Gemeente Enschede

Enschedese directeur Lucie Musterd Cultureel Ondernemer van het Jaar

De uitslag is bekend! Professionals uit de culturele en creatieve industrie hebben uit hun midden de Cultureel Ondernemer van het Jaar gekozen. Via de website van vaktijdschrift MMNieuws kon een selectie gemaakt worden uit een longlist van 50 genomineerden. Bijna 500 lezers van MMNieuws hebben hun stem uitgebracht waarbij zij een top 3 konden samenstellen. De winnaar is Lucie Musterd, directeur van Concordia Kunst & Cultuur in Enschede. Zij was genomineerd omdat zij `haar organisatie goed en gedurfd weet af te stemmen op de missie en het exploitatiebudget van Concordia. Zij heeft visie en durft keuzes te maken (ook tegen de gangbare patronen in'. Op plaats 2 eindigde Marijke van der Woude, directeur van het Jonge Harten Festival in Groningen, en op plaats 3 Erik van Ginkel, zakelijk directeur van museum Boijmans van Beuningen.

091409_ondernemer_vh_jaar_interv._LM_019.jpg

Criteria nominatie
De longlist werd samengesteld door 25 prominenten uit de culturele en creatieve industrie. Zij konden ieder vijf namen van vakgenoten opgeven. Als criteria voerde MMNieuws aan dat hij/zij: visionaire en inspirerende kwaliteiten moet hebben; innovatief is en nieuwe producten op een succesvolle manier weet te introduceren; een creatieve aanpak van financieel management heeft; zijn/haar personeel stimuleert, activeert en motiveert; een vliegwielfunctie vervult in een professioneel netwerk en transparant werkt en zijn/haar ideeën bewust deelt met anderen (via interviews, artikelen, weblog etc).

Interview MMNieuws
MMNieuws ondervroeg Lucie Musterd over haar rol als directeur en cultureel ondernemer. Dit interview verschijnt op 10 september in MMNieuws 4, 2009, een themanummer over Human Resource Management voor de culturele en creatieve industrie.

Enkele citaten:

`Anders dan de naam Concordia doet vermoeden bestond er, toen ik hier begon, weinig samenhang tussen de verschillende delen van het bedrijf. Daar moest iets aan veranderen.'

`Wij zijn ons ervan bewust dat we onderscheidend moeten zijn om mensen de reis naar het oosten te laten maken, en daar werken we hard aan.'

`Ik heb in mijn contacten geen geheime agenda en ik ben ook geen echte lobbyist. Mijn primaire drijfveren zijn inhoud en communicatie. Ik investeer in goede relaties met ambtenaren en collega's, zodanig dat ik het niet alleen heb over wat zij zelf willen, maar ook over wat er in brede zin speelt in de culturele wereld en welke kansen en bedreigingen er zijn.'

`Professioneel bestuur en toezicht in maatschappelijke ondernemingen hebben mijn warme belangstelling. Toezichthoudende organen zouden zich actiever en kritischer kunnen opstellen, in plaats van alleen te vertrouwen op wat hen wordt aangereikt.'

`De politiek staart zich blind op dingen als bezoekersaantallen of vraagt hoeveel inkomsten er voor de middenstand zijn gegenereerd. Als dat de enige maatstaf door cultuurbereik en succes is - als de groei zit in het binnenhalen van `rosépubliek' - dan hoeft het niet voor mij. Door daarop te focussen kom je steeds verder weg van je core business.'

`De directeur Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente zei ooit tegen me: `Lucie, jij hebt de wind mee gehad, maar je weet wel uit welke hoek die waait.'

Geplaatst: 14 september 2009.

Bijlage(n)

Open 091409_MAW_lowres.pdf 091409_MAW_lowres.pdf

14 september 2009