1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/353
Uw kenmerk
Datum 14 september 2009 -
Onderwerp Voortgangsrapportage adviescommissie Versnelling en Verbetering Bijlage(n)
1
Besluitvorming Infrastructuur (VVBI)
Geachte voorzitter,
Aanleiding
Zoals afgesproken in het actieplan Sneller & Beter1 sturen wij u bij deze de eerste
voortgangsrapportage van de adviescommissie VVBI toe (bijlage 1). Hieronder
vindt u de hoofdlijnen van de voortgangsrapportage inclusief onze reactie op de
adviezen die de commissie inmiddels gegeven heeft over verschillende
onderwerpen die bij de uitwerking van het Actieplan aan de orde zijn gekomen.
Hoofdlijnen voortgangsrapportage
Voortgang uitvoering Kabinetsstandpunt door de projectdirectie
De adviescommissie stelt vast dat de kern van het advies van de commissie
Versnelling Besluitvorming Infrastructurele Projecten2 onverminderd overeind
staat. Er zijn geen belangrijke knelpunten vastgesteld. Door de projectdirectie zijn
veel acties in gang gezet en enkele acties hebben al tot concrete resultaten
geleid.
Adviezen van de adviescommissie
De afgelopen maanden zijn in de uitwerking van het actieplan Sneller en Beter
verschillende onderwerpen uitvoerig met relevante partijen (waaronder de
adviescommissie) besproken. Deze heeft dan ook in lijn met haar taak enkele
adviezen daarover uitgebracht. Inmiddels hebben wij inhoudelijk op de adviezen
gereageerd. Zowel de adviezen als onze reactie op hoofdlijnen vindt u hieronder.
De adviescommissie heeft zich in de verslagperiode (december 2008 tot mei
2009) vooral gericht op de aspecten die cruciaal zijn voor het optimaliseren van
de verkenningsfase van het besluitvormingsproces. De adviescommissie adviseert
over:
1. de mogelijkheden om de verkenningsfase over te slaan voor eenvoudige, niet-
controversiële projecten zonder alternatieven op basis van in de wet vast te
leggen criteria;
1 TK 29 385, nr 41
2 Ook wel de commissie Elverding
a
Pagina 1 van 3
2. de procesindeling in vier stappen (`trechtering'): open probleemanalyse,
Datum
inventariseren denkbare oplossingen, inperken tot 3 à 4 meest kansrijke
oplossingen en selectie voorkeursalternatief; Ons kenmerk
3. het belang van de publieksparticipatie in deze fase van het VENW/DGMO-2009/353
besluitvormingsproces;
4. of de verkenningsfase en de elementen waaruit zij dient te bestaan, zoals de
start- en voorkeursbeslissing, in wetgeving moeten worden opgenomen.
Ad 1. Overslaan verkenningsfase
In lijn met het gedachtegoed van de commissie `Elverding' is het
besluitvormingsproces gebaat bij uniformiteit en eenduidigheid. Bovendien is de
communicatie met uw Kamer over de besluitvorming van projecten onder andere
opgehangen aan de verkenningsfase. Daarom willen wij erop inzetten om in alle
gevallen, zowel complexe als eenvoudige en niet controversiële projecten, een
verkenning uit te voeren. Bij complexe projecten zal daarbij altijd sprake zijn van
m.e.r-plicht en zal een plan-MER worden opgesteld en een structuurvisietraject
worden gevolgd. Voor zeer eenvoudige, niet controversiële projecten, waarbij
evident is dat er maar één mogelijke oplossing of alternatief in beeld is, zal de
doorlooptijd aanzienlijker korter zijn en zal de verkenning veel eenvoudiger zijn
en een beperkte impact hebben.
Ad 2. Procesindeling
De adviescommissie ziet de hoofdlijnen van het advies van de commissie
Elverding terug in de procesindeling zoals voorgesteld door de projectdirectie
Sneller en Beter. Het advies van de commissie om de trechtering van de
verkenningsfase op te delen in een aantal stappen, waarbij vanuit een brede
probleemanalyse uiteindelijk wordt getrechterd naar één voorkeursalternatief,
nemen wij over. Bij lopende verkenningen zal al zoveel als mogelijk conform dit
advies worden gewerkt, bij nieuwe verkenningen zal volledig volgens dit advies
worden gewerkt.
Ad 3. Publieksparticipatie
Wij herkennen ons in het advies van de commissie dat het zwaartepunt van
publieksparticipatie in de verkenningsfase moet komen te liggen. In deze fase
willen wij gezamenlijk werken aan oplossingsrichtingen. Aan het einde van deze
fase zal een politieke voorkeursbeslissing worden genomen, mede op basis van de
input uit de publieksparticipatie. Publieksparticipatie wordt door het Kabinet
gezien als een belangrijke voorwaarde om sneller en betere besluiten te nemen.
Publieksparticipatie vraagt maatwerk. Daartoe is een code publieksparticipatie
opgesteld. Het advies van de commissie om participatie bij zeer eenvoudige niet
controversiële projecten anders in te richten dan bij zeer complexe wél
controversiële projecten, beamen wij. Hierbij merken wij op dat bij het leveren
van maatwerk het van belang is dat de wijze van participatie niet vooraf wordt
verplicht.
Pagina 2 van 3
Ad 4. Wetgeving
Datum
Het advies van de commissie om zowel de fasen als de elementen waar deze uit
bestaan in wetgeving op te nemen, nemen wij onverkort over. In de Ons kenmerk
wetgevingsnota van 5 juni 2009 (TK 29 385, nr. 45) werd u reeds geïnformeerd VENW/DGMO-2009/353
over het streven begin 2010 het wetsvoorstel bij uw Kamer in te dienen.
Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend, Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN DE MINISTER VAN
WATERSTAAT, VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE
ORDENING EN MILIEUBEHEER,
ir. Camiel Eurlings dr. Jacqueline Cramer
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat