Gemeente Kaag en Braassem

Braassemerland: naar een nieuw evenwicht
polder.jpg

Het college van burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem heeft de gemeenteraad een aantal voorstellen gedaan voor de toekomst van het project Braassemerland. Er worden maatregelen voorgesteld om de financiële tekorten om te buigen naar een positief saldo. Daarnaast spreekt het college zijn voorkeur uit om marktpartijen intensief te betrekken bij de realisatie van Braassemerland: âMeer markt, minder overheidâ.

Hierbij verlegt de gemeente diverse taken en verantwoordelijkheden en de financieringslasten naar de markt. Dat betekent dat de financieringsbehoefte en de projectrisicoâs voor de gemeente aanzienlijk lager worden.

De commissie Algemene Zaken zal over deze voorstellen op 14 september a.s. vergaderen, waarna de besluitvorming plaatsvindt in de raadsvergadering van 28 september a.s.

Â

Naar een nieuw evenwicht

Sinds 2007 heeft de gemeente in korte tijd een masterplan, een grondexploitatie en een bestemmingsplan opgesteld, alsmede afspraken gemaakt met rijk en provincie (convenant). In deze periode is ook een groot aantal grondaankopen gedaan. Daardoor heeft de gemeente veel kosten moeten maken, terwijl er pas inkomsten komen als er bouwrijpe grond verkocht wordt.

Â

Kostenbesparing en risicobeheersing

Voor de gemeenteraad was een belangrijk uitgangspunt bij de realisatie van Braassemerland dat het saldo moest uitkomen op 0. Inmiddels is het tekort opgelopen tot ⬠2,2 miljoen negatief; door de afspraken met rijk en provincie (convenant) zal dit naar verwachting oplopen tot ⬠4,2 miljoen negatief. Daarnaast zijn de risicoâs toegenomen, onder meer onder invloed van de kredietcrisis. Zowel college als raad vond deze zaken niet acceptabel.

Â

Op 29 juni jl. heeft de gemeenteraad de opdracht gegeven voorstellen te doen voor een structureel sluitende grondexploitatie. In lijn hiermee heeft het college een inventarisatie gemaakt van de mogelijkheden om tot bijsturing te komen op de aspecten financiering, regie, risico en kwaliteit. Hiertoe zijn vier scenarioâs opgesteld die inhoudelijk sterk uiteenlopen. Het college spreekt zijn voorkeur uit voor het tweede scenario: Meer markt, minder overheid.

Meer markt, minder overheid

Bij dit scenario wordt gekozen voor het overhevelen van een groot aantal taken en verantwoordelijkheden en de financieringslasten naar de markt. In deze rolverdeling doen gemeente en markt ieder waar hun kerntaak ligt. De gemeente concentreert zich op de publiekrechtelijke taak (vergunningverlening, uitwerken bestemmingsplannen, toetsen aangeboden plannen) en de markt neemt de ontwikkeling ter hand. Het moge duidelijk zijn dat de financieringsbehoefte voor de gemeente daardoor aanzienlijk lager zal zijn.

Financiële maatregelen

Het college heeft onderzocht welke mogelijkheden er zijn om bij te sturen in de financiën. De volgende mogelijkheden zullen het grootste effect opleveren.

* Versoberen van de projectorganisatie

* Financiering naar rekenrente 4,3% (bestaand beleid)
* Verhogen vrij-op-naamprijzen sociale woningbouw
* Verhogen prijzen marktwoningen

Als de raad ermee instemt deze maatregelen te treffen, zal dit naar verwachting ⬠9,1 miljoen opleveren. Daardoor komt het project uit in de zwarte cijfers en is er zelfs ruimte om toekomstige onvoorziene zaken, zoals ontwikkelingen in de markt, het hoofd te kunnen bieden.

Â

Vervolg

Nadat de gemeenteraad zich heeft uitgesproken over de gewenste koersverandering, zal het college de stappen zetten die nodig zijn om deze te realiseren. Â

Â

U treft het betreffende raadsvoorstel aan onder Vergadering Commissie Algemene Zaken 14-09-2009.