Groen!
Nood aan echte dialoog over hoofddoeken in Vlaanderen
door Elisabeth Meuleman (Vlaams parlementslid) op 15 september 2009 in
"Diversiteit"
Maandag 14 september vond in het Vlaams Parlement een speciale
commissie over het hoofddoekenverbod plaats. Groen! loofde de
jarenlange inzet en de intenties van de directies in de athenea van
Antwerpen en Hoboken en toonde begrip voor hun situatie. Tegelijk
verzet de partij zich tegen het algemeen verbod dat werd uitgevaardigd
door het Gemeenschapschapsonderwijs en betreurt dat het debat rond de
hoofddoeken volledig gepolariseerd is. De minister van Onderwijs Smet
had hier een meer verzoenende rol moeten opnemen.
Het hoofddoekverbod in het Gemeenschapsonderwijs werd eenzijdig en van
bovenaf opgelegd. Minister Smet mag dan al beweren weliswaar
bedachtzaam, maar toch in overleg te hebben gewerkt, de perceptie is
anders. Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman: "De moslima's om wie
het hier juist gaat, hebben het gevoel niet gehoord te zijn in het
debat. Nochtans zijn zij het, de vrouwen van BOEH! en andere
allochtone vrouwenorganisatie, die een voortrekkersrol kunnen spelen
voor een gelijke, geëmancipeerde samenleving. Die organisaties
verenigen immers de sterke, vrijgevochten en mondige vrouwen, die
gelovig maar vaak opgeleid en buitenshuis werkend zijn. Zij erkennen
bovendien het belang van scholen als de cruciale factor in het
verbeteren van de positie van de allochtone vrouw in de maatschappij.
Beslissingen die over hun hoofden heen worden genomen, zijn vormen van
opgelegde emancipatie van bovenaf en zullen nooit werken maar wekken
juist weerstand op."
De suggestie van het Vlaams Belang om subsidies aan deze organisaties
te evalueren en in te trekken, zijn absoluut verwerpelijk. Groen!
pleit er juist voor om de allochtone vrouwenorganisaties net nog meer
aan te moedigen in hun emancipatorisch werk.
Groen! vreest ook dat het huidige debat de achterliggende problematiek
naar de achtergrond verwijst. De kern van het probleem blijft nog
steeds de fundamentele ongelijkheid in ons onderwijssysteem:
o 12,6 % van de kinderen met een Belgische nationaliteit heeft één
jaar leerachterstand. Bij kinderen van een vreemde nationaliteit is
dit 31%.
o 0,9% van de Belgische kinderen heeft 2 jaar leerachterstand ten
opzichte van 9% van de allochtone kinderen.
o Vlaanderen is één van de slechtste leerlingen van de klas wat
gelijke onderwijskansen betreft. De verschillen in leesvaardigheid en
wiskundige geletterdheid tussen autochtone leerlingen en leerlingen
met een andere thuistaal zijn bijna drie (2,8) keer zo groot als in
een gemiddeld OESO-land
(Bron : jaarboek armoede 2008).
Het hoofddoekendebat wordt als bliksemafleider gebruik. Een algemeen
hoofddoekenverbod is een symptoombehandeling die de oorzaken van de
ziekte niet aanpakt. Bovendien zijn er een aantal bijzonder kwalijke
bijwerkingen. Zo wordt de keuzevrijheid van allochtone meisjes
ingeperkt, druist het verbod in tegen het Kinderrechtenverdrag en kan
het verbod leiden tot de oprichting van moslimscholen, wat segregatie
in plaats van integratie zou kunnen bewerkstelligen. Daarbovenop wordt
er een probleem gecreëerd voor het volwassenonderwijs waar vele
vrouwen Nederlandse taallessen volgen juist met tot doel tot een
betere integratie.
Wettelijk kan de minister van Onderwijs geen verbod opleggen of
schorsen. Dat betekent niet dat minister Smet enkel kan toekijken.
Elisabeth Meuleman: "Groen! roept minister Smet op om dringend het
debat over de kern van de zaak te voeren met alle gesprekspartners,
inclusief de allochtone gemeenschap die het onderwerp is van de
discussie maar tot dusver nauwelijks werd gehoord. Als eerste stap
vraagt Groen! een hoorzitting met alle betrokken partijen in het
parlement. Alleen door een echte dialoog te voeren, kan Vlaanderen een
duidelijk signaal geven aan de allochtone vrouwen dat we samen met hen
emancipatie van onderuit willen realiseren."
Contact: Elisabeth Meuleman -
Deel Deel
Elisabeth Meuleman
Vlaams Volksvertegenwoordiger