VU medisch centrum

Discussies branden los rond posters afgestudeerden

9 september 2009

Drie jaar geleden herzag de Amstel Academie de opleiding tot operatieassistent en anesthesiemedewerker. Met het ambitieuze project ATLAS werden competenties het centrale thema in de in-service opleidingsprogramma's. Inmiddels hebben de eerste twee groepen hun studie afgerond, tot groot enthousiasme van de deelnemende ziekenhuizen.

Maar liefst 39 posters stonden er opgesteld in de centrale hal van het OZW-gebouw. Zo'n vierhonderd gasten van de 22 deelnemende ziekenhuizen voerden geanimeerde discussies met de bijna gediplomeerde operatieassistenten en anesthesiemedewerkers. Het is meteen duidelijk dat de nieuwe opleiding aanslaat. "Tot nu toe sloten studenten de driejarige opleiding af met een eindexamen, een werkstuk en een eindgesprek. Zo'n werkstuk kon nog zo goed zijn, het belandde meestal ergens in een la en er werd nooit meer wat mee gedaan", aldus Hans Timmerman, hoofd paramedische opleidingen van de Amstel Academie. "Met onze nieuwe opleiding hebben we daar nu verandering in gebracht."

Kwaliteitsverbetering
Net als bij de opleiding tot basisarts draaien de veertien verpleegkundige vervolgopleidingen en de drie beroepsopleidingen van de Amstel Academie allemaal om competenties. De werkstuk van de studenten zijn gefocust op het meewerken aan kwaliteitsverbetering en deskundigheidsbevordering, de zogenaamde twaalfde competentie. Ze hebben een onderwerp gekozen dat in het eigen ziekenhuis tot kwaliteitsverbetering kan leiden, ofwel in patiëntgebonden beroepssituaties ofwel in organisatie- en professiegebonden beroepssituaties.

Dit jaar varieerde dat van het ontwerpen van een digitaal formulier voor per-operatieve registratie tot een methode om de statijd van operatieassistenten te verminderen en van een manier om het bewustzijn te bewaken tot het verbeteren van de communicatie met dove en slechthorende patiënten. Studenten presenteerden hun bevindingen op uniforme posters. Alle studenten hadden de beschikking over een eigen standje, waar ze bijvoorbeeld op een laptop achtergrondinformatie konden laten zien.

Er ontstonden al snel discussies. "Het mooie is dat de bevindingen van een student daardoor niet alleen in het eigen ziekenhuis terechtkomen, maar ook elders kunnen worden geïmplementeerd", aldus Timmerman. "Een volgende stap zou kunnen zijn dat ziekenhuizen een lijstje aanleveren met vraagstellingen. Studenten kunnen dan heel doelgericht het antwoord proberen te vinden op wat er in een organisatie speelt." bron: Tracer