Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

3 Gemeentebelastingen betalen via automatische incasso

Het college van Burgemeester en wethouders heeft ingestemd met de invoering van automatische incasso voor particulieren bij de betaling van de gemeentelijke belastingen met ingang van 1 januari 2010. Dit geeft particulieren meer betaalgemak en stelt hen in staat het belastingbedrag gespreid te betalen. Kiezen voor automatische incasso betekent dat het totaalbedrag van de gecombineerde gemeentelijke belastingen in tien gelijke termijnen kan worden betaald en dat deze betalingen automatisch worden afgeschreven.

De aanslagen onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing eigenarendeel, afvalstoffenheffing en hondenbelasting worden zoveel mogelijk op één aanslagbiljet gecombineerd (de gecombineerde gemeentelijke belastingaanslag). Medio februari 2010 worden de meeste WOZ-beschikkingen en gemeentelijke belastingaanslagen verstuurd. Uiterlijk binnen drie weken na dagtekening van het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen kan de ontvanger de gemeente schriftelijk verzoeken om het belastingbedrag via automatische incasso te betalen. Mocht daarvoor niet worden gekozen, dan dient de aanslag in twee termijnen te worden betaald. Aan het einde van dit jaar wordt al onderzocht wie van de mogelijkheid van automatische incasso gebruik wil maken. Inwoners worden hierover benaderd door de gemeente en hoeven niet zelf actie te ondernemen.