KNHS

Hippisch ondernemerscongres: inspirerend en uitverkocht 13 september 2009
Hippisch Ondernemers Congres 2009

Het hippische ondernemerscongres was afgelopen vrijdag 11 september een doorslaand succes. Met 650 deelnemers was het congres tijdens Horse Event in Deurne, met als thema De hippische accommodatie Spil van de sport, volledig uitverkocht. De organiserende partijen, het FNRS en De Hippische Ondernemer, sluiten met het congres dan ook goed aan bij de behoefte van ondernemers aan actuele kennis, nieuwe inzichten, inspiratie en een platform om met elkaar te netwerken.

De aanwezige ondernemers kregen een serie zeer verfrissende en leerzame presentaties voorgeschoteld. FNHO- en FNRS-voorzitter John Kraakman opende met een opsomming van een aantal behaalde successen. Zo noemde hij de verbreding van de ruiteropleidingen met vernieuwde onderdelen op gebied van springen en buitenrijden. John Bierling (directeur van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) spiegelde het publiek haarscherp voor hoe enorm breed en divers de tak paardensport eigenlijk is. Accomodatiehouders moeten samen met rijverenigingen activiteiten op of achter het paard aanbieden, voor mensen met of zonder eigen paard. Zij kunnen door nòg nauwere samenwerking optimaal inspelen op de vraag van klanten. KNHS en FNRS gaan de samenwerking daarom flink intensiveren. Johan Wakkie (directeur van de Koninklijke Nederlandse Hockeybond) hield vervolgens een sterk en vermakelijk verhaal over het fenomeen sportvereniging. Hij schetste dat een evenwichtige groei en een goed imago van belang zijn bij het managen van verenigingen. Kijk ook buiten je eigen branche en bedenk slimme formules om voor elk wat wils aan te bieden. Bij het hockey is bijvoorbeeld knotshockey (hockey voor ouderen) bedacht. Vervolgens schotelde marketing deskundige Jos Burgers de congresbezoekers een zeer bijzonder verhaal voor. Zijn haarscherpe kijk op een onderneming was voor velen een eye-opener. Burgers verstaat de kunst complexe vragen terug te brengen tot een simpel lijkende kern. Verplaats je als ondernemer echt in je klant en ontdek soms verbluffend eenvoudige wensen. Jos Burgers hanteert het ABC voor de klant: de A van aandacht (leer de namen van je klanten), de B van Begrip (moeilijk, als je dat niet hebt!) en de C van Complimenten.

Workshops
Er was veel belangstelling voor de verschillende interessante workshops, die de congresbezoekers s middags konden bezoeken. De leden met pension-, sport- en trainingsstallen werden bijgepraat over de actualiteiten die specifiek hun bedrijfstype raken. Ook waren er presentaties over het project Kengetallen, manegebodems, ondernemerschap, menopleiding voor maneges, FNRS verzekeringsdienst en voeding en rendement.

Succesvolle veiling manegepaarden
Als afsluiting van de ondernemersdag organiseerde de FNRS de eerste veiling voor manegepaarden. Dat er veel behoefte bestaat aan fijne paarden met een braaf karakter voor het manegewerk, bleek wel uit de vlotte verkoop. Veilingmeester Johan Wilmink verkocht de paarden en ponys voor bedragen variërend van 1.100 tot 5.000.

Bron: FNRS
Foto: Imadia