Ministerie van Economische Zaken
Brief Cultuur en Economie 2009
15 september 2009
Met het oog op het algemeen overleg over de creatieve industrie op 1
oktober 2009 bieden wij u bijgaand de brief Cultuur en Economie 2009
«Waarde van Creatie» aan. In deze brief geven wij namens het kabinet
onze visie op het belang van de creatieve industrie voor de
Nederlandse samenleving.
Met het oog op het algemeen overleg over de creatieve industrie op 1 oktober
2009 bieden wij u bijgaand de brief Cultuur en Economie 2009 «Waarde van
Creatie» aan. In deze brief geven wij namens het kabinet onze visie op het belang
van de creatieve industrie voor de Nederlandse samenleving. De doelstelling die
ten grondslag ligt aan deze brief is de waarde van de creatieve sectoren verder te
vergroten, zowel economisch, cultureel als maatschappelijk. Dit sluit aan bij de
ambitie van het kabinet om een welvarende, duurzame en innovatieve
samenleving te realiseren.
Deze brief is het vervolg op de brief Cultuur en Economie 2005 «Ons Creatieve
Vermogen» waarmee het kabinet een eerste impuls gaf aan de wisselwerking
tussen cultuur en economie. Het kabinet presenteert in de brief een aansluitend
Beleidsprogramma voor de Creatieve Industrie 2009-2013. Hiermee geeft het
invulling aan de motie Van der Ham c.s. over het niet beëindigen van initiatieven
gericht op de creatieve industrie (31700-VIII, nr. 21).
Doel van dit nieuwe beleidsprogramma is om het sleutelgebied creatieve industrie
in staat te stellen zichzelf verder te versterken en daarmee de betekenis van dit
sleutelgebied voor cultuur, economie en maatschappij te vergroten. De
aandachtspunten, die het kabinet samen met de creatieve industrie op wil pakken,
zijn vertaald naar zes actielijnen:
1) opstellen van een strategische agenda voor en door de creatieve industrie,
2) verbeteren van de kennis over en de benutting van intellectuele
eigendomsrechten,
3) stimuleren van onderzoek, onderwijs en ondernemerschap,
4) vergroten van de internationale oriëntatie en verbeteren van de toegang tot
en positionering in buitenlandse markten,
5) verbeteren van de toegang tot kapitaal,
6) versterken van de digitale en fysieke infrastructuur.
Naast deze zes actielijnen zijn er overige beleidsinitiatieven die raken aan het
beleid voor de creatieve industrie.
De creatieve sector is één van de sectoren waarop Nederland zich in de toekomst
internationaal kan onderscheiden. Juist in deze tijden van economische tegenwind
is het van belang om de economie te versterken. De creatieve bedrijfstakken
kunnen hier een bijdrage aan leveren en een positief effect hebben op de
economische, culturele en sociale ontwikkeling van Nederland.
Met het Beleidsprogramma voor de Creatieve Industrie 2009-2013 neemt het
kabinet initiatief en verantwoordelijkheid. Het is aan de creatieve industrie om
hetzelfde te doen en te investeren in een overkoepelende strategische agenda en
daarmee de status van sleutelgebied voor innovatie waar te maken. In de brief
bakent het kabinet de rollen en verantwoordelijkheden van de creatieve industrie
en de overheid daarbij duidelijk af.
Wij zullen de voortgang en de resultaten van het beleidsprogramma in
samenspraak met het Innovatieplatform monitoren. Op basis daarvan bekijkt het
kabinet of de gewenste resultaten zijn bereikt en of een vervolg gewenst is.
(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven
Minister van Economische Zaken
(w.g.) dr. Ronald H.A. Plasterk
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
(w.g.) drs. Frank Heemskerk
Staatssecretaris van Economische Zaken