Groen!

Nood aan echte dialoog over hoofddoeken in Vlaanderen

door Elisabeth Meuleman (Vlaams parlementslid) op 15 september 2009 in "Diversiteit"

Maandag 14 september vond in het Vlaams Parlement een speciale commissie over het hoofddoekenverbod plaats. Groen! loofde de jarenlange inzet en de intenties van de directies in de athenea van Antwerpen en Hoboken en toonde begrip voor hun situatie. Tegelijk verzet de partij zich tegen het algemeen verbod dat werd uitgevaardigd door het Gemeenschapschapsonderwijs en betreurt dat het debat rond de hoofddoeken volledig gepolariseerd is. De minister van Onderwijs Smet had hier een meer verzoenende rol moeten opnemen.

Het hoofddoekverbod in het Gemeenschapsonderwijs werd eenzijdig en van bovenaf opgelegd. Minister Smet mag dan al beweren weliswaar bedachtzaam, maar toch in overleg te hebben gewerkt, de perceptie is anders. Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman: "De moslima's om wie het hier juist gaat, hebben het gevoel niet gehoord te zijn in het debat. Nochtans zijn zij het, de vrouwen van BOEH! en andere allochtone vrouwenorganisatie, die een voortrekkersrol kunnen spelen voor een gelijke, geëmancipeerde samenleving. Die organisaties verenigen immers de sterke, vrijgevochten en mondige vrouwen, die gelovig maar vaak opgeleid en buitenshuis werkend zijn. Zij erkennen bovendien het belang van scholen als de cruciale factor in het verbeteren van de positie van de allochtone vrouw in de maatschappij. Beslissingen die over hun hoofden heen worden genomen, zijn vormen van opgelegde emancipatie van bovenaf en zullen nooit werken maar wekken juist weerstand op."

De suggestie van het Vlaams Belang om subsidies aan deze organisaties te evalueren en in te trekken, zijn absoluut verwerpelijk. Groen! pleit er juist voor om de allochtone vrouwenorganisaties net nog meer aan te moedigen in hun emancipatorisch werk.

Groen! vreest ook dat het huidige debat de achterliggende problematiek naar de achtergrond verwijst. De kern van het probleem blijft nog steeds de fundamentele ongelijkheid in ons onderwijssysteem: o 12,6 % van de kinderen met een Belgische nationaliteit heeft één jaar leerachterstand. Bij kinderen van een vreemde nationaliteit is dit 31%.
o 0,9% van de Belgische kinderen heeft 2 jaar leerachterstand ten opzichte van 9% van de allochtone kinderen.
o Vlaanderen is één van de slechtste leerlingen van de klas wat gelijke onderwijskansen betreft. De verschillen in leesvaardigheid en wiskundige geletterdheid tussen autochtone leerlingen en leerlingen met een andere thuistaal zijn bijna drie (2,8) keer zo groot als in een gemiddeld OESO-land
(Bron : jaarboek armoede 2008).

Het hoofddoekendebat wordt als bliksemafleider gebruik. Een algemeen hoofddoekenverbod is een symptoombehandeling die de oorzaken van de ziekte niet aanpakt. Bovendien zijn er een aantal bijzonder kwalijke bijwerkingen. Zo wordt de keuzevrijheid van allochtone meisjes ingeperkt, druist het verbod in tegen het Kinderrechtenverdrag en kan het verbod leiden tot de oprichting van moslimscholen, wat segregatie in plaats van integratie zou kunnen bewerkstelligen. Daarbovenop wordt er een probleem gecreëerd voor het volwassenonderwijs waar vele vrouwen Nederlandse taallessen volgen juist met tot doel tot een betere integratie.

Wettelijk kan de minister van Onderwijs geen verbod opleggen of schorsen. Dat betekent niet dat minister Smet enkel kan toekijken. Elisabeth Meuleman: "Groen! roept minister Smet op om dringend het debat over de kern van de zaak te voeren met alle gesprekspartners, inclusief de allochtone gemeenschap die het onderwerp is van de discussie maar tot dusver nauwelijks werd gehoord. Als eerste stap vraagt Groen! een hoorzitting met alle betrokken partijen in het parlement. Alleen door een echte dialoog te voeren, kan Vlaanderen een duidelijk signaal geven aan de allochtone vrouwen dat we samen met hen emancipatie van onderuit willen realiseren."

Contact: Elisabeth Meuleman -
Deel Deel
Elisabeth Meuleman

Vlaams Volksvertegenwoordiger