Enschedese directeur Lucie Musterd Cultureel Ondernemer van het Jaar
De uitslag is bekend! Professionals uit de culturele en creatieve
industrie hebben uit hun midden de Cultureel Ondernemer van het Jaar
gekozen. Via de website van vaktijdschrift MMNieuws kon een selectie
gemaakt worden uit een longlist van 50 genomineerden. Bijna 500 lezers
van MMNieuws hebben hun stem uitgebracht waarbij zij een top 3 konden
samenstellen. De winnaar is Lucie Musterd, directeur van Concordia
Kunst & Cultuur in Enschede. Zij was genomineerd omdat zij `haar
organisatie goed en gedurfd weet af te stemmen op de missie en het
exploitatiebudget van Concordia. Zij heeft visie en durft keuzes te
maken (ook tegen de gangbare patronen in'. Op plaats 2 eindigde
Marijke van der Woude, directeur van het Jonge Harten Festival in
Groningen, en op plaats 3 Erik van Ginkel, zakelijk directeur van
museum Boijmans van Beuningen.
091409_ondernemer_vh_jaar_interv._LM_019.jpg
Criteria nominatie
De longlist werd samengesteld door 25 prominenten uit de culturele en
creatieve industrie. Zij konden ieder vijf namen van vakgenoten
opgeven. Als criteria voerde MMNieuws aan dat hij/zij: visionaire en
inspirerende kwaliteiten moet hebben; innovatief is en nieuwe
producten op een succesvolle manier weet te introduceren; een
creatieve aanpak van financieel management heeft; zijn/haar personeel
stimuleert, activeert en motiveert; een vliegwielfunctie vervult in
een professioneel netwerk en transparant werkt en zijn/haar ideeën
bewust deelt met anderen (via interviews, artikelen, weblog etc).
Interview MMNieuws
MMNieuws ondervroeg Lucie Musterd over haar rol als directeur en
cultureel ondernemer. Dit interview verschijnt op 10 september in
MMNieuws 4, 2009, een themanummer over Human Resource Management voor
de culturele en creatieve industrie.
Enkele citaten:
`Anders dan de naam Concordia doet vermoeden bestond er, toen ik hier
begon, weinig samenhang tussen de verschillende delen van het bedrijf.
Daar moest iets aan veranderen.'
`Wij zijn ons ervan bewust dat we onderscheidend moeten zijn om mensen
de reis naar het oosten te laten maken, en daar werken we hard aan.'
`Ik heb in mijn contacten geen geheime agenda en ik ben ook geen echte
lobbyist. Mijn primaire drijfveren zijn inhoud en communicatie. Ik
investeer in goede relaties met ambtenaren en collega's, zodanig dat
ik het niet alleen heb over wat zij zelf willen, maar ook over wat er
in brede zin speelt in de culturele wereld en welke kansen en
bedreigingen er zijn.'
`Professioneel bestuur en toezicht in maatschappelijke ondernemingen
hebben mijn warme belangstelling. Toezichthoudende organen zouden zich
actiever en kritischer kunnen opstellen, in plaats van alleen te
vertrouwen op wat hen wordt aangereikt.'
`De politiek staart zich blind op dingen als bezoekersaantallen of
vraagt hoeveel inkomsten er voor de middenstand zijn gegenereerd.
Als dat de enige maatstaf door cultuurbereik en succes is - als de
groei zit in het binnenhalen van `rosépubliek' - dan hoeft het niet
voor mij. Door daarop te focussen kom je steeds verder weg van je core
business.'
`De directeur Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente zei ooit
tegen me: `Lucie, jij hebt de wind mee gehad, maar je weet wel uit
welke hoek die waait.'
Geplaatst: 14 september 2009.
Bijlage(n)
Open 091409_MAW_lowres.pdf 091409_MAW_lowres.pdf
14 september 2009
Gemeente Enschede