---
ICT-sector kampt met een imagoprobleem
Rotterdam , 14 september 2009
Uit onderzoek van Blauw Research blijkt dat 46 procent van de
ICT-beslissers van mening is dat de ICT-sector een imagoprobleem
heeft. Wat ICT-dienstverleners doen en laten zien lijkt niet in balans
te zijn met wat ze zeggen dat ze doen.
Vooral de hoge tarieven, zeker in relatie tot de geleverde producten
en diensten, dragen volgens de ICT-beslissers bij aan het
imago-probleem van de sector. Bovendien worden beloftes vaak niet
waargemaakt. Ook de snelle jongens cultuur en het niet op tijd leveren
van producten en diensten worden door de ICT-beslissers als negatief
punt van de ICT-sector gezien. Volgens 60 procent van de
ICT-beslissers ondervindt de sector hier schade van doordat ze klanten
niet kunnen inspireren en klanten hierdoor het gevoel krijgen dat ICT
oplossingen een noodzakelijk kwaad zijn.
ICT-dienstverleners willen zich steeds meer ontwikkelen van
leveranciersnaar consultants. Om deze adviesrol goed uit te voeren
moet de klant vertrouwen hebben in ICT-dienstverleners. Hoge tarieven
in combinatie met het niet nakomen van beloftes bieden geen goede
basis. De meningen zijn dan ook verdeeld over of ICT-dienstverleners
de verwachtingen ten aanzien van deze adviesrol ook waar kunnen maken.
Eén op de vijf ICT-beslissers is van mening dat zij deze verwachtingen
meestal helemaal waarmaken. Volgens 18 procent van de ICT-beslissers
maken zij deze verwachtingen helemaal niet of meestal niet waar.
ICT-managers zijn positiever over deze ontwikkeling dan business
managers: 25 procent van de ICT-managers zegt dat de
ICT-dienstverleners de verwachtingen waarmaken tegen 13procent van de
business managers.
Kennelijk hebben ICT-beslissers een ongunstige perceptie over wat
ICT-dienstverleners opleveren. De branche doet er goed aan om die
perceptie bij te stellen. Dit geldt zeker voor de ICT-consultancy tak.
Zonder een goede basis is het voor ICT-dienstverleners moeilijk om hun
klanten tevreden te houden.
Imago Blauwdruk ICT & Consultancy
Dit zijn uitkomsten uit de tweede deelmeting van de Imago Blauwdruk
ICT & Consultancy van Blauw Research, uitgevoerd in de zomer van 2009.
Dit onderzoek geeft inzicht in de bekendheid, het imago en de
voorkeurspositie van de belangrijkste ICT-dienstverleners. Het
onderzoek is een instrument om de grootste ICT-bedrijven inzicht te
geven in hun corporate imago onder niet-klanten binnen hun doelgroep.
Dit jaar wordt de studie voor de zestiende achtereenvolgende keer
uitgevoerd door Blauw Research. In de tweede meting van 2009 (totaal
drie metingen) is een aantal extra vragen opgenomen over het imago van
de ICT-sector. Het tweede deelonderzoek is in de zomer van dit jaar
afgenomen onder 682 ICT-beslissers.