Nieuwe technologie voor airbags op basis van pekelwater biedt een 'groener' en goedkoper alternatief
Nieuwe technologie voor airbags op basis van pekelwater biedt een 'groener' en goedkoper alternatief
ARC Automotive Inc., de toonaangevende producent van technologieën voor het opblazen van airbags, heeft vandaag een nieuw en 'groener' alternatief geïntroduceerd – de EcoSafe Inflator™ – voor het opblazen van SRS-airbags voor passieve veiligheid in passagiersvoertuigen.
“ARC Automotive, de pionier in opblaasmechanismen op gas, introduceert nu een technologie die veiliger en milieuvriendelijker is dan de huidige pyrotechnische opblaasmechanismen”, aldus Ali El-Haj, president van ARC Automotive Inc. “Met deze geoctrooieerde technologie introduceren wij een nieuwe 'inflator' voor passagiersvoertuigen waarbij een oplossing van zoutwater (pekel) gemengd met opgewarmd gas wordt gebruikt – een veiliger en goedkoper alternatief.”
Voor de EcoSafe Inflator™ wordt gebruikgemaakt van een oplossing van zoutwater en een kleine, ingekapselde pyrotechnische lading om de airbag op te blazen bij een aanrijding. Bij andere pyrotechnische opblaasmechanismen worden grotere ladingen gebruikt voor het genereren van warm gas dat moet worden gekoeld en gefilterd bij het opblazen van de airbag.
“De EcoSafe Inflator™ heeft een kleinere pyrotechnische lading nodig om de pekel- of zoutwateroplossing te verdampen”, verklaarde El-Haj. “Het mengsel van verdampte vloeibare en brandbare gassen blaast de airbag dan op met een niet-toxisch mengsel op lage temperatuur en met weinig deeltjes.”
“Door minder stuwstoffen te gebruiken, biedt de inflator de inzittenden van het voertuig meer veiligheid, aangezien er met deze technologie tijdens het ontplooien van de airbag minder deeltjes worden uitgestoten in de auto”, zo legde hij uit.
De EcoSafe Inflator™ is goedkoper dan de huidige ontstekingsmechanismen door het gebruik van zoutwater en het gebruik van minder pyrotechnisch materiaal dan bij de huidige pyrotechnische inflators. Besparingen voor fabrikanten van airbags kunnen aanzienlijk zijn gezien de goedkopere onderdelen en de lagere kosten voor logistiek en hantering.
“De fabrikanten van passieve SRS-airbags voor voertuigen zullen aanzienlijke kostenbesparingen realiseren door toepassing van deze technologie”, aldus El-Haj.
De EcoSafeInflator™ kan worden gebruikt in de gewone zij-airbag of de actieve knieairbag. De inflator kan worden gebruikt in bestaande airbagconfiguraties zonder ontwikkeling van een nieuwe module.
ARC Automotive is een leverancier van de grote multinationals van passieve SRS-airbags en werkt ook direct met de fabrikanten van originele uitrusting voor auto's aan het ontwerp van SRS-airbags.
ARC Automotive, het vroegere Atlantic Research Corporation, was aan het begin van de jaren zeventig een pionier op het vlak van hybride opblaasmechanismen die in de huidige airbags in auto's worden gebruikt. In 1998 werd Atlantic Research Corporation ARC Automotive Inc. na een joint venture-buyout van AlliedSignal.
ARC Automotive Inc., een toonaangevend bedrijf van opblaassystemen en stuwstoffen voor de auto-industrie, is de internationale leverancier van airbags voor autofabrikanten. ARC Automotive is meer dan 50 jaar geleden opgericht door Atlantic Research Corporation en is over de jaren heen geëvolueerd met het gebruik van dezelfde bewezen technologieën voor stuwstoffen als die in militaire systemen. ARC Automotive heeft fabricagevestigingen in de Verenigde Staten, Mexico en China en is gecertificeerd met TS 16949, A2LA-ISO/IEC 1725 en ISO 14001. ARC Automotive is een afdeling van Sequa Corporation. Meer informatie vindt u op www.arcautomotive.com.
Sequa Corporation is een gediversifieerd industrieel bedrijf met activiteiten in de sectoren van ruimtevaart, metalen deklagen en auto's. Sequa is een bedrijf van de Carlyle Group. Zie voor bijkomende informatie www.sequa.com.
Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.