KNHS
Hippisch ondernemerscongres: inspirerend en uitverkocht
13 september 2009
Hippisch Ondernemers Congres 2009
Het hippische ondernemerscongres was afgelopen vrijdag 11 september
een doorslaand succes. Met 650 deelnemers was het congres tijdens
Horse Event in Deurne, met als thema De hippische accommodatie Spil
van de sport, volledig uitverkocht. De organiserende partijen, het
FNRS en De Hippische Ondernemer, sluiten met het congres dan ook goed
aan bij de behoefte van ondernemers aan actuele kennis, nieuwe
inzichten, inspiratie en een platform om met elkaar te netwerken.
De aanwezige ondernemers kregen een serie zeer verfrissende en
leerzame presentaties voorgeschoteld. FNHO- en FNRS-voorzitter John
Kraakman opende met een opsomming van een aantal behaalde successen.
Zo noemde hij de verbreding van de ruiteropleidingen met vernieuwde
onderdelen op gebied van springen en buitenrijden. John Bierling
(directeur van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie)
spiegelde het publiek haarscherp voor hoe enorm breed en divers de tak
paardensport eigenlijk is. Accomodatiehouders moeten samen met
rijverenigingen activiteiten op of achter het paard aanbieden, voor
mensen met of zonder eigen paard. Zij kunnen door nòg nauwere
samenwerking optimaal inspelen op de vraag van klanten. KNHS en FNRS
gaan de samenwerking daarom flink intensiveren.
Johan Wakkie (directeur van de Koninklijke Nederlandse Hockeybond)
hield vervolgens een sterk en vermakelijk verhaal over het fenomeen
sportvereniging. Hij schetste dat een evenwichtige groei en een goed
imago van belang zijn bij het managen van verenigingen. Kijk ook
buiten je eigen branche en bedenk slimme formules om voor elk wat wils
aan te bieden. Bij het hockey is bijvoorbeeld knotshockey (hockey voor
ouderen) bedacht. Vervolgens schotelde marketing deskundige Jos
Burgers de congresbezoekers een zeer bijzonder verhaal voor. Zijn
haarscherpe kijk op een onderneming was voor velen een eye-opener.
Burgers verstaat de kunst complexe vragen terug te brengen tot een
simpel lijkende kern. Verplaats je als ondernemer echt in je klant en
ontdek soms verbluffend eenvoudige wensen. Jos Burgers hanteert het
ABC voor de klant: de A van aandacht (leer de namen van je klanten),
de B van Begrip (moeilijk, als je dat niet hebt!) en de C van
Complimenten.
Workshops
Er was veel belangstelling voor de verschillende interessante
workshops, die de congresbezoekers s middags konden bezoeken. De leden
met pension-, sport- en trainingsstallen werden bijgepraat over de
actualiteiten die specifiek hun bedrijfstype raken. Ook waren er
presentaties over het project Kengetallen, manegebodems,
ondernemerschap, menopleiding voor maneges, FNRS verzekeringsdienst en
voeding en rendement.
Succesvolle veiling manegepaarden
Als afsluiting van de ondernemersdag organiseerde de FNRS de eerste
veiling voor manegepaarden. Dat er veel behoefte bestaat aan fijne
paarden met een braaf karakter voor het manegewerk, bleek wel uit de
vlotte verkoop. Veilingmeester Johan Wilmink verkocht de paarden en
ponys voor bedragen variërend van 1.100 tot 5.000.
Bron: FNRS
Foto: Imadia