Ingezonden persbericht


Zeven samenwerkende Friese gemeenten kiezen voor WebNext Midoffice van Inter Access WebNext-gebruikerscommunity groeit naar 35 gemeenten

Hilversum, 15 september 2009 - Zeven samenwerkende gemeenten in Zuidwest-Friesland hebben na een Europese aanbesteding Inter Access geselecteerd als leverancier van hun midoffice. De gemeenten Bolsward, Gaasterlân-Sleat, Harlingen, Lemsterland, Littenseradiel, Nijefurd en Wûnseradiel werken op IT-gebied samen in het ISZF (ICT-Samenwerkingsverband Zuidwest Fryslân). Zij kozen voor de WebNext Midoffice-suite van Inter Access vanwege de kwaliteit en brede functionaliteit van de oplossing. Ook speelde mee dat Inter Acces de oplossing nog dit jaar volledig operationeel kan opleveren. De keus van het ISZF betekent dat eind 2009 35 gemeenten in Nederland gebruikmaken van de midoffice van Inter Access.

De nieuwe oplossing biedt de aangesloten gemeenten in de eerste plaats flexibiliteit. Zij beschikken met WebNext over een eenduidige informatiearchitectuur, die uitgaat van het principe van 'eenmalig bouwen, meermalig gebruiken'. Verder heeft de suite zich ruimschoots bewezen. Inmiddels maken 26 gemeenten gebruik van de oplossing. Dit betekent voor de ISZF-gemeenten dat zij heel eenvoudig samen of ieder voor zich producten en diensten kunnen toevoegen aan het platform. Zij kunnen daarbij adapters, processen, services en formulieren delen met andere gemeenten. Dat leidt tot een korte doorlooptijd en een snellere oplevering. De kern van de WebNext Midoffice-suite van Inter Access wordt gevormd door de SOA Suite van Oracle. Deze oplossing bevat bewezen en naadloze geïntegreerde componenten, waaronder het Zakenmagazijn en Gegevensmagazijn. Er is volledige integratie mogelijk met de bestaande Corsa- en SIM CMS-omgeving van de deelnemende ISZF-gemeenten. Verder zijn er inmiddels 100 digitale producten en 55 koppelvlakken van verschillende backoffice-leveranciers beschikbaar.

Door de implementatie van de WebNext Midoffice-suite zijn de ISZF-gemeenten in staat de dienstverlening aan hun inwoners verder uit te breiden. Dat levert hen een score van ten minste 95 procent op in kolom D (gepersonaliseerde dienstverlening) van de overheidsmonitor.nl, die het niveau van elektronische dienstverlening door gemeenten bijhoudt. Zij komen hierdoor in de top 25 van Nederlandse gemeenten.

"Wij zijn erg verheugd met de keus van de ISZF-gemeenten voor onze WebNext-suite. Deze keus onderstreept de flexibiliteit van de oplossing. De ISZF-samenwerking is na Equalit in West-Brabant en de NOFA-gemeenten in Noordoost-Friesland het derde gemeentelijke samenwerkingsverband dat WebNext inzet. Zij profiteren van een bewezen systeem dat snel te implementeren is en daardoor snel concreet rendement oplevert", zegt Jeroen Speekenbrink, directeur E-Government Solutions bij Inter Access.

Over ISZF
Het ICT Samenwerkingsverband Zuidwest Fryslân is een gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Bolsward, Gaasterlân-Sleat, Harlingen, Lemsterland, Littenseradiel, Nijefurd en Wûnseradiel. Het ISZF is een innovatief initiatief en verzorgt de ICT-advisering, -inkoop en het -beheer voor de deelnemende organisaties. Meer informatie en een introductiefilm zijn te vinden op www.iszf.nl.

Over Inter Access
De vakkundigheid van de ruim 1.100 medewerkers in Nederland en België, gecombineerd met onafhankelijk ondernemerschap maken van Inter Access de IT-dienstverlener bij uitstek voor middelgrote en grotere organisaties in de publieke sector, handel, industrie en financiële dienstverlening. Inter Access biedt deze organisaties een totaalaanbod voor ontwerp, realisatie èn beheer van hun volledige informatievoorziening.

Met kerncompetenties rond IBM, Microsoft, Oracle, SAP en open source-technologie ontwikkelt Inter Access effectieve oplossingen voor 'het nieuwe werken', servicegeoriënteerde processen en adaptieve infrastructuren. Deze oplossingen zijn gericht op het creëren van een groter vermogen om te veranderen. Hiervoor ontvangt Inter Access jaar na jaar prestigieuze innovatieprijzen.

Inter Access onderscheidt zich door een eigen aanpak, waarbij het bedrijf elke dag werkt aan een open en constructieve werkrelatie met zijn klanten. Daardoor ontstaat er ruimte voor verandering, aanscherping en nieuwe inzichten.




Ingezonden persbericht