4. Aanwijzing NZA conracteerruimte 2010
Aanwijzing NZA conracteerruimte 2010
Kamerstuk, 14 september 2009
De Voorzitter van de Eerste Kamer / Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20017
2500 EA DEN HAAG
EK: DLZ-2955552 / TK: DLZ/SFI-U-2955556
14 september 2009
Betreft aanwijzing NZA contracteerruimte 2010
Geachte voorzitter,
Aanwijzing ex WMG
Ik ben op grond van artikel 7, eerste lid, van de Wet marktordening
gezondheidszorg (WMG) voornemens een aanwijzing aan de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa) te geven. Conform artikel 8 van de WMG informeer
ik u over de zakelijke inhoud van die aanwijzing. Ik zal niet eerder
overgaan tot het geven van de aanwijzing dan dertig dagen na
verzending van deze brief. Van de vaststelling van de aanwijzing zal
ik mededeling doen in de Staatscourant.
Zakelijke inhoud van de aanwijzing
Op 16 juni 2009 heb ik aan de NZa reeds de voorlopige
contracteerruimte 2010 bekendgemaakt. U heeft deze brief in afschrift
ontvangen (kamerstuk 2008-2009 30597, nr. 76 en handeling 8458A11,
griffienr. 144379).
Met de bekendmaking in mei/juni van de voorlopige contracteerruimte
voor het komende jaar worden de administratieve lasten verminderd,
omdat de zorgkantoren en zorgaanbieders zich tijdig kunnen
voorbereiden op het maken van productieafspraken voor het komend jaar.
In dit kader is ook het aantal budgetrondes per jaar verminderd van
drie naar twee.
De voorlopige contracteerruimte 2010 is meegedeeld onder voorbehoud
van politieke besluitvorming in het najaar van 2009 en de
begrotingsvoorbereiding 2010. Met mijn voornemen om nu een aanwijzing
aan de NZa te geven beoog ik de financiële contracteerruimte AWBZ 2010
definitief vast te leggen.
De voorgenomen aanwijzing komt op hoofdpunten overeen met de brief van
16 juni 2009. Ik vermeld de aanvullingen ten opzichte van die brief in
een afzonderlijke paragraaf.
Uitgangspunt basiscontracteerruimte
Het uitgangspunt voor de voorlopige contracteerruimte 2010 is dat de
zorg 2009, voor zover die op basis van de AWBZ-aanspraken 2010 ook
geleverd kan worden, gecontinueerd wordt. Startpunt voor het bepalen
van de totale contracteerruimte voor het jaar 2010 is 100% van de
totale contracteerruimte voor het jaar 2009 zoals de NZa die heeft
vastgesteld. Bij het bepalen van het startpunt wordt gecorrigeerd voor
de contractafspraken tot 100,5% van de contracteerruimte 2009,
anticiperend op de jaarlijkse onderuitputting.
De NZa zal de totale contracteerruimte verdelen in bedragen per
individueel zorgkantoor. De NZa gebruikt daarbij de mogelijkheden om
bij de verdeling van de groei meer recht te doen aan de zorgvraag per
regio. De te hanteren systematiek wordt door de NZa afgestemd met mij,
en met de brancheorganisaties van zorgaanbieders binnen de AWBZ en met
Zorgverzekeraars Nederland (ZN). Ik zal de NZa vragen procedureel en
inhoudelijk op de wijze te werk te gaan zoals de NZa heeft voorgesteld
in het "Advies verdeelsystematiek contracteerruimte vanaf 2010" van 20
mei 2009.
De financiële effecten van enkele al genomen politieke beslissingen
dienen in de basiscontracteerrruimte verwerkt te worden. Het gaat om
de volgende zaken.
- De beperking van de AWBZ-aanspraak en het gedragseffect van de
invoering van de eigen bijdrage begeleiding leiden tot een verlaging
van het kader van de contracteerruimte met EUR 477 miljoen in 2010.
Dat bedrag wordt op basis van de productieafspraken van oktober 2008
voor ondersteunende en activerende begeleiding 2008 over de
zorgkantoorregio's verdeeld.
- Het vervallen van de grondslag psychosociaal uit de aanspraken leidt
tot het verlagen van het kader met EUR 6,8 miljoen.
- De uit 2008 daterende introductie van financiering aan de hand van
best practices leidt tot een verlaging van het kader met EUR 115
miljoen. Daarnaast is geconstateerd dat de groei van de intramurale
capaciteit in 2008 aanzienlijk groter is geweest dan geraamd. De
zorgkosten van deze vervroegde realisatie van nieuwe capaciteit zijn
EUR 91 miljoen.
Het totale bedrag wordt op de bestaande contracteerruimte gekort. Dit
impliceert dat de zorgkantoren scherp zullen moeten inkopen om aan de
zorgvraag te kunnen voldoen.
ZN heeft in het addendum met betrekking tot de zorginkoop 2010
aangegeven dat de zorgkantoren zowel in de intra- als de extramurale
zorg bij het maken van de contractafspraken rekening houden met het
kwaliteitsbeleid van zorgaanbieders. Dit zal tot prijsdifferentiatie
leiden waarbij in het traject zorgzwaartepakketten (zzp) gebruik kan
worden gemaakt van de 2% tariefmarge.
Groei 2010
Ik zal in 2010 EUR 30 miljoen - dit is de oploop van EUR 42 miljoen
tot EUR 72 miljoen - extra middelen beschikbaar stellen om de
kwaliteit van de gehandicaptenzorg te verbeteren.
De volumegroei 2010 van het kader voor de AWBZ bedraagt conform het te
regeerakkoord EUR 620 miljoen.
- Hieruit dienen ook de zorgkosten als gevolg van de groei van de
intramurale capaciteit in 2010 gefinancierd te worden. Deze wordt
geraamd op EUR 175 miljoen zijnde de zorgkosten van nieuwe capaciteit
ad EUR 125 miljoen plus de extra zorgkosten van voor zwaardere zorg
toegelaten capaciteit ad EUR 50 miljoen. In 2011 zal ik deze raming
beperken tot een stijging van het aantal zzp's. Immers, als het niet
om nieuwe capaciteit gaat, maar om een andere zzp, behoort
financiering van deze kosten een regulier onderdeel van de regionale
contracteerruimte te zijn.
- De groeimiddelen ten behoeve van het PGB ad EUR150 miljoen en de
kapitaallasten ad EUR 25 miljoen zullen ten laste van de groei 2010
gebracht worden
- Daarnaast stijgen de zorgkosten op basis van de Centrum voor
Consultatie en Expertise CCE met EUR 8,5 miljoen.
- Ik stel EUR 1,5 miljoen beschikbaar voor de zorg aan cliënten, die
geïndiceerd zijn in verband met de ziekte van Huntington in
gespecialiseerde afdelingen.
Hierdoor resteert EUR 260 miljoen aan vrije groeiruimte. Ik zal de NZa
verzoeken hiervan vooralsnog EUR 25 miljoen niet te verdelen over de
zorgkantoren in verband met mogelijke knelpunten. Verder geef ik om
knelpunten te voorkomen - net als in 2009 - zorgkantoren de
mogelijkheid om gedurende het lopende jaar contractafspraken te maken
tot 100,5% van de contracteerruimte 2010, anticiperend op de
jaarlijkse onderuitputting.
Verdeling contracteerruimte
Zoals eerder vermeld heeft de NZa mij heeft geadviseerd in het "Advies
verdeelsystematiek contracteerruimte vanaf 2010" van 20 mei 2009. Ik
zal de NZa verzoeken de voorgestelde verdeling toe te passen op de
vrije groeiruimte 2010. De herallocatie van de regionale
contracteerruimtes in het kader van de invoering van zzp's, inclusief
de herverdelingsmiddelen, versterkt dat in de verdeling meer rekening
wordt gehouden met de zorgvraag.
Ten aanzien van bovenregionaal werkende instellingen volg ik het
advies om in 2010 nog niet over te gaan tot een herallocatie over de
regio's. Ik ben het ermee eens dat de NZa eerst stabiliteit qua
gegevens wil hebben. Dit laatste geldt ook voor de extramurale zorg.
Vanuit dat perspectief stem ik ook in met het voorstel om ten aanzien
van de extramurale zorg voor 2010 nog niet over te gaan tot
herverdeling over de regio's.
Aanvullingen op voorlopige contracteeruimte 2010
De volgende punten zijn nieuw ten opzichte van de eerder genoemde
brief van
16 juni 2009.
- In de brief van 18 september 2007 (Kamerstukken II, 2007/08, 30 597,
nr. 13) inzake de beleidsvisie van het kabinet over AWBZ-zorg in het
buitenland, is aangekondigd dat maatregelen zouden worden getroffen
ter beheersing van de kosten van AWBZ-zorg in het buitenland. In
verband hiermee verhoog ik de contracteerruimte 2010 met EUR 17
miljoen in verband met de kosten van AWBZ-zorg in het buitenland. Dit
bedrag dient vervolgens in mindering te worden gebracht op de
contracteerruimte 2010, zodat de voor het binnenland beschikbare
contracteerruimte hetzelfde blijft. Ik zal NZa verzoeken na het jaar
2010 een vergelijking te maken tussen de kosten die worden gemaakt
voor de zorgverlening in het buitenland en de raming. Indien de kosten
AWBZ-zorg buitenland hoger of lager zijn dan geraamd worden ze
verrekend met de contracteerruimte van het volgend jaar.
- Ik heb de NZa bij aanwijzing van 22 juli 2009 opdracht gegeven tot
aanvullende opschoning in verband met het opleidingsfonds AWBZ en Zvw
(MEVA/NBO-2936858). De zzp's in de GGZ zijn in dit kader gecorrigeerd
met EUR 0,9 miljoen.
Overig
Naast de contracteerruimte handhaaf ik:
- de innovatiemiddelen ad EUR 13 miljoen
- het transititieprogramma ad EUR 13 miljoen
- de middelen ketenzorg dementie ad EUR 10 miljoen
- de middelen nationaal programma ouderenzorg ad EUR 10 miljoen
- kosten extreme zorgzwaarte CCE, ziekte van Huntington, chronische
ademshalingsondersteuning ad totaal EUR 79 miljoen.
Voor de volledigheid meld ik bij het laatstgenoemde punt het volgende.
Bij de doeluitkering kostenregeling voor extreme zorgzwaarte voor alle
gehandicaptenzorg is er een gedegen onafhankelijke organisatie, die
kan bepalen wanneer er sprake is van extreme zorgzwaarte. Bij de
ziekte van Huntington is dit gereguleerd via de indicatiestelling. Ik
verzoek de NZa een goede regeling met een objectieve beoordeling te
realiseren voor de ademhalingsondersteuning. Ik stel dus in totaal EUR
79 miljoen beschikbaar voor extreme zorgzwaarte.
Daarbovenop is voor extreme zorgzwaarte nog EUR 91,5 miljoen
beschikbaar uit de reservering bij de zzp-rondrekening en de afbouw
van zorg op maat bij de introductie van zzp-financiering. Ik verzoek
de NZa de besteding van dit bedrag in 2010 zorgvuldig en transparant
te monitoren, en mij hierover tijdig te informeren.
Toetsing contracteerruimte en geoormerkte middelen
De NZa zal de verzoeken van zorgkantoren en aanbieders honoreren
indien deze passen binnen de vastgestelde regionale contracteerruimte
en ook overigens voldoen aan de gestelde voorwaarden; hetzelfde geldt
voor de maximale geoormerkte bedragen. Aanvullende productieafspraken
zijn mogelijk mits er nog contracteerruimte beschikbaar is. Ook zijn
aanvullende productieafspraken mogelijk door middel van intra- en
interregionale herschikking. Bij toetsing door de NZa blijven een
aantal kostencomponenten buiten beschouwing, zoals het in exploitatie
komen van nieuwe capaciteit.
Ik zal de NZa vragen de knelpuntenprocedure toe te passen. Indien
zorgkantoren knelpunten ondervinden dienen zij deze tijdig en
onderbouwd te melden bij de NZa. Op grond de knelpuntenrapportage van
de NZa zal ik, rekening houdend met de zorgplicht die bij de
uitvoering van de AWBZ bestaat, beslissen over de omvang van de
contracteerruimte.
Een afschrift van deze brief zend ik aan de NZa, het College voor
zorgverzekeringen en brancheorganisaties van verzekeraars en
aanbieders.
Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport