Vrije Universiteit Amsterdam
Relaties met leeftijdsgenoten en de ontwikkeling van psychische problemen:
een groepsbenadering
* Startdatum: 15-09-2009
* Tijd: 15.45
* Locatie: Aula
* Titel: Relaties met leeftijdsgenoten en de ontwikkeling van
psychische problemen: een groepsbenadering
* Plaats: Aula
* Spreker: M. Witvliet
* Promotor: prof.dr. J.M. Koot prof.dr. W.J.M.J. Cuijpers
* Onderdeel: Faculteit der Psychologie en Pedagogiek
* Wetenschapsgebied: Psychologie, pedagogiek en onderwijs
* Evenementtype: Promotie
Relaties binnen groepen kunnen een rol spelen in het afnemen van
psychische problemen in de eerste jaren van de basisschool. Dit blijkt
uit het promotieonderzoek van Miranda Witvliet. Tegelijkertijd
suggereren de resultaten dat aan het einde van de basisschool, naar
buiten gerichte problemen juist gestimuleerd lijken te worden in
vriendengroepen.
De groepsrelaties die kinderen met hun leeftijdsgenoten hebben, kunnen
van invloed zijn op de ontwikkeling van psychische problemen.
Psychische problemen bij kinderen worden veelal onderverdeeld in
internaliserende en externaliserende problemen. Met internaliserende
problemen worden angst- en depressieklachten bedoeld. Externaliserende
problemen omvatten gedragsproblemen zoals agressie en opstandig
gedrag. Twee vormen van groepsrelaties bij kinderen worden genoemd in
de literatuur: vriendengroepen en de mate van acceptatie van kinderen
door leeftijdsgenoten.
In verschillende vragenlijststudies onderzoekt Witvliet de link tussen
groepsrelaties met leeftijdsgenoten en de ontwikkeling van psychische
problemen. Groepsrelaties kunnen een rol spelen in het afnemen van
psychische problemen in de eerste jaren van de basisschool.
Tegelijkertijd suggereren de resultaten dat aan het einde van de
basisschool, externaliserende problemen juist gestimuleerd lijken te
worden in vriendengroepen.
Deze bevindingen impliceren dat preventieprogramma's kunnen profiteren
van de positieve effecten van het creëren van een positief
klassenklimaat, waarin acceptatie door leeftijdsgenoten en positieve
relaties tussen leeftijdsgenoten worden bevorderd. Het is echter nog
onduidelijk of het bevorderen van groepsrelaties ook bruikbaar is voor
het voorkomen van externaliserende problemen bij oudere kinderen. Het
onderzoek van Witvliet laat inderdaad zien dat het behoren tot een
vriendengroep juist een toename in externaliserende problemen kan
stimuleren bij jongens in de laatste jaren van de basisschool, vooral
als de andere groepsleden ook externaliserend gedrag laten zien.
Preventieprogramma's ter voorkoming van externaliserende problemen bij
kinderen in latere leeftijdsgroepen doen er dan ook goed aan om
controle te houden over ongewilde socialisatieprocessen binnen
vriendengroepen.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam