ABVAKABO FNV

Werknemer `verkoopt' zichzelf beter

Door de kredietcrisis steken werkenden meer tijd en energie in het `verkopen' van hun prestaties op het werk. Een op de drie geeft aan bewust goede pr voor zichzelf te maken. Dat blijkt uit de nieuwste Randstad Werkmonitor.

Tussen laag- en hoogopgeleiden is een verschil in tactiek te zien. Hoger opgeleiden werken nadrukkelijker aan hun eigen pr dan lager opgeleiden (35 tegen 28 procent). Maar die laatsten laten hun baas juist vaker specifiek zien hoe zij functioneren. Ook zeggen zij vaker dan hoogopgeleiden dat ze door de huidige economische situatie beter hun best zijn gaan doen op het werk (19 tegenover 12 procent). Ondanks de crisis heeft 78 procent van de werknemers de persoonlijke ambities niet naar beneden bijgesteld.

Toenemende vraag naar erkenning
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de vraag naar erkenning toeneemt. Een kwart van de werkenden vindt dat werkgevers te weinig aandacht en waardering tonen. Ook zegt 27 procent dat er niet meer in hen wordt geïnvesteerd. Algemeen directeur Chris Heutink van Randstad waarschuwt werkgevers: `Het gebrek aan aandacht en waardering onder werknemers heeft invloed op hun mobiliteit en logischerwijs op hun productiviteit. Als medewerkers de context van hun werkzaamheden begrijpen, kunnen ze het makkelijker uitvoeren.'

Geen loonmindering voor baangarantie
Tenlsotte blijkt de helft van de werkenden geen salaris te willen inleveren om ontslag te voorkomen. Bijna de helft verkiest bij een eventueel ontslag `een zak geld', boven actieve begeleiding bij het vinden van een andere baan. Het aantal werknemers dat exclusief voor geld kiest, is ten opzichte van november 2008 gegroeid. 14-09-2009, Algemeen