Ministerie van Economische Zaken

Brief Cultuur en Economie 2009

15 september 2009
Met het oog op het algemeen overleg over de creatieve industrie op 1 oktober 2009 bieden wij u bijgaand de brief Cultuur en Economie 2009 «Waarde van Creatie» aan. In deze brief geven wij namens het kabinet onze visie op het belang van de creatieve industrie voor de Nederlandse samenleving.

Met het oog op het algemeen overleg over de creatieve industrie op 1 oktober 2009 bieden wij u bijgaand de brief Cultuur en Economie 2009 «Waarde van Creatie» aan. In deze brief geven wij namens het kabinet onze visie op het belang van de creatieve industrie voor de Nederlandse samenleving. De doelstelling die ten grondslag ligt aan deze brief is de waarde van de creatieve sectoren verder te vergroten, zowel economisch, cultureel als maatschappelijk. Dit sluit aan bij de ambitie van het kabinet om een welvarende, duurzame en innovatieve samenleving te realiseren.
Deze brief is het vervolg op de brief Cultuur en Economie 2005 «Ons Creatieve Vermogen» waarmee het kabinet een eerste impuls gaf aan de wisselwerking tussen cultuur en economie. Het kabinet presenteert in de brief een aansluitend Beleidsprogramma voor de Creatieve Industrie 2009-2013. Hiermee geeft het invulling aan de motie Van der Ham c.s. over het niet beëindigen van initiatieven gericht op de creatieve industrie (31700-VIII, nr. 21). Doel van dit nieuwe beleidsprogramma is om het sleutelgebied creatieve industrie in staat te stellen zichzelf verder te versterken en daarmee de betekenis van dit sleutelgebied voor cultuur, economie en maatschappij te vergroten. De aandachtspunten, die het kabinet samen met de creatieve industrie op wil pakken, zijn vertaald naar zes actielijnen:

1) opstellen van een strategische agenda voor en door de creatieve industrie,
2) verbeteren van de kennis over en de benutting van intellectuele eigendomsrechten,

3) stimuleren van onderzoek, onderwijs en ondernemerschap,
4) vergroten van de internationale oriëntatie en verbeteren van de toegang tot en positionering in buitenlandse markten,

5) verbeteren van de toegang tot kapitaal,

6) versterken van de digitale en fysieke infrastructuur. Naast deze zes actielijnen zijn er overige beleidsinitiatieven die raken aan het beleid voor de creatieve industrie.

De creatieve sector is één van de sectoren waarop Nederland zich in de toekomst internationaal kan onderscheiden. Juist in deze tijden van economische tegenwind is het van belang om de economie te versterken. De creatieve bedrijfstakken kunnen hier een bijdrage aan leveren en een positief effect hebben op de economische, culturele en sociale ontwikkeling van Nederland. Met het Beleidsprogramma voor de Creatieve Industrie 2009-2013 neemt het kabinet initiatief en verantwoordelijkheid. Het is aan de creatieve industrie om hetzelfde te doen en te investeren in een overkoepelende strategische agenda en daarmee de status van sleutelgebied voor innovatie waar te maken. In de brief bakent het kabinet de rollen en verantwoordelijkheden van de creatieve industrie en de overheid daarbij duidelijk af.
Wij zullen de voortgang en de resultaten van het beleidsprogramma in samenspraak met het Innovatieplatform monitoren. Op basis daarvan bekijkt het kabinet of de gewenste resultaten zijn bereikt en of een vervolg gewenst is.

(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven
Minister van Economische Zaken

(w.g.) dr. Ronald H.A. Plasterk
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

(w.g.) drs. Frank Heemskerk
Staatssecretaris van Economische Zaken