Blauw Research


---

ICT-sector kampt met een imagoprobleem
Rotterdam , 14 september 2009

Uit onderzoek van Blauw Research blijkt dat 46 procent van de ICT-beslissers van mening is dat de ICT-sector een imagoprobleem heeft. Wat ICT-dienstverleners doen en laten zien lijkt niet in balans te zijn met wat ze zeggen dat ze doen.

Vooral de hoge tarieven, zeker in relatie tot de geleverde producten en diensten, dragen volgens de ICT-beslissers bij aan het imago-probleem van de sector. Bovendien worden beloftes vaak niet waargemaakt. Ook de snelle jongens cultuur en het niet op tijd leveren van producten en diensten worden door de ICT-beslissers als negatief punt van de ICT-sector gezien. Volgens 60 procent van de ICT-beslissers ondervindt de sector hier schade van doordat ze klanten niet kunnen inspireren en klanten hierdoor het gevoel krijgen dat ICT oplossingen een noodzakelijk kwaad zijn.

ICT-dienstverleners willen zich steeds meer ontwikkelen van leveranciersnaar consultants. Om deze adviesrol goed uit te voeren moet de klant vertrouwen hebben in ICT-dienstverleners. Hoge tarieven in combinatie met het niet nakomen van beloftes bieden geen goede basis. De meningen zijn dan ook verdeeld over of ICT-dienstverleners de verwachtingen ten aanzien van deze adviesrol ook waar kunnen maken. Eén op de vijf ICT-beslissers is van mening dat zij deze verwachtingen meestal helemaal waarmaken. Volgens 18 procent van de ICT-beslissers maken zij deze verwachtingen helemaal niet of meestal niet waar. ICT-managers zijn positiever over deze ontwikkeling dan business managers: 25 procent van de ICT-managers zegt dat de ICT-dienstverleners de verwachtingen waarmaken tegen 13procent van de business managers.

Kennelijk hebben ICT-beslissers een ongunstige perceptie over wat ICT-dienstverleners opleveren. De branche doet er goed aan om die perceptie bij te stellen. Dit geldt zeker voor de ICT-consultancy tak. Zonder een goede basis is het voor ICT-dienstverleners moeilijk om hun klanten tevreden te houden.

Imago Blauwdruk ICT & Consultancy
Dit zijn uitkomsten uit de tweede deelmeting van de Imago Blauwdruk ICT & Consultancy van Blauw Research, uitgevoerd in de zomer van 2009. Dit onderzoek geeft inzicht in de bekendheid, het imago en de voorkeurspositie van de belangrijkste ICT-dienstverleners. Het onderzoek is een instrument om de grootste ICT-bedrijven inzicht te geven in hun corporate imago onder niet-klanten binnen hun doelgroep. Dit jaar wordt de studie voor de zestiende achtereenvolgende keer uitgevoerd door Blauw Research. In de tweede meting van 2009 (totaal drie metingen) is een aantal extra vragen opgenomen over het imago van de ICT-sector. Het tweede deelonderzoek is in de zomer van dit jaar afgenomen onder 682 ICT-beslissers.