Werknemer `verkoopt' zichzelf beter
Door de kredietcrisis steken werkenden meer tijd en energie in het
`verkopen' van hun prestaties op het werk. Een op de drie geeft aan
bewust goede pr voor zichzelf te maken. Dat blijkt uit de nieuwste
Randstad Werkmonitor.
Tussen laag- en hoogopgeleiden is een verschil in tactiek te zien.
Hoger opgeleiden werken nadrukkelijker aan hun eigen pr dan lager
opgeleiden (35 tegen 28 procent). Maar die laatsten laten hun baas
juist vaker specifiek zien hoe zij functioneren. Ook zeggen zij vaker
dan hoogopgeleiden dat ze door de huidige economische situatie beter
hun best zijn gaan doen op het werk (19 tegenover 12 procent). Ondanks
de crisis heeft 78 procent van de werknemers de persoonlijke ambities
niet naar beneden bijgesteld.
Toenemende vraag naar erkenning
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de vraag naar erkenning
toeneemt. Een kwart van de werkenden vindt dat werkgevers te weinig
aandacht en waardering tonen. Ook zegt 27 procent dat er niet meer in
hen wordt geïnvesteerd. Algemeen directeur Chris Heutink van Randstad
waarschuwt werkgevers: `Het gebrek aan aandacht en waardering onder
werknemers heeft invloed op hun mobiliteit en logischerwijs op hun
productiviteit. Als medewerkers de context van hun werkzaamheden
begrijpen, kunnen ze het makkelijker uitvoeren.'
Geen loonmindering voor baangarantie
Tenlsotte blijkt de helft van de werkenden geen salaris te willen
inleveren om ontslag te voorkomen. Bijna de helft verkiest bij een
eventueel ontslag `een zak geld', boven actieve begeleiding bij het
vinden van een andere baan. Het aantal werknemers dat exclusief voor
geld kiest, is ten opzichte van november 2008 gegroeid.
14-09-2009, Algemeen
ABVAKABO FNV