Vlaamse drinkwaterbedrijven vergelijken hun prestaties.
15/09/2009 08:00
SAMENWERKING VLAAMS WATER
De Vlaamse drinkwatersector heeft op eigen initiatief een proces van benchmarking opgestart.
"METEN IS WETEN", de Vlaamse drinkwatersector is zich hier ook van bewust en wil in eerste instantie met deze nieuwe benchmark haar prestaties volgens een beproefde methodologie meten.
De gemeten prestaties worden volgens een model nauwkeurig met elkaar vergeleken om zo te kunnen nagaan waar er verschillen optreden. Sommige verschillen zullen kunnen verklaard worden door gekende factoren. Voor structurele verschillen zullen de drinkwaterbedrijven dieper moeten gaan kijken naar hun aanpak en hun organisatie. En dit is dan juist de derde en belangrijkste stap in dit verhaal. De uiteindelijke bedoeling is dat drinkwaterbedrijven leren van elkaar.
Samenwerking Vlaams Water heeft deze benchmark georganiseerd voor haar leden (de Vlaamse drinkwaterbedrijven ) en is fier op de resultaten van dit eerste deel "financiën en efficiëntie". Naarmate het proces vorderde heeft SVW het vertrouwen zien toenemen waardoor een rapport kan gepresenteerd worden, waarbij er transparantie is tussen alle deelnemende bedrijven.
De bedrijfsvergelijking van de Vlaamse drinkwaterbedrijven geeft een duidelijker inzicht in de prestaties van de Vlaamse drinkwatersector. Het gaat hierbij expliciet alleen om de drinkwateractiviteiten. Andere activiteiten zoals het beheer van het rioleringsstelsel of de zorg voor de afvalwaterzuivering maken geen onderdeel uit van deze bedrijfsvergelijking.
Hieruit blijken volgende kengetallen:
De totale omzet van de Vlaamse drinkwatersector inclusief andere activiteiten dan drinkwater gerelateerd, bedraagt circa ¤ 910 miljoen in 2007 en geeft rechtstreeks werk aan ruim 3300 personen. De totale drinkwateromzet van de Vlaamse watersector in 2007 bedraagt ruim ¤ 530 miljoen. Hiervan investeren de drinkwaterbedrijven jaarlijks ruim 16 % in de infrastructuur.
De gemiddelde drinkwaterprijs voor een huishouden met een verbruik van 130 m3 per jaar en drie personen is ¤ 1,38 per m3. De minimum prijs in Vlaanderen voor deze modelsituatie is ¤ 0,95, de maximum prijs ligt op ¤ 1,76. De prijzen van deze modelsituatie zijn vergelijkbaar met deze in Nederland (gemiddelde in 2006 ¤ 1,38; min ¤ 1,10; max ¤ 1,83) en lager dan deze in Brussel (rekenkundig gemiddelde ¤ 1.54) en Wallonië (rekenkundig gemiddelde ¤ 1,53; min ¤ 0,70; max ¤ 2,01).
Typerend voor de Vlaamse drinkwatersector is de diversiteit van de drinkwaterbedrijven. De drinkwaterbedrijven verschillen onderling sterk in het type van verzorgingsgebied (landelijk versus verstedelijkt), de gebruikte waterbron (grondwater, oppervlaktewater, effluent), de verhouding tussen eigen productie en inkoop, het aantal klanten, de totale hoeveelheid water die wordt geleverd en het aantal aftakkingen. Dit weerspiegelt zich in sommige aspecten van de kostenstructuur.
Van de aan de processen toegewezen kosten die de drinkwaterbedrijven maken om drinkwater te produceren, bestaat 70 tot 80 % uit operationele kosten. De overige kosten zijn afschrijvingen en vermogenskosten. Bij de verdeling van de operationele kosten naar hoofdproces, blijkt dat het waterproductieproces, het distributieproces en het algemeen proces (ondersteunende diensten) de drie voornaamste processen zijn wat betreft de kostenverdeling.
Het proces toevoer en opslag is niet bij alle bedrijven aanwezig en daardoor beperkt vergelijkbaar. De kosten bestaan voornamelijk uit personeelskosten, kosten voor diensten derden en afschrijvingen.
De hoogte van de distributiekosten is mede afhankelijk van het karakter van het voorzieningsgebied. In de stad is de intensiteit van het aantal actieve elementen, zoals brandkranen, per kilometer distributienet hoger dan op het platteland. Een landelijk gebied daarentegen is uitgestrekt en vraagt veel kilometers leiding voor relatief beperkte leveringen. Ook het opvangen van piekverbruiken in toeristische gebieden (de kust) verhoogt de kosten van het distributieproces.
De benchmark op het vlak van 'financiën en efficiëntie' maakt deel uit van een ruimer opzet: in 2009 zal ook een vergelijking gemaakt worden voor de prestaties in de onderdelen waterkwaliteit, kwaliteit van de dienstverlening en de milieuzorg. Ook de afstemming in de gegevensverzameling en de methodologie zullen verder verbeterd worden.
De drinkwaterbedrijven engageren zich om verder te gaan op de ingeslagen weg van het benchmarken, zodat eenieder kan zien welke prestaties dagelijks neergezet worden en waar zij door volgehouden inspanningen en het leerproces van de benchmark deze prestaties ongetwijfeld zullen verbeteren.
Zo kan elke burger dagelijks zuiver en lekker drinkwater gebruiken tegen een aanvaardbare en bedrijfseconomisch correcte prijs.
Contact : Samenwerking Vlaams Water, secretariaat@svw.be
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel