Derde driesterrenrestaurant op komst


Beluga Maastricht favoriet voor derde ster

OOSTVOORNE, 20090914 -- In November van dit jaar verschijnt editie 2010 van de Michelingids. Zeventig procent van de ondervraagde horecaprofessionals verwacht dat Michelin één of meer nieuwe driesterren restaurants zal aanwijzen. Dit blijkt uit een enquête gehouden onder 5000 leden van de internetpagina kokswereld.nl.

Beluga Maastricht favoriet voor derde ster
Op dit moment kent Nederland twee driesterren restaurants, de Librije in Zwolle en Oud Sluis in Sluis. Van de 13 restaurants die nu twee sterren hebben vinden de ondervraagde horecaprofessionals dat Beluga in Maastricht, van chefkok Hans van Wolde, de meeste kans heeft op de felbegeerde derde ster. Naast Beluga worden ook De Leest in Vaassen en Inter Scaldes in Kruiningen veel genoemd.

Michelingids en dinnersite best beoordeeld
Deelnemers aan de enquête zijn gevraagd naar hun mening over restaurantgidsen. Bij de gedrukte restaurantgidsen is de Michelingids veruit favoriet. Met 51 procent van de stemmen laat de Michelingids concurrenten als de Lekker, GaultMillau en Specialbite achter zich. Bij de internet restaurantgidsen zijn de verschillen minder duidelijk, Dinnersite komt hier met 24% als winnaar uit de bus.

Toename van het aantal restaurantgidsen slechte ontwikkeling
Een grote meerderheid (83%) vindt de toename van het aantal restaurantgidsen in Nederland een slechte zaak. Vooral de internet restaurantgidsen moeten het ontgelden, door meer dan de helft (51%) van de deelnemers wordt de kwaliteit van de internet restaurantgidsen als onvoldoende beschouwd.

Onduidelijkheid over criteria
68 Procent van de respondenten vindt het niet voldoende duidelijk waar, door de gidsen, op wordt gelet bij het beoordelen van een restaurant. Hier wordt weinig openheid over gegeven, ook het aantal keer dat een restaurant is bezocht blijft onduidelijk. Wat betreft de internet restaurant gidsen is een vaak gehoorde klacht, de mogelijkheid om anoniem een recensie achter te laten. Deze mogelijkheid kan makkelijk worden misbruikt voor sluikreclame of bijvoorbeeld het zwart maken van een plaatselijke concurrent.

Kokswereld.nl