Gemeente Winschoten


Winschoten doet het goed op gebied van verkeersveiligheid

In het verkeer gebeuren helaas ongevallen. Deze ongevallen worden geregistreerd door de politie. De gemeente Winschoten heeft de beschikking gekregen over ongevalgegevens in de periode 2004 t/m 2008. Daaruit blijkt dat er sprake is van een positieve ontwikkeling: het aantal verkeersongevallen in Winschoten neemt af.

In de periode 2004 t/m 2008 vonden er in Winschoten respectievelijk 279, 283, 225, 214 en 191 ongevallen plaats. Er is dus duidelijk sprake van een dalende trend. Wel laat het aantal letselongevallen over 2008 een kleine stijging zien. De gemeente Winschoten vindt het belangrijk om jaarlijks inzage te hebben in de ongevallen. Zo kan zij gerichte maatregelen nemen op gevaarlijke situaties (kruispunten en wegvakken) en met Veilig Verkeer Nederland acties organiseren per doelgroep (leeftijd, vervoerswijzekeuze) om verkeersgedrag veiliger te maken. Het uiteindelijke doel is het aantal ongevallen en de ernst ervan tot een minimum terug te brengen.

Het Rijk heeft voor gemeenten zogenaamde taakstellingen gesteld voor wat betreft het aantal verkeersdoden en -gewonden. Beide moeten ten opzichte van het gemiddelde over de jaren 2001 t/m 2003 fors minder zijn. Als de tendens zich voortzet, behaalt Winschoten beide taakstellingen. Winschoten doet het dus goed op het gebied van verkeersveiligheid, maar er
valt zeker ook nog veel te verbeteren!

Om inzichtelijk te krijgen waar de verkeersveiligheid verbeterd kan worden, heeft de gemeente een lijst gemaakt van de tien meest onveilige kruispunten:

1. Blijhamsterweg / Udesweg (meest onveilige kruispunt); 5 letselongevallen;

2. Burg. Engelkenslaan / St. Vitusholt; 4 letselongevallen;
3. Grintweg / Bovenburen (is in 2007 aangepast); 3 letselongevallen;
4. Grintweg / St.Vitusholt; 2 letselongevallen;
5. Nassaustraat / Mauritsstraat; 2 letselongevallen;
6. Mr. D.U. Stikkerlaan / Burg. Schonfeldsingel; 2 letselongevallen;
7. Blijhamsterweg / Stationsweg; 2 letselongevallen ;
8. Oostelijke Rondweg / Beertsterweg (is in 2007 gereconstrueerd tot rotonde); 1 letselongeval

9. Stationsweg / Emmastraat; 1 letselongevallen;
10. Noordereinde / oprit A7; 1 letselongeval.

Verder is onderzoek gedaan naar ongevallen waarbij specieke groepen geformuleerd zijn. Dit zijn (brom)fietsers, vrachtverkeer, alcohol, jonge verkeersdeelnemers (jonger dan 12 jaar), oudere verkeersdeelnemers (ouder dan 65 jaar) en landbouwvoertuigen. De meest in het oog springende feiten zijn dat bij 16% van de ongevallen een fietser is betrokken. Bij 8% is een bromfietser betrokken. Bij 2% van de ongevallen is alcohol in het spel. Worden bovengenoemde Winschoter cijfers gezet naast de landelijke cijfers, dan blijkt het beeld in Winschoten weinig af te wijken van het landelijke beeld.