Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
- T -

Ons kenmerk VENW/DGLM-2009/3253

Uw kenmerk Datum 14 september 2009 - 2009Z14615

Onderwerp kamervragen Bijlage(n)
-

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid De Rouwe heeft gesteld over de gevolgen van Europese veiligheidsregels EU-OPS voor rondvluchtbedrijven.


1
Bent u bekend met de antwoorden van de Europese Commissie op schriftelijke vragen van Corien Wortmann-Kool over de gevolgen van Europese veiligheidsregels (verordening (EEG) nr. 3922/1991 over EU-OPS) voor rondvluchtbedrijven?

Ja.


2
Bent u op de hoogte van het feit dat de EU-OPS-regels problemen opleveren voor rondvluchtbedrijven?

Ik realiseer me dat de nieuwe EU-regels voor rondvluchtbedrijven extra inspanningen vergen. Voor de veelal kleine bedrijven is dat niet eenvoudig op te brengen. EU-OPS-regels zijn echter per 16 juli 2008 verplicht voor rondvluchtbedrijven.


3
Bent u van mening dat de exploitanten van kleinere vliegtuigen hiermee onnodig worden tegengewerkt bij het uitoefenen van hun werkzaamheden? en

4
Bent u bereid een uitzondering voor rondvluchtbedrijven voor EU-OPS te overwegen? Zo ja, welke maatregelen bent u bereid te nemen om de genoemde problematiek op te lossen, dan wel te verzachten? Zo nee, waarom niet?

Antwoord op vraag 3 en 4
Zoals ik hiervoor aangaf, onderken ik dat bedrijven met flinke extra inspanningen worden geconfronteerd. Daarom heb ik gezocht naar mogelijkheden om de sector tegemoet te komen. Echter de waarborgen die een AOC-vergunning geeft voor de a
agina 1 van 2 P





veiligheid van passagiers staan voor mij niet ter discussie Datum Voor het verkrijgen van een vergunning moet het bedrijf goed naar de eigen

procedures en de veiligheid van de vluchtuitvoering te kijken. Ons kenmerk VENW/DGLM-2009/3253 Om het verkrijgen van een AOC te vergemakkelijken heb ik daarom volgende maatregelen getroffen:

· Ik heb toegestaan om de AOC-plicht uit te stellen naar 1 april 2009, ruim na het zomerseizoen van 2008, zodat bedrijven de tijd hadden om aan de AOC- eisen te kunnen voldoen.

· Het AOC-aanvraagformulier is voor rondvluchtbedrijven aangepast en vereenvoudigd.

· De Inspectie VenW (IVW) heeft ten behoeve van de lastenverlichting een (sjabloon) Operations Handboek voor rondvluchtbedrijven opgesteld die gratis ter beschikking is gesteld.

· De bedrijven zijn bij hun aanvraag op locatie door inspecteurs van advies voorzien.

· Alle 32 bij IVW geregistreerde rondvluchtbedrijven hebben bericht ontvangen dat het AOC tot 1 juli 2009 `om niet' is te verkrijgen (dit was ruim 7600). Overigens hebben slechts 6 rondvluchtbedrijven hiervan gebruik gemaakt.
· Later dit jaar zal de regeling tarieven luchtvaart 2009 van kracht worden, waarin wordt opgenomen dat rondvluchtbedrijven, die ná 1 april 2009 een AOC aanvragen, een reductie van ruim 50% op het standaard AOC-tarief krijgen (Dit geldt alleen indien gebruik wordt gemaakt van het sjabloon Operations Manual).

· De jaarlijkse instandhoudingskosten voor een AOC zijn vervallen (was ruim
3000 per jaar).

· Ik heb de standaard-eisen voor trainingen en de frequentie van bij het AOC behorende testen verlaagd en vereenvoudigd. Voor rondvluchtbedrijven is het voldoende om enkel kennis te nemen van een voor hen opgesteld pamflet met informatie over eerste hulp-, gevaarlijke stoffen en beveiligingstraining.

De kaders van EU-OPS stonden niet in de weg voor het nemen van de maatregelen om aan de door de rondvluchtsector aangegeven problemen tegemoet te komen. Deze behoefden daarom ook niet aangepast te worden.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2