Project Ticket4Taxi & TaxiControl maakt taxibranche weer aantrekkelijk


MIJNSHEERENLAND, 20090914 -- De consument is gewend om producten en diensten aan te schaffen in een (web)winkel. Plaats het gebruik maken van een taxirit in dit kader en John de Groot, projectinitiator, ziet mogelijkheden. Hij start begin mei 2009 het project Ticket4Taxi & TaxiControl om de dienstverlening in de taxibranche te verbeteren en het taxi-imago een positieve impuls te geven. Niet kort door de bocht met internet, maar met een heuse "taxirittenwinkel". Onder de naam Ticket4Taxi komen er voor de consument op openbare plaatsen zuilen. Deze zuilen functioneren als taxikiosk; van kijken tot kopen.

Twee vliegen in één klap
De Ticket4Taxi-kiosk, maar wellicht ook de GSM zoals de iPhone, geeft de consument de gelegenheid om zich rustig te oriënteren. Hij kijkt rond in de taxikiosk, snuffelt aan tarieven, verschillende firma's, reistijden, comfort e.d. Als de consument overgaat tot een keuze en een specifieke taxirit inkoopt, komt hij in een betaalmodule (de kassa). Het ticket wordt elektronisch afgerekend en geeft op kentekenniveau, standplaats en tijdstip aan waar de taxirit wordt afgenomen. De consument gaat naar zijn klaarstaande taxi en overhandigt de taxichauffeur het ticket. Deze wordt in de taxi uitgelezen via het TaxiControl systeem. Vanaf dat moment weet de chauffeur de gegevens van zijn rit en kan de dienstverlening beginnen. Verder kan de chauffeur dankzij TaxiControl rekenen op deskundige administratieve en financiële afwikkeling van zijn ritten. Een plezierige rit, zonder verrassingen voor chauffeur en klant, gaat van start.

Samen
John ziet in zijn project drie belangrijke peilers, te weten de consument, de taxichauffeur en de techniek. De peilers worden door een diversiteit aan samenwerkingsverbanden en slim inkopen tot op detail uitgewerkt. Hiervoor wordt elke peiler momenteel door minimaal één ervaringsdeskundige in de projectgroep vertegenwoordigd. Met een achtergrond in o.a. de retail neemt John zelf de consument voor zijn rekening. Samenwerkingspartner Taxi H.A.F. uit Aalsmeer (handelend onder de naam Taxi Zuider Amstel) vertegenwoordigt de taxibranche en de rol van de chauffeur in het bijzonder. Voor de derde peiler, de techniek, is de firma Minorplanet Systems uit Rijswijk aangeschakeld. Zij is marktleider op het gebied van voertuigmanagement informatiesystemen. Het enthousiaste team staat in de startblokken om het project te presenteren aan belanghebbenden. Bij de gemeente Amsterdam is het project mei jl. onder de aandacht gebracht. De steden Rotterdam, Den Haag en Utrecht staan hoog op de nominatie, maar uiteindelijk gaat het om de totale (misschien wel Europese) taxibranche.





Ingezonden persbericht