VU medisch centrum
Discussies branden los rond posters afgestudeerden
9 september 2009
Drie jaar geleden herzag de Amstel Academie de opleiding tot
operatieassistent en anesthesiemedewerker. Met het ambitieuze project
ATLAS werden competenties het centrale thema in de in-service
opleidingsprogramma's. Inmiddels hebben de eerste twee groepen hun
studie afgerond, tot groot enthousiasme van de deelnemende
ziekenhuizen.
Maar liefst 39 posters stonden er opgesteld in de centrale hal van het
OZW-gebouw. Zo'n vierhonderd gasten van de 22 deelnemende ziekenhuizen
voerden geanimeerde discussies met de bijna gediplomeerde
operatieassistenten en anesthesiemedewerkers. Het is meteen duidelijk
dat de nieuwe opleiding aanslaat. "Tot nu toe sloten studenten de
driejarige opleiding af met een eindexamen, een werkstuk en een
eindgesprek. Zo'n werkstuk kon nog zo goed zijn, het belandde meestal
ergens in een la en er werd nooit meer wat mee gedaan", aldus Hans
Timmerman, hoofd paramedische opleidingen van de Amstel Academie. "Met
onze nieuwe opleiding hebben we daar nu verandering in gebracht."
Kwaliteitsverbetering
Net als bij de opleiding tot basisarts draaien de veertien
verpleegkundige vervolgopleidingen en de drie beroepsopleidingen van
de Amstel Academie allemaal om competenties. De werkstuk van de
studenten zijn gefocust op het meewerken aan kwaliteitsverbetering en
deskundigheidsbevordering, de zogenaamde twaalfde competentie. Ze
hebben een onderwerp gekozen dat in het eigen ziekenhuis tot
kwaliteitsverbetering kan leiden, ofwel in patiëntgebonden
beroepssituaties ofwel in organisatie- en professiegebonden
beroepssituaties.
Dit jaar varieerde dat van het ontwerpen van een digitaal formulier
voor per-operatieve registratie tot een methode om de statijd van
operatieassistenten te verminderen en van een manier om het bewustzijn
te bewaken tot het verbeteren van de communicatie met dove en
slechthorende patiënten. Studenten presenteerden hun bevindingen op
uniforme posters. Alle studenten hadden de beschikking over een eigen
standje, waar ze bijvoorbeeld op een laptop achtergrondinformatie
konden laten zien.
Er ontstonden al snel discussies. "Het mooie is dat de bevindingen van
een student daardoor niet alleen in het eigen ziekenhuis terechtkomen,
maar ook elders kunnen worden geïmplementeerd", aldus Timmerman. "Een
volgende stap zou kunnen zijn dat ziekenhuizen een lijstje aanleveren
met vraagstellingen. Studenten kunnen dan heel doelgericht het
antwoord proberen te vinden op wat er in een organisatie speelt."
bron: Tracer