Gemeente Winschoten
Winschoten doet het goed op gebied van verkeersveiligheid
In het verkeer gebeuren helaas ongevallen. Deze ongevallen worden
geregistreerd door de politie. De gemeente Winschoten heeft de
beschikking gekregen over ongevalgegevens in de periode 2004 t/m 2008.
Daaruit blijkt dat er sprake is van een positieve ontwikkeling: het
aantal verkeersongevallen in Winschoten neemt af.
In de periode 2004 t/m 2008 vonden er in Winschoten respectievelijk
279, 283, 225, 214 en 191 ongevallen plaats. Er is dus duidelijk
sprake van een dalende trend. Wel laat het aantal letselongevallen
over 2008 een kleine stijging zien. De gemeente Winschoten vindt het
belangrijk om jaarlijks inzage te hebben in de ongevallen. Zo kan zij
gerichte maatregelen nemen op gevaarlijke situaties (kruispunten en
wegvakken) en met Veilig Verkeer Nederland acties organiseren per
doelgroep (leeftijd, vervoerswijzekeuze) om verkeersgedrag veiliger te
maken. Het uiteindelijke doel is het aantal ongevallen en de ernst
ervan tot een minimum terug te brengen.
Het Rijk heeft voor gemeenten zogenaamde taakstellingen gesteld voor
wat betreft het aantal verkeersdoden en -gewonden. Beide moeten ten
opzichte van het gemiddelde over de jaren 2001 t/m 2003 fors minder
zijn. Als de tendens zich voortzet, behaalt Winschoten beide
taakstellingen. Winschoten doet het dus goed op het gebied van
verkeersveiligheid, maar er
valt zeker ook nog veel te verbeteren!
Om inzichtelijk te krijgen waar de verkeersveiligheid verbeterd kan
worden, heeft de gemeente een lijst gemaakt van de tien meest
onveilige kruispunten:
1. Blijhamsterweg / Udesweg (meest onveilige kruispunt); 5
letselongevallen;
2. Burg. Engelkenslaan / St. Vitusholt; 4 letselongevallen;
3. Grintweg / Bovenburen (is in 2007 aangepast); 3 letselongevallen;
4. Grintweg / St.Vitusholt; 2 letselongevallen;
5. Nassaustraat / Mauritsstraat; 2 letselongevallen;
6. Mr. D.U. Stikkerlaan / Burg. Schonfeldsingel; 2 letselongevallen;
7. Blijhamsterweg / Stationsweg; 2 letselongevallen ;
8. Oostelijke Rondweg / Beertsterweg (is in 2007 gereconstrueerd tot
rotonde); 1 letselongeval
9. Stationsweg / Emmastraat; 1 letselongevallen;
10. Noordereinde / oprit A7; 1 letselongeval.
Verder is onderzoek gedaan naar ongevallen waarbij specieke groepen
geformuleerd zijn. Dit zijn (brom)fietsers, vrachtverkeer, alcohol,
jonge verkeersdeelnemers (jonger dan 12 jaar), oudere
verkeersdeelnemers (ouder dan 65 jaar) en landbouwvoertuigen. De meest
in het oog springende feiten zijn dat bij 16% van de ongevallen een
fietser is betrokken. Bij 8% is een bromfietser betrokken. Bij 2% van
de ongevallen is alcohol in het spel. Worden bovengenoemde Winschoter
cijfers gezet naast de landelijke cijfers, dan blijkt het beeld in
Winschoten weinig af te wijken van het landelijke beeld.