Consumentenbond
---
14 september 2009
Al 12.000 handtekeningen tegen medicijnreclame
Aantal steunbetuigingen petitie overtreft alle verwachtingen.
De petitie tegen dubieuze medicijnreclame is de afgelopen twee weken
al door ruim 12.000 mensen getekend. De Consumentenbond wil met de
petitie een verbod op `symptoomreclames' afdwingen. Directe aanleiding
is een uitzending van het TROS-programma Radar. Daarin was te zien hoe
farmaceutische bedrijven het reclameverbod op een uiterst
twijfelachtige manier omzeilen door niet het geneesmiddel maar de
kwaal (overactieve blaas, schimmelnagels etc.) te noemen. Steun
uitspreken voor een verbod op symptoomreclame kan nog tot half
oktober. De petitie staat op: www.consumentenbond.nl/petitie.
Het grote aantal steunbetuigingen overtreft alle verwachtingen.
Consumentenbond-directeur Bart Combée: "Het is een signaal dat
Minister Klink en de Tweede Kamer niet kunnen negeren. Het loopt
storm. Maar liefst 12.000 handtekeningen voor een onderwerp dat
consumenten niet direct in hun portemonnee raakt, dat is echt heel
veel. En het worden er ongetwijfeld nog meer. Op naar de 20.000!"
Reclame voor receptgeneesmiddelen is in Nederland bij wet verboden,
maar symptoomreclame is een truc om dat verbod te omzeilen. Bedrijven
noemen dan niet de naam van het middel, maar zeggen dat je met een
bepaalde - vaak onschuldige - `kwaal' naar de huisarts moet.
Ondertussen hebben de bedrijven de huisartsen dan al bestookt met
brieven en brochures over hun medicijn. Ook is het vaak volstrekt
onduidelijk wie de afzender is van zo'n reclame. Daarmee wordt
onterecht de indruk gewekt dat het om objectieve informatie gaat. De
Consumentenbond pleit voor een verbod omdat symptoomreclame leidt tot
onnodige medicalisering. Door de commercials op radio, tv en internet
gaan mensen massaal met onschuldige problemen naar de dokter. Dat kost
de medische wereld en de maatschappij als geheel veel geld en tijd.
Die tijd kan beter besteed worden aan patiënten met echte problemen of
aandoeningen.
De petitie tegen dubieuze medicijnreclame is overigens hard op weg om
de meest succesvolle handtekeningenactie in de geschiedenis van de
Consumentenbond te worden. Het record dateert uit 2007. Een actie
tegen de Vliegtax resulteerde toen in 15.000 steunbetuigingen.