NVA


PERSBERICHT
Amersfoort, 14 september 2009

FIDIN positief over stappen verzekeraars

De individuele levenportefeuille van Zwitserleven gaat over naar Reaal. Tegelijk heeft Reaal besloten om de directe online verkoop van deze levenpolissen alleen nog maar via het kanaal van de SNS Bank te laten verlopen. FIDIN is zeer opgetogen over deze stappen. In de eerste plaats omdat daarmee een einde komt aan de door FIDIN verfoeide labelvermenging door Zwitserleven. Het is bekend dat NVA en NBVA indertijd ernstige bezwaren hebben gemaakt tegen het in hun ogen `misbruiken' van het intermediaire Zwitserleven-label voor dit directe kanaal. In de tweede plaats omdat Reaal aangeeft consistent te zijn in haar kanaalkeuzes en nieuwe levenproducten dus, als het gaat om online afname van deze producten, via het directe bankkanaal te laten lopen. In deze keuze kan FIDIN zich goed vinden. FIDIN zal zich blijvend verzetten tegen maatschappijen die (de schijn van) vermenging van labels in hun beleid vormgeven.

FIDIN ( NBVA/NVA) heeft zich in het verleden eveneens zeer kritisch betoond jegens toen nog Fortis, dat zich via de reclamecampagne van Ditzo buitengewoon laatdunkend uitliet over het traditionele distributiekanaal. Zo werd dat in elk geval in de achterban van FIDIN nadrukkelijk gevoeld. Ook dat is nu verleden tijd. Fortis heet nu ASR en is zeer merkbaar bezig het intermediair weer op het voetstuk te zetten, waarop het in het verleden bij de voorgangers van Fortis Verzekeringen Nederland ooit stond: op de hoogste plaats. In woord en daad blijkt daarvan. De actuele reclamecampagne van ASR spreekt boekdelen. Vanuit onze achterban klinkt veel waardering voor deze wijziging van de strategie. En dat mag dan ook eens worden gezegd.

Meer in het algemeen blijkt FIDIN dat verzekeraars hoog opgeven van hun duidelijke voorkeur voor het intermediaire distributiekanaal. Uit tal van signalen blijkt een redesign van de strategieën van de maatschappijen, waarin het intermediair als vitaal distributiemedium als uiterst belangrijk wordt gezien. Dat is ook de reden waarom tijdens het eerste FIDIN-congres op 29 september een pittig gesprek plaatsvindt met enkele nieuwe topmannen van verzekeraars, Marco Keim (Aegon), Lard Friese (NN), en Wim Henk Steenpoorte (Reaal) over vragen als `Hoe gaan zij invulling geven aan hun samenwerking met het intermediair?' en `Wat gaat het intermediair er daadwerkelijk van merken?'

FIDIN rekent zich toe dat haar actieve inzet voor het intermediaire distributiekanaal zeker heeft bijgedragen aan bovengenoemde ontwikkelingen.


Noot voor de redactie (