Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

ANWB: Belastingplan auto is te complex

Den Haag, 15 september 2009

De ANWB vindt de huidige belastingplannen te complex en daardoor moeilijk uit te leggen aan de automobilist. Door de stapeling van nieuwe regelingen om milieuvriendelijk autogebruik te bevorderen ontstaat een dermate ingewikkelde situatie dat de automobilist niet meer weet hoe te handelen bij het kopen van een nieuwe auto. Bovendien lijken aan de nieuwe regelingen onverwachte kostenstijgingen te kleven, onder andere door de afschaffing van de milieulabels per 1 januari 2010. De bond heeft uitgerekend dat de tien meest verkochte auto's in Nederland bijna allemaal duurder worden in aanschaf. Ook de meeste auto's in de Top 10 Schone en Zuinige auto's die de ANWB elk kwartaal uitbrengt, gaan meer kosten. De ANWB dringt daarom aan op één samenhangend pakket aan maatregelen dat op een begrijpelijke manier de consument stimuleert om een milieuvriendelijke auto te kopen.

Autobezitters krijgen in korte tijd te maken met grote veranderingen in de belastingwetgeving. In de aanloop naar de kilometerprijs wordt de BPM (aanschafbelasting voor nieuwe auto's) de komende jaren in stappen afgebouwd. De motorrijtuigenbelasting wordt tot aan invoering van de kilometerprijs verhoogd om de verlaging van de BPM te compenseren. Tegelijkertijd wil het kabinet deze belasting ombouwen naar een CO2-heffing, waar de ANWB overigens eerder dit jaar bezwaar tegen heeft aangetekend.

Daarnaast heeft de automobilist te maken met een complex systeem van bonus- en malusregelingen. Veel van deze belastingmaatregelen hebben tot doel de aanschaf van schone en zuinige auto's te bevorderen. Ook de ANWB is voorstander van beleid dat schoon en zuinig rijden met de auto stimuleert. Voor de consument is het nieuwe belastingplan door de stapeling van regels echter niet meer te doorgronden, waardoor het praktisch onmogelijk wordt om zijn gedrag erop aan te passen. Automobilisten worden nu plots geconfronteerd met onverwachte hogere kosten, zonder dat zij deze kunnen beïnvloeden.

Uit de ANWB-berekeningen blijkt dat de belastingplannen tot gevolg hebben dat de tien meest verkochte nieuwe auto's in Nederland bijna allemaal duurder worden, variërend van enkele honderden euro's tot 1800 euro voor een grote middenklasse auto. Een doorrekening van de ANWB Top 10 Schone en Zuinige auto's laat eenzelfde beeld zien. Ook hier valt een groot deel duurder uit in de aanschaf. Hier stijgen vooral de middelgrote en grote benzineauto's in prijs, evenals bijna alle dieselauto's. Dit wordt mede veroorzaakt door de afschaffing van de milieulabels per 1 januari. Aankoopprijzen van deze schone en zuinige auto's stijgen in sommige gevallen met bijna 1500 euro. De meest voordelige keuze lijkt dus een kleine en zuinige auto. Dit is echter niet voor iedereen een optimale keuze; met name voor gezinnen met kinderen pakt dit ongunstig uit.Ook maken consumenten die al een nieuwe auto hebben besteld grote kans dat ze met hogere kosten dan verwacht te maken krijgen.

De ANWB dringt daarom aan op een herbezinning op de belastingplannen die moet leiden tot een begrijpelijk stelsel van autobelastingen waar de automobilist zijn gedrag op kan aanpassen, en dat geen grote financiële verrassingen geeft tijdens de normale gebruiksduur van de auto. Er zouden wat de bond betreft in deze kabinetsperiode tot aan de feitelijke invoering van de kilometerprijs dan ook verder geen nieuwe maatregelen meer moeten worden ingevoerd.