Consumentenbond
---
14 september 2009
Effecten crisis op gedrag consumenten
40% van de Nederlandse consumenten doet meer aan besparen sinds het
uitbreken van de kredietcrisis vorig jaar. Daarnaast spaart een op de
vijf ondervraagden meer dan in 2008 en dan het liefst bij een
Nederlandse spaarbank (49%). Dat blijkt uit de crisisgedragsenquête
van de Consumentenbond, ingevuld door ruim 2600 consumenten.
Opmerkelijk is dat ook ruim een op de vijf ondervraagden die een
mening hadden op de stelling `ik wil verhuizen, maar stel mijn plannen
uit vanwege de kredietcrisis' aangeeft zijn verhuisplannen uit te
stellen vanwege de kredietcrisis. Dat kan grote gevolgen hebben voor
de ontwikkeling van de huizenmarkt en de huizenprijzen. Dit effect
wordt nog eens versterkt door de voorstellen van de AFM op 9 september
om het ook nog moeilijker te maken een hypotheeklening af te sluiten.
Beleggen
Driekwart van de consumenten maakt zich ook zorgen over de gevolgen
van de kredietcrisis, bijvoorbeeld over de gevolgen van de crisis op
zijn pensioen (42%). Over de AOW en de toenemende werkloosheid maakt
30% zich zorgen. Een kwart van de ondervraagden maakt zich helemaal
geen zorgen over de kredietcrisis. Een klein deel van de ondervraagden
denkt ook te kunnen profiteren van de crisis, 4% is actiever aan het
beleggen dan voor het uitbreken van de crisis.