
aanstaande bezuinigingen niet alleen de effecten op de financiën en de
economie worden gemeten maar ook de gevolgen voor onze samenleving,
ons milieu en onze kwaliteit van leven.
Ik verzoek het kabinet op korte termijn een kabinetsreactie te geven
op het rapport van de nobelprijswinnaars Amartya Sen en Joseph
Stiglitz waarop Sarkozy zich baseert.
Het kabinet maakt omstandig duidelijk hoe moeizaam de toestand van de
schatkist is. Het kabinet komt niet verder dan 20 ambtelijke
werkgeroepen aan het werk te zetten. De enige vraag aan deze
werkgroepen is om met een bezuiniging van 20% te komen. Er moet 35
miljard bezuinigd worden. Ambtenaren mogen gaan uitzoeken hoe dat
moet.
Waar is het kabinet? Waar is de premier?
Waarom selecteert en prioriteert u niet de terreinen waarop u wilt
ingrijpen met het oog op solide overheidsfinanciën in de toekomst?
Heeft u geen enkel idee, wie moet opdraaien voor de oplopende
tekorten? Waagt u zich dan in ieder geval aan de uitspraak dat de
mensen met de smalste beurs en de minste kansen gespaard moeten
blijven. En waarom moet elke werkgroep een bezuiniging van 20%
realiseren? Wat is dit voor bizarre kaasschaaf, of beter gezegd botte
bijl? Bij de hypotheekrenteaftrek kan dat fors meer zijn, maar bij
onderwijs is dit absurd. Daar moet juist in geïnvesteerd worden, net
als in de studenten die nu gekort dreigen te worden op hun beurs.
En waarom gaan alle gelden voor milieu, natuur en duurzame energie op
de schop, zonder dat u als spijkerharde voorwaarde vaststelt dat u hoe
dan ook de gestelde milieu- en klimaatdoelen wilt realiseren? En dat u
zelfs een grotere inspanning wenst? Of mag de nationale milieuschuld
oplopen ten gunste van de staatsschuld? Waarom stelt u niet als harde
randvoorwaarde dat bij alle heroverwegingen de solidariteit tussen de
generaties ook daadwerkelijk versterkt moet worden? En waarom
speculeerde minister Bos gisteren wel - bij de aanbieding van de
Miljoenennota 2010 - over de mogelijkheid dat veiligheidsoperaties en
extra gelden voor arme landen in de strijd tegen klimaatverandering
wel uit het bestaande budget voor ontwikkelingssamenwerking mogen
komen? Gaan wij werkelijk bij de allerarmste landen de prijs van deze
crisis neerleggen?
Premier, waar zijn u keuzes? Welke waarden verdedigt u? waar wilt u
uitkomen?
De Raad van State is terecht uitermate kritisch op de 20 werkgroepen:
`Het politieke karakter van deze heroverweging kan niet ontlopen
worden.` Zo is het. Premier, u moet zelf aan het werk. Natuurlijk
moeten op de lange termijn de overheidsfinanciën op orde komen. Maar
dat moeten we doen in het volle besef dat we ons op een keerpunt, een
kantelpunt in de geschiedenis bevinden. Herstellen we het vertrouwen
van burgers in de politiek?
Dus premier. U kent onze opvattingen over een toekomstige duurzame
economie waarin de vervuiler betaalt en arbeid goedkoper is. U kent
onze wens tot grote investeringen in het onderwijs en de zorg en onze
opvatting dat internationale solidariteit juist nu geldt. Waar staat
u?
3. Klimaat, de top van Kopenhagen en de internationale solidariteit
De eerste toets voor geïnspireerd en overtuigend leiderschap is hoe
wij omgaan met de wereld om ons heen. Het eerste bewijs van het falen
daarvan is de omgang met Afghanistan: een missie zonder missie. Het is
bijna afgelopen, of plakt u er nog eens 2 jaar achteraan? Het land is
in miserabele staat. Terecht klaagt de militaire vakbond over de
corruptie en het gebrek aan goed bestuur. Ik verzoek u voor 1 januari
aan de Kamer een militaire exitstrategie te zenden, èn een politieke
strategie voor de periode daarna?
De grootste gebeurtenis dit najaar is zonder twijfel de top in
Kopenhagen waar een nieuw en ambitieus klimaatakkoord moet worden
gesloten. De Verenigde Staten gaan - hopelijk- meedoen. We moeten
landen als Rusland, China en de ontwikkelingslanden erbij halen.
Kopenhagen is het moment om internationaal effectieve doelen en
maatregelen af te spreken. Kopenhagen is ook een politieke kans. Een
kans om de burgers van de wereld te laten zien dat de wereldleiders
hun particuliere en nationale belangen niet belangrijker achten dat
onze gezamenlijke toekomst.
Vorige week kondigde de Europese Commissie aan in Kopenhagen minder
geld aan arme landen te beloven dan in Bali is afgesproken. 2 tot 15
miljard, terwijl de EU minimaal met 35 miljard over de brug moet
komen. Een akkoord wordt immers op het spel gezet als arme landen zelf
de kosten van klimaatverandering moeten dragen.
De rijke landen hebben de kredietcrisis veroorzaakt. De rijke landen
hebben tientallen jaren veel te veel CO2 de lucht in geblazen. Op hen
rust een zware verantwoordelijkheid.
De ambities van het kabinet zijn onduidelijk. Welke zijn deze? Wie
gaat die verdedigen, daar in Kopenhagen? Alleen minister Cramer? Of is
ook de premier daar? Ik doe een appèl op de premier om daar te zijn en
zich in te zetten!
4. GroenLinks tegenbegroting: There are real alternatives
Waar het kabinet het nalaat met een duidelijk vergezicht te komen,
doet GroenLinks dat wel in de `Tegenbegroting 2010 Groen Werkt!'. Het
is een vervolg op onze Green Deal van vorig jaar en van dit voorjaar
en er staan ambitieuze voorstellen in om ook de schatkist van
Nederland op de lange termijn te helpen vullen. Graag een reactie.
Wij willen een doorbraak in duurzame energie. En dat is nodig. In
plaats van investeren in wind en zonne-energie bouwen de
energiebedrijven vier nieuwe kolencentrales. Nederland is een
achterblijver in Europa. Minister Cramer maakt zich daarover grote
zorgen. Maar doet niets en wacht en wacht op een evaluatie.
U haalt het doel van 2% energiebesparing niet. U heeft niet de ambitie
om alles op alles te zetten om de doelstellingen voor duurzame energie
te halen. Wat vind de premier: moeten die kolencentrales er komen?
GroenLinks vindt van niet en wil met een extra kolenbelasting de bouw
van de centrales ontmoedigen. Of anders een verplicht uitstootnorm
voor energiecentrales? Wat wil het kabinet? En gaat de premier zich
inzetten voor de stimulering van elektrische auto's? Voor windenergie
op zee? Voor een vleesloze dag?
De kilometerheffing is opnieuw uitgesteld. Weer geen daadkracht.
Minister Eurlings heeft een dagtaak om al het nieuwe asfalt met
champagne te openen, met dank aan de crisis- en asfaltweg, maar is
muisstil met de enige maatregel die helpt tegen de files. Waar blijft
dat wetsvoorstel!? Of moet ik aan de premier vragen: wanneer valt Sint
Juttemis dit jaar?
MdV,
Dat het kabinet geen visie of richting heeft, geen politieke
randvoorwaarden formuleert, wreekt zich ogenblikkelijk bij die ene
keuze die het kabinet wel maakt, of misschien maakt.
De AOW, en daar gaat het meteen fout. De AOW gaat niet alleen over
bezuinigen, maar over veranderende levenspatronen. We leven langer,
velen studeren langer voordat ze gaan werken, we wisselen vaker van
baan en onderbreken die voor zorgtaken. Vrouwen, nog onvoldoende, doen
mee op de arbeidsmarkt. Dat zijn allemaal redenen om naar oude
regelingen te kijken. We leven niet meer in de jaren vijftig,
gelukkig. Aanpassing van de AOW is niet alleen een financiële kwestie.
Het is kwestie van solidariteit. Met ons AOW-voorstel moet de SER
gemakkelijk tot overeenstemming kunnen komen. Na veertig jaar werken
mag je met 63 jaar met pensioen. Het levert op termijn 1,1% BBP
houdbaarheidwinst op, oftewel 6 miljard in euro's van vandaag.
De arbeidsmarkt en de sociale zekerheid doen ook niet waarvoor ze
bedoeld zijn en de crisis bewijst dat. Wie worden er de dupe van?
Laagopgeleiden, allochtonen, vijftigplussers en vijfentwintigminners.
Flexwerkers. Kleine zelfstandigen die met een eigen bedrijfje proberen
rond te komen. In onze tegenbegroting geven wij kleine zelfstandigen
een lastenverlichting van een half miljard. En door milieu zwaarder te
belasten kunnen we de lasten aan de onderkant van de arbeidsmarkt
verlichten. Dat levert kansen en werkgelegenheid op voor mensen die nu
de crisis betalen.
MdV,
Dan de jeugdzorg. Minister Rouvoet hanteert stoere taal richting
provincies en gemeentes, maar laat hij zelf zorgen dat de capaciteit
omhoog gaat, zodat de wachtlijsten verdwijnen wat minister Rouvoet
keer op keer heeft beloofd. Wij pleiten al lang met brede steun voor
een parlementair onderzoek. Bij de PvdA is er grote onvrede. Mevrouw
Hamer, gaat u ons steunen?
MdV
Ja, de crisis laat ons met een forse financiële schuld achter.
Hervormingen en lastenverzwaringen moeten die wegwerken. Maar dat
geeft ons ook de kans om Nederland beter te maken. De allang bestaande
groene en sociale schuld weg te werken. In de oude economie werd er
door taboepolitiek gezorgd voor mensen die al een baan hebben, al een
huis bezitten, al pensioen genieten, bonusregelingen incasseren,
zoveel mogelijk in de auto willen rijden.
GroenLinks staat een andere politiek voor, een nieuwe
verdelingspolitiek. Onze waarden: kansen voor outsiders op de
arbeidsmarkt, meer inkomen voor lage inkomens, het beste onderwijs
voor ieders talent, huizen voor jongeren, een groene wereld voor onze
kinderen. Een politiek die zorgt voor eerlijk delen en een
evenwichtige groene economische groei en die het engagement en de
gemeenschapszin van burgers steun geeft. Een politiek die kansen
biedt aan mensen en individuen niet benadert op basis van
groepskenmerken. Omdat zij niet slechts gezien willen worden als
allochtoon. Een allochtoon is ook `student', `moeder', `AOWer',
`Ajaxcied' of `ondernemer'. Teveel politici sluiten ze, in een
wedstrijdje retorisch verplassen, op in een groep. Er wordt geroepen
dat `ze' vernederd moeten worden; het land uitgezet moeten worden of
dat er met scherp op hun benen mag worden geschoten. Het is volkomen
terecht dat er gedebatteerd wordt over de intolerantie van sommige
conservatieve moslims ten aanzien van vrouwen, homoseksuelen en
andersdenkenden. Het is uiterst noodzakelijk dat er debatten
plaatsvinden over overlast en criminaliteit veroorzaakt door
Marokkaanse of Turkse Nederlanders.
Maar nog belangrijker is het dat wij spreken over onderwijs, selectie
en toegang tot de arbeidsmarkt van al die jonge mensen die individuele
ambities hebben. Daar ligt dé sleutel tot succesvolle integratie en
het voorkomen van ellende later. Daarin ligt de toekomst van een
solidair Nederland. Het lijkt een nieuwe politieke correctheid mensen
enkel nog op culturele en etnische groepskenmerken te beoordelen.
Het is bij uitstek de taak van de premier om Nederland naar die
toekomst te leiden. Om minderheden te verdedigen tegen vooroordelen en
kletscultuur. De afgelopen jaren was hij echter onzichtbaar.
Tot slot:
De enige reden dat dit kabinet tot stand kon komen is door zaken voor
zich uit te schuiven. Dat zegt de fractievoorzitter van de PvdA. Dat
zien we nu. Ik spreek deze keer de premier veel persoonlijker aan. U
bent niet alleen de premier van de Hedwigepolder. Als u al leiding en
sturing geeft, is dat veel te onzichtbaar. Ik verwacht dat u morgen -
dat is ruiterlijk laat - leiding neemt. Een heldere visie geeft,
duidelijke normen stelt. Anders wordt het wellicht eens tijd om die
Europese solicitatiebrief af te schrijven.
Lees ook de tegenbegroting 2010 van GroenLinks.
GroenLinks