Sponsors:

* Gemeente Zwolle


---

---

Programma Open Monumentendag Zwolle

Zaterdag 12 september 2009

"Zwolle op de kaart"

Op de Kaart thema op de Open Monumentendag in Zwolle

Vanaf 1390 tot 1550 was het Rodetorenplein de middeleeeuwse haven in de bloeitijd van de Hanze voor Zwolle. Tot 1880 werden de schepen aan dit havenplein gelost en voeren beurtvaartschepen af en aan. In de middeleeuwen waren dit Koggeschepen die de Aa Zwolle konden bereiken. Met dit havenplein zette de middeleeuwse Hanzehaven zichzelf op de kaart. Het Rodetorenplein verdween grotendeels in de tweede helft van de 19e eeuw. Op zaterdag 12 september 2009 wordt het Rodetorenplein in haar oude vorm weer in gebruik genomen. Nu niet meer als haventerrein maar Markt en evenemententerrein.

Net als in de Hanzetijd speelt zich op de Open Monumentendag van 10.00
- 17.00 een Historische Markt en Havengebeuren af. Een groot aantal, in middeleeuwse outfit gestoken, figuranten van het Zwolse Sint Michaëls Gilde, de stichting "Ridders van de IJssel", de groep "Green Thingz, muziekgezelschap "Alouette" en anderen zullen die dag present zijn op de gescedenis te laten herleven. Kooplieden, speellieden, handelslui en sjouwerslui aan de kade. Diverse oude ambachten worden gedemonstreerd. De Stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle geeft een beeld van het Rode Torenplein dat rond 1390 werd aangelegd als middeleeuwse handelshaven met een model van de kraan en een standerdmolen. In de stand zijn foto's en tekeningen te zien van het havenplein. Diverse middeleeuwse kooplui laten hun waren zien. Sjouwerslui zijn bezig om Bentheimer Zandsteen en vaten bier en wijn te laden en te lossen. De Hanzekogge uit Kampen ligt aangemeerd aan het Havenplein. Vanaf het Rodetorenplein vertrekt geregeld een rondvaartboot richting windoliemolen "De Passiebloem" vv.


* Het Rodetorenplein in de bloei van de Hanze 15e eeuw

Open Monumentendag en Nationale Open Orgeldag
De Open Monumentendag, het moment dat in Zwolle maar ook het hele land vele monumentale gebouwen gratis worden opengesteld voor het publiek, met tal van aanverwante activiteiten, wordt dit jaar voor de tweeëntwintigste keer georganiseerd. De Open Monumentendag is onderdeel van de Europese Open Monumentendagen, oftewel de European Heritage Days. De Open Monumentendag in Zwolle biedt veel activiteiten. Zoals koor- en orgelconcerten. Met de rond vaartboot kan met tussen 10.00 en 16.00 vanuit de Passantenhaven aan het Maagjesbolwerk een boottocht maken naar de Oliewindmolen "De Passiebloem". In het Vrouwenhuis kan men terug in de tijd met speciale rondleidingen gericht op de levende geschiedenis van het pand. Figuranten zullen de tijd van Aleida Greve en de geschiedenis van het Vrouwenhuis weer toto leven brengen. In diverse kerken wordt aandacht gegeven aan de nationale orgeldag. Orgels worden bespeeld en dikwijls bestaat de mogelijkheid om over de rug van de organist mee te kijken. In de Grote of St. Michaëlskerk vindt om 16.30 een afsluitend concert plaats door organist/dirigent Toon Hagen op het Schnitgerorgel.

In het nieuwe Magazine is een "wandelroute langs Zwolse gevelstenen" opgenomen .

Het tweede van een jaarlijks verschijnend magazine voor de Open Monumentendag in Zwolle wordt uitgegeven op de Open Monumentendag zelf. Marcel Overbeek en Hemmy Clevis geven een beschrijving van de veelvoud van Gevelstenen die er in de binnenstad te vinden zijn. Deze gevelstenen zetten de Hanzekooplieden en hun handelshuizen op de kaart. Het Monumentenmagazine geeft verder een beschrijving van de monumenten die geopend zijn op de Open Monumentendag in Zwolle.

Centraal informatiepunt en opening.

Het centrale punt voor die dag is op het Rodetorenplein. Hier wordt het tweede nieuwe magazine voor de Open Monumentendag gratis uitgegeven. Hier is ook informatie te vinden over de geopende monumenten en is er een overzicht van de uitgaven van de afdeling archeologie en monumentenzorg van de gemeente. Op zaterdag 13 september a.s. om 09.30 zal de wethouder van Monumentenzorg, de heer Janco Cnossen de Open Monumentendag openen door het uitreiken van de eerste Magazines en en aanslaan van een vat bier op de Middeleeuwse Markt.

Thorbeckegracht Festival

Voor het eerst dit jaar wordt er op de Thorbeckegracht een groot festival georganiseerd met podiumkunsten en concerten waarbij door een aantal groepen wordt deelgenomen. De Start is om 12.00 uur met de Vuurvogel waar Linda Wagemakers zal optreden speciaal voor de kinderen. Over het hele festivalterrein zullen studenten van het Stedelijk Conservatorium musiceren. Op speciale podia van Stadsschouwburg Odeon/de Spiegel en Popfront Hedon worden vanaf 13.00 voorstellingen gegeven eveneens vanaf de Verhalenboot. Het Concert op het hoofdpodium begint om 20.00 uur met
Maria Joao Mendez (Portugese Jazz en Fado) verder de sopraan Heleen Koele met Concerto `d Amsterdam. In de pauze een optreden van de cabaretière Mathilde Santingh met haar biband. De organisatie van dit festival is in handen van de stichting Thorbeckegracht Festival Zwolle.

Programma Open Monumentendag Zwolle

Centraal informatiepunt: Informatiestand op het Rode Torenplein van 10.00-17.00 uur

Rode Torenplein

Van 10.00- 17.00 Het Rodetorenplein als 15e eeuwse Hanzehaven: historisch Markt en Havengebeuren met Kooplieden, speellieden, handelslui en sjouwerslui aan de kade. Diverse oude ambachten worden gedemonstreerd. De Stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle geeft een beeld van het Rode Torenplein dat rond 1390 werd aangelegd als middeleeuwse handelshaven met een kraan en een standerdmolen. In de stand zijn foto's en tekeningen te zien van het havenplein. Diverse middeleeuwse kooplui laten hun waren zien. Sjouwerslui zijn bezig om Bentheimer Zandsteen en vaten bier en wijn te laden en te lossen. De Hanzekogge uit Kampen ligt aangemeerd aan het Havenplein.

Van 10.00 tot 16.00 uur vertrekt een speciale rondvaartboot richting Thorbeckegracht, en de Nieuwe Vecht. U kunt zich hier gratis laten inschepen voor een tocht naar de Oliewindmolen De Passiebloem.

Om 10.00 uur opent wethouder Janco Cnossen de Open Monumentendag met het aanslaan van een vat bier dat vanuit de Kogge op de haven wordt gebracht.

Om 14.00 uur wordt het Rodetorenplein officieel weer in gebruik genomen met diverse evenementen op en aan het water. Zo komt het kunstenaarscollectief Oxo met vlotten vanaf Schuttorf de Vecht afvaren en komt die dag in Zwolle aan. Zij geven het roemrijke handelsverleden aan van Zwolse Kooplieden van de handel op Bentheimer zandsteen vanuit Bentheim naar Zwolle waarbij het Rodetorenplein met zijn kraan een grote rol speelde. Aan dit openingsspektakel wordt door diverse groepen medewerking verleend zoals de scouting, een shantykoor en maritieme evenementen.

De Monumenten die op de Open Monumentendag geopend zijn:


1. De Grote- of St. Michaelskerk, Grote Markt 18

Het eerste houten kerkje stond hier al in 785 toen Lebuinus en Marcellinus op verzoek van de bewoners van het nog jonge handelsnederzetting aan de Aa bezocht. Het huidig kerkgebouw werd opgetrokken tussen 1370-1450 en daarna werd er telkens aan gewerkt. De kerk oorspronkelijk gebouwd van baksteen op natuursteen heeft bij de laatste restauratie van 1882-1893 een buitenmuur gekregen van Eifelsteen. Het Noorderportaal vertoont nog het oorspronkelijke bouwmateriaal. De kerk heeft twee voorlopers gehad, waarvan de Romaanse St. Michielsbasiliek rond 1040 klaar moet zijn geweest. Na de laatste inval van de Vikingen werd de oorspronkelijke houten kerk vervangen. De huidige kerk werd over de oorspronkelijk Romaanse basiliek gebouwd waarna de oude kerk werd gesloopt rond 1404-1405. De stenen van deze kerk werden gebruikt voor de aanleg van het havenhoofd net buiten de Rodetoren. Toen bekend als "dat statwerc". De lengte van de huidige kerk inclusief de consistoriekamer is 78 meter lang. Het kerkgebouw in niet compleet, ooit was de kerk inclusief de beroemde St. Michaelstoren ruim 95 meter lang. De St.Michaelstoren die ooit een lengte kreeg van ruim 120 meter hoog was een van de hoogste in het land. De toren stond bekend om haar slanke vorm en hoge spits en een klokkenspel van 70 klokken. In 1683 werd de resten van de in 1669 door bliksem getroffen toren omver gehaald. Door een storm werden de zijgewelven van de kerk vernield en niet meer opgebouwd. Aanleiding tot het verder verval van de toren was het verwijderen van een enorm Sint Michaëlsbeeld boven de ingang van de toren. De toren stond midden in de Luttekestraat en de fontein is op de fundamenten van de oorspronkelijke doopkapel geplaatst. Onder het straatniveau van de Luttekestraat bevinden zich de fundamenten en muurresten kerk en toren. Het kerkbouw kreeg na de Beeldenstorm op de late avond van de 15e juni 1580 een wijziging. Meer dan 35 altaren, veel beelden en andere kunstwerken werden uit de kerk gesloopt op de brandstapel gesmeten of doorverkocht. In de kerk nog enkele fragmenten van fresco's uit de 15e eeuw van Meester Joan van der Mynnesten, een fragment van de voormalige Sacramentstoren van de beeldhouwer Willem Backerweerd en een timpaan van fijnkorrelig zandsteen in het Noorderportaal van bouwmeester Arnt van Calcar voorstellend het oude Stadswapen. Verder een fraai koorhek(1597), de renaissance Kansel vervaardigd door Adam Straes tussen 1617-1622 en een fraai barok orgel vervaardigd door Hamburger orgelbouwer Arp Schnitger uit 1721 De orgelkast werd uitgevoerd door Jurriaan Westermann een Amsterdamse bouwmeester. De hierachter liggende consistoriekamer werd vervaardigd door Berend Tigler, Hermannus van den Borg en Hermannus van Arnhem. Kunstwerken zijn het schilderij uit 1691 van de Zwolse schilder Hendrick ten Oever en de Verguld houten Kaarsenkroon uit 1724 vervaardigd naar ontwerp van de Franse bouwmeester Daniël Marôt. Een wetenschappelijk standaardwerk met de beschrijving van deze kerk is nog niet voorhanden.

Tentoonstellingen:

Tentoonstellingen:


· Michaëls Gouden Eeuw over de bouw en gebruik van de kerk door de eeuwen heen


· Graven en begraven in de Grote Kerk, overzicht over de onlangs gevonden adellijke grafkelders in het hoogkoor en een iconografie in de voormalige Grafkapel.


· Koor en orgelconcerten


· 11.50 uur Groot Mannenkoor Zwolle


· 12.50 uur Neutrale Zang en Operetteverening


· 16.30 uur Afsluitend concert van de Nationale Open Orgeldag op het Schnitgerorgel door organist Toon Hagen.

Toon Hagen, organist van de Grote Kerk geeft tussendoor aan geïnteresseerden de mogelijkheid het orgel te bezichtigen, ook boven bij de speeltafel. Orgelconcerten in kader van Nationale Orgeldag.


2. Onze Lieve Vrouwenbasiliek en Onze Lieve Vrouwentoren (Peperbus) Ossenmarkt 10

In 1395 stierf de Zwolse Schepen Gerard van Spoelde en werd op de Ossenmarkt op zijn erf een kapel gebouwd ter ere van Onze Lieve Vrouwe ten Hemelopneming, een kapel die in 1399 werd ingewijd. Rond het midden van de 15e eeuw werd een begin gemaakt om de kapel te vervangen door de huidige vrij hoge kruiskerk. Bouwmeester was de Zwolse stadsbouwmeester Berend van Covelenz (Koblenz). In 1464 wordt een begin gemaakt om een toren op te bouwen waarvoor in 1484 zes klokken werden gegoten. Voor het optrekken van de lantaarn boven op de toren werd het toen aanwezige pannendak gesloopt. Het oorspronkelijke ontwerp van Meester Gerard ter Borch werd uiteindelijk door muurmeester Jacob van Ceulen in 1540 opgetrokken De Onze lieve Vrouwentoren kreeg na 1828 haar bijnaam "Peperbus" toen de door brand getroffen lantaarn in dat jaar werd voorzien van een koperen koepeldak. Het kerkgebouw werd tot 1591 intensief gebruikt door de katholieken maar door de meest uiteenlopende
bestemmingen(opslagplaats, werkplaats, koeienstal, manegerie enz.enz) sterk in verval geraakt. In 1809 werd het kerkgebouw aan de Katholieke gemeenschap teruggeschonken en werd een zelfstandige parochiekerk. Nadat in de jaren 1887-1889 de kerk werd uitgebreid met lagere zijbeuken of processiegangen werd in 1980 het middeleeuwse kerkgebouw in ere hersteld, zijbeuken werden weer gesloopt. In de kerk, inmiddels verheven tot basiliek, zijn vele kunstwerken te bewonderen. Uit de middeleeuwen stammen gepolychromeerde beelden van Maria met het kindeke Jezus(15e eeuw), een piëta(Maria met Christus), een Eikenhouten Kruis 14e eeuw en het beeld van de heilige Fransiscus aan de hand van de Zwolse Stadsbouwmeester Arnt van Calcar(1484). Veel schilderijen zoals de Heilige familie uit 1560 toegeschreven aan de Mechelse schilder Vincent Sellaert, Thomas a Kempis voor zijn klooster op de Agnietenberg. Verder bezit de kerk veel kunstschatten en reliekhouders. De fraaie Neogotische altaren en andere kunstwerken zijn van de 19e eeuwse bouwmeester Friederich Willem Mengelberg, de Utrechtse geelgieter Gerard Brom en de Utrechtse orgelbouwer Maarschalkerweerd. Sinds juni 2006 is de reliekschrijn van Thomas a Kempis in de basiliek opgesteld. In de kerk treft U een uitgebreide beschrijving aan.

Rondleidingen: informatie in de kerk

Koor en orgelconcerten


· 10.30 Inn Singers


· 14.10 Groot Mannenkoor Zwolle


· 14.30 Orgelconcert op het grote Maarschalkerweerd orgel door organist Gerard Keilholtz ikv de Nationale Open Orgeldag

Torenmuziek van de beiaard van de Onze Lieve Vrouwetoren (Peperbus). Bij het centraal Informatiepunt op het Rode Torenplein kunnen verzoeken worden doorgegeven aan de Zwolse Stadsbeiaardier Roy Kroezen.


3. Dominicanenklooster en kerk Rectoraat 'St. Thomas van Aquino', Assendorperstraat 27-29

De eerste steen voor het te bouwen Dominicanenklooster en kerk Sint Thomas van Aquino werd gelegd op 3 mei 1900 en op 19 augustus 1902 ingewijd door Mgr. Henricus van de Wetering, aartsbisschop van Utrecht. Het gehele neogotisch kerk en kloostercomplex werd uitgevoerd naar ontwerp van architect J. Kayser. Het Kerkgebouw is van binnen fraai ingericht met een lang koor met het koorgestoelte voor de Dominicanen en een fraai Frans Koororgel uit 1912 van P.J. Adema. In de kerk verder een sacramentsaltaar gebouwd naar voorbeeld van de Sacramentstoren van Gabriel van der Bruyne in de St.Jacobskerk te Leuven(16e eeuw). Het koorhek is voorzien van een bronzen baldakijn gedragen door kolommen en dragende Engelenfiguren door Jan Eloy Brom uit Utrecht. De kloostergang, eveneens in Neogotiek opgetrokken geeft een bepaalde rust langst de deuren en trappen die verbinding geven tot de kloostergebouwen, w.o. de refter en de sacristie. In de kloostergang ook een opstelling van oude ornamenten aan het kerkgebouw die vervangen werden door nieuwe.

Presentatie van Liturgische gewaden in de sacristie van de kerk.

Om 10.30 en 15.30 uitleg over de gebrandschilderde vensters door pater K. Brakkee, tevens signeert hij zijn boek "Met het oog op de ramen"

Van 12-17 uur in de kloostergang geeft Anne Miek Stam informatie over de gebedssnoer in de diverse religies, nu en door de eeuwen heen.

Van 10.30-17 uur Tentoonstelling : "Dominicanerklooster op de kaart", met historische beelden van het klooster, in de Refter. Bezoekers krijgen hier een kopje koffie of thee aangeboden.

Rondleidingen op speciale tijden programma in de kerk

Koor en orgelconcerten

o 10.30-17.00 Orgelspel op het Adema orgel

o 11.30 uur Von Vocaal olv Coert Bremmers

o 12.30 uur Concert op het Grote Adema Koororgel door organist Dennis Vallenduuk, in 2007 winnaar van het Nationaal improvisatieconcours. Concert ikv Nationale Open Orgeldag.

o 14.50 uur Melodysingers onder leiding van Martin Glas


4. Waalse Kerk (Eglise Wallonne), Schoutenstraat 4

gIn het voorjaar 1386, werden de plannen duidelijk voor de bouw van een klooster te Windesheim. Een zestal fraters vertrok vanuit het Zwolse fratershuis naar Windesheim, waar zij op het landgoed geschonken door Berholt ten Have aan het werk gingen om de kloosterbouw ter hand te nemen. Er werden voor nood een aantal hutten opgezet voor de broeders en op korte afstand daarvan een aantal van hout opgezette loodsen. Gertrude Cadeneters van Zwol, een zuster Bertrude uit 't Maagdenhuis aldaar en andere aanzienlijke vrouwen, ijverig bezig om voor de behoeften der broeders te zorgen. De gaarkeuken en het wassen van de kleding behoorden tot hun werk Zij gaven gehoor aan de oproep van Henrik van Wilsum, Schepen van de Stad Kampen en broeder Jacobus, kannunik van St. Jan te Utrecht, om de zes broeders te volgen naar Windesheim. Als omstreeks 1387 de kerk, het refter, de bouwhuis en de keuken onderdak zijn besluiten Geertruid en de andere vrome vrouwen de bouwplaats te verlaten. De broeders konden zich zelf nu wel redden Geertrude van Cadeneter had ander plannen zij wilde haar huis woonhuis ter beschikking stellen aan een kleine groep devote vrouwen. Deze samenlevingsvorm groeide uit tot een Bagijnenconvent met kloostergebouwen in de Schoutenstraat. De levenswijze van de broeders van het Gemene Leven in Windesheim heeft steeds als voorbeeld voor de vrouwen gediend. De bij het kloostercomplex behorende St. Geertudiskapel (nu Waalse kerk) werd kort na 1501 gebouwd. In het koor van de kerk zijn nog steeds resten te vinden. Bijvoorbeeld een aantal grafstenen van de zusters en een altaarsteen met wijkruisjes. Na de hervorming kwamen de conventbezittingen in handen in handen van de Stad Zwolle en zij verhuurden de kloostergebouwen voor particuliere bewoning, zowel aan de Schoutenstraat als aan de Walstraat (achterzijde). Johan Knoppert werd in 1607 aangesteld als administrateur van de geestelijke goederen. In deze periode worden verschillende conventsgebouwen bewoond door geestelijke zuster. In 1629 Bette Wijcherts, oud zuster van het "St. Geertruids klooster" en in 1615 Fenne Greven, zuster van het voormalige "Maetklooster" samen met Jennechien Wolters, eveneens zuster. Ook in de "Schultensteghe" treffen we bewoning door een groep begijnen. Langs de Wolweverstraat , daar waar nu de Synagoge is gebouw, bezaten de zusters een boerenbedrijf met vee en een hof. Oorspronkelijk een éénbeukige kloosterkerk die behoorde bij het convent dat in 1390 door Geertruid van Kadeneter en enkele vrome vrouwen in Zwolle is gesticht. De kapel zelf werd kort na 1501 gebouwd en werd later St. Geertrudiskapel genoemd. Het klooster werd opgenomen in het "Kapittel van Windesheim". Achter en aan de zijkant van het kerkgebouw zijn resten te zien van de kloostergebouwen. In 1686 werd de kerk toegewezen aan de "Waalsen" of "Wallonen", vluchtelingen (Hugenoten) die uit Frankrijk kwamen, om hun geloof vervolgd door Lodewijk XIV. Sindsdien is het de Waalse kerk waar nog steeds diensten in de Franse taal worden gehouden. In het koorgedeelte van de kerk zijn nog grafstenen zichtbaar van voor de Reformatie. Ook zijn er in de kerk gewelfschilderingen en kaarsennissen zichtbaar. Het orgel is in 1820 door Jan Willem Timpe vervaardigd en in 1840 hier geplaatst.

Koorconcerten

o 12.30 uur Swing Shift

o 14.10 uur Blent


5. Lutherse Kerk, Koestraat 2

Het kerkgebouw is ontstaan uit een schuilkerk die hier in 1649 al stond. Later verbouwingen gaven het kerkgebouw het huidige uiterlijk een typische zaalkerk met een balkon aan weerzijden. In 1799 werden twee windvanen op het dak geplaatst. In de kerk ligt een beschrijving.

Koorconcerten


· 10.50 uur Zang en Vriendschap Westenholt


6. Plantagekerk, Ter Pelkwijkstraat 15-17

De Plantagekerk, het symbool van hereniging van de Zwolse Gereformeerden, werd in 1874, volgens een eclectisch ontwerp van architect J.W. Bosboom in 1874 gebouwd op de plek waar ooit de stadsplantagerie was. Bij de afbraak van de "Stratenmakerstoren" en de muur kwam plaats vrij om een nieuwe kerk te bouwen. In 1884 werd de orgeltribune aangebracht volgens een ontwerp van de Zwolse architect S.J.H. Trooster. De gevelbekroning van de kerk is van 1894. De kerk zelf, gebouwd tegen de buitenzijde van de stadsmuur is gefundeerd op een houten paalconstructie, aan de oostzijde, omdat hier het riviertje de Kleine Aa lag. De preekstoel dateert van 1883 is is afkomstig uit de Grote Kerk van Hoorn en het orgel werd in 1845 aangeschaft en in 1876 in deze kerk geplaatst.

Kooren orgelconcerten


· 13.10 uur Con Vocaal


· 14.30 uur Zwols Vocaal Ensemble


· 15.10 uur Overijssels Kamerkoor


7. Doopsgezinde kerk, Wolweverstraat 9

Op de plaats waar het kerkgebouw van de Doopgezinde Gemeente in Zwolle staat, wordt al sinds 1638 "gekerkt". Achter reeds bestaande huisjes werd een ruimte voor samenkomsten ingericht. Begin 1700 werd het gebouw aanzienlijk uitgebreid en de huidige gevel dateert van een verbouwing tussen 1847 en 1856. Het karakter van het gebouw is gebleven niets in de voorgevel wijst erop dat er sprake is van een kerkgebouw; een schuilkerk dus, een van de weinigen die Zwolle nog heeft.

Koorconcerten

o 13.50 uur On Cue

o 15.10 uur Musica Vocalis


8 Synagoge, Samuël Hirschstraat.

Op 21 juli 1899 werd deze synagoge voor een ruim 600 leden tellende Joodse Gemeente ingewijd. Joden woonden al sinds honderden jaren in Zwolle. De eerste berichten daarover dateren uit het begin van de 14e eeuw. De geschiedenis vertelt ons van het wel en wee van deze groep Zwollenaren. Nadat in 1349 een verschrikkelijke jodenvervolging had plaatsgevonden, werd in latere tijd een meer liberale houding van het stadsbestuur tegenover de jaden aangenomen. Dat alles resulteerde in de bouw van deze synagoge naar een ontwerp van architect F.C.Koch. Aan de voorzijde is de spreuk uit Jesaja 56 vers 7. aangebracht: "Want mijn huis is een huis van gebed voor alle volkeren". Zoals gebruikelijk bij een synagogebouw is de richting oost-west georiënteerd. Aan de oostzijde (richting Jeruzalem) zien we de ark, waar zich de Torarollen bevinden. In het midden bevindt zich de Bima, de verhoging waarop de lezing uit de Tora plaats vindt. Aan de westzijde zien we het (vroegere) damesbalkon. Daar is nu een tentoonstelling ingericht over "Joods leven in en om Zwolle". Omdat de tegenwoordige Joodse Gemeente zo klein is (geworden), plaatste men na de restauratie (1989) een mechietsa, een hek dat de ruimte voor de eredienst afscheidr van de ruimte die een cultureel/educatieve bestemming heeft. Aan de wanden zijn de namen van de 500 Zwolse joden aangebracht die in de Tweede Wereldoorlog in de vernietigingskampen zijn vermoord. Boven de toog is de spreuk aangebracht: "Gedenk de Tora van Mozes mijn dienstknecht die hem is aangeboden op de berg Horeb". De straat waaraan de synagoge is gelegen werd in 1989 vernoemd naar de laatste opperrabbijn Samuel Juda Hirsch.

Koorconcerten

* 13.30 uur Multiple Voice

* 14.50 uur Koorschool Konstantijn


9. Oosterkerk Bagijnesingel/Turfmarkt

De Oosterkerk dateert van 1888. Zij is gebouwd volgens een ontwerp van de architekten J.W. en C.W. Meyer. Met is een charmante kerk van bescheiden allure geworden. De sfeer past bij de orthodoxe kleine luyden die zich ontworstelden aan de greep van de vrijzinnige gegoede burgerij, die in de hervormde kerk de dienst uitmaakte. De bouwstijl heet Oosterkerk formeel eclectisch. Dit het betekent dat de ontwerpers naar hartelust stijlelementen uit diverse vroegere perioden door elkaar gebruikten. Kenmerkend voor het interieur zijn het tongewelf, de kloeke preekstoel en de zuilengallerijen. Dat het begrip "stijlelementen uit vroegere perioden" ruim opgevat moet worden, blijkt als we de zuilen nader bekijken. In de oudheid en de renaissance waren zuilen van hout of van steen Als je tegen deze zuiltjes tikt zul je ontdekken dat ze van gietijzer zijn. Met is een aardige combinatie van een klassiek thema met een vroeg industriële techniek. Sfeerbepalend voor de Oosterkerk is de verlicbting door middel van grote en kleine koperen armaturen. In 1980 kwam de Oosterkerk op de rijksmonumentenlijst. Dat kwam goed uit omdat de kerk nodig gerestaureerd moest worden. Door het gedaalde grondwaterpeil waren de houten funderingspalen aangetast. De ingrijpende restauratie vond plaats in de jaren 1988 -1990 onder leiding van architekt G.E.B.J. Nijhoff van bureau Verlaan en Nijhoff. Nijhoff slaagde erin de historische karakteristiek te behouden en toch de kerk geschikter te maken voor de moderne liturgische praktijk.


10 Bibliotheek met Statenzaal (vml. Provinciehuis en Gouvernementsgebouw van de Provincie Overijssel), Diezerstraat 80,

Onder leiding van Rijksbouwmeester Jacobus van Lockhorst werd de Statenzaal opgetrokken in Neo-gotische stijl, Tussen 1895 en 1898 werd hieraan gewerkt. Jacobus van Lockhorst was in Zwolle geen onbekende, al eerder tekende hij voor het ontwerp van het "Gouvernementspaleis" en de restauratie van de eeuwenoude Sassenpoort. Het Gouvernementsgebouw van de Provincie Overijssel stond er al, het witte gebouw met pilasters en een fronton dateert van 1874 en werd in Neo Classisistische stijl opgetrokken. De Statenzaal, immers de vergaderzaal van de Overijsselse bevolking, werd toegevoegd aan het reeds bestaande pand. De voormalige Statenzaal zelf werd ook van binnen neo-gotisch ingericht. De stijl is doorgevoerd tot in het kleinste detail van wandversieringen en meubilair. Dit maakt deze ruimte tot een bijzondere ruimte omdat deze bouwstijl tot die datum alleen op kerkelijke bouwkunst werd toegepast. Van uitzonderlijke technische en kunstzinninge kwaliteit zijn de glas en lood vensters vervaardigd in de bekende ateliers van Nicolas in Roermond en ontworpen door Jan de Quack. Afgebeeld zijn de wapens van de Overijsselse gemeenten in 1894. De gemeenten, steden en dorpen zijn ingedeeld in de bekende Overijsselse kwartieren: Salland, Twente en het land van Vollenhove. De IJsselsteden hebben hun eigen raam waar ook de Overijsselse Ridderschap aanwezig is. Monumentaal zijn de grote wandschilderingen(op doek) van de hoogtepunten uit de geschiedenis van de provincie Overijssel. De doeken werden geschilderd door kunstschilder Van der Laars naar een ontwerp van Sturm.

Concerten


· 11.10 uur De Koor


· 12.10 uur Tourdion


11. Fraterhuizen, Papenstraat/ingang Praubstraat (alleen binnehof te bezichtigen)

In het middeleeuwse Zwolle nam het Fraterhuis een belangrijke plaats in. Het was de basis van waaruit de fraters hun werkzaamheden verrichtten met betrekking tot de huisvesting van scholieren of de zielzorg van de zusters van het gemene leven. Daarnaast hielden zij zich binnen de muren van het gebouw bezig met kopiëren en illustreren van religieuze werken. Het fraterhuis was een stichting van Geert Grote die voor de Zwolse fraters de onbetwiste, door God uitverkoren leider, de inspirator van de Moderne Devotie en de stichter van hun huis te Zwolle. Hij had kerk en geestelijkheid gered van moreel verval en algehele verloedering. Zelf gaf Geert het goede voorbeeld door het opgeven van zijn wereldse levenswijze en door het leiden van een boetvaardig leven. Daarbij beschikte hij over een groot redenaarstalent. Met zijn preken over boetedoening en inkeer wist hij velen voor zijn overtuiging te winnen. Geïnspireerd door Geert Grote nam een aantal volgelingen in Zwolle het initiatief om samen in één huis te gaan wonen en zo God te dienen in nederigheid en eenvoud. De eigendomsrechten van het huis droegen zij in 1384 over aan Geert Grote, Florens Radewijns en Johan van den Gronde. De laatste twee waren belangrijke volgelingen van Geert Grote in Deventer. Bij de overdracht van het huis werd nadrukkelijk bepaald dat het bestemd was voor huisvesting van vrome devote lieden. Het lag volgens de akte van overdracht in de Begijnenstraat. De woning stond echter kort daarop leeg, daar de bewoners 'vertrokken' waren naar een klooster op de Nemelerberg buiten Zwolle (het latere St. Agnietenbergklooster). Ruim tien jaar later kreeg het pand eindelijk de bestemming die er oorspronkelijk aan gegeven was. Het ging namelijk deel uitmaken van de nieuwe stichting van de broeders van het gemene leven, ontstaan in 1396 op instigatie van de Zwolse edelman Meinold van WindesheimDe geschiedenis van het Fraterhuis en zijn bewoners is omstreeks 1500 opgetekend door de al eerder genoemde Jacobus de Voecht. Hij maakte sinds 1450 deel uit van de fratergemeenschap en bekleedde een vrij hoge functie als provisor. De titel van zijn werk luidt Narratio de in- choatione Domus Clericorum in Zwollis ofwel "Het verhaal van het Klerkenhuis te Zwolle vanaf de stichting". Behalve Domus Clericorum of Klerkenhuis werd het ook -naar de schutspatroon -St. Gregoriushuis genoemd. terwijl in de 16de eeuw de benaming Fraterhuis of ook wel Rijke Fraterhuis algemeen werd. Het Gregoriushuis was de biblioteek waar de boekproductie ook plaats vond. Dit gebouw moest plaats maken voor de huidige manegezaal van schouwburg Odeon. Het Domus Parva, Het Domus Vinicia, de ziekenzaal, de brouwerij (later kapel) en de rectorswoningen zijn nog te vinden. In een van de gotische kelders(Domus Parva) bevinden zich de fundamenten van het huis dat Geert Grote hier liet bouwen. Het Zwolse Fraterhuis beleefde, zowel materieel als spiritueel zijn bloeitijd 15de eeuw. In de loop van de 16de eeuw kwam deze ontwikkeling tot stilstand. Enerzijds kwam dit door externe factoren, zoals de economische malaise ten gevolge van de opstand tegen de Spaanse overheersing en de secularisering van het maatschappelijk leven. Anderzijds was deze stilstand te wijten aan interne factoren: een verminderd religieus elan (het pionierswerk was immers gedaan) en nieuwe religieuze idealen voortvloeiend uit de Reformatie. In 1592 werd de gemeenschap van het Fraterhuis definitief ontbonden. De vier overgebleven fraters werden elders in Zwolle gehuisvest.


12.
Galerie Het Langhuis [voormalig reventorium voor arme studenten van de Broeders des Gemeenen Leevens]

Het pand waarin de Galerie "Het Langhuis" [een stichting die zich inzet om jonge aankomende kunstenaars
tentoonstellingruimte te bieden] bestaat uit twee gedeelten. Het meest zuidelijk gedeelte grenzend aan het hofje van Emmauelshuizen en het Hof van Suthem, is de oudste. De muur zowel van de voorzijde als de achterzijde laat een onmiskenbaar puur middeleeuws metselwerk zien dat dateert uit eind 14^e en begin 15^e eeuw. Het pand vertoont een prachtige zoldering van moerbalken en kinderbalken op laat middeleeuwse consoles. De vloer is in prachtig ossebloed kleur geschilderd. De bovenverdieping vertoont een eenvoudige authentieke kapconstructie met aan de zuidzijde een wand met gedeeltelijk vakwerk. Het langhuis werd in de 15^e en 16^e eeuw gebruikt als refectorium of refter. Deze refter behoorde tot een groter, er naast gelegen complex van het Domus Pauperum of Armen Fraterhuis, een convict waar arme studenten werden opgevangen. Deze panden zijn nu herkenbaar als het "Domus Clericorum" en het "Venduhuis" dat ooit werd gebruikt als het "Domus Scolasticum" waar de studenten waren gehuisvest. In het complex van het Armen Fratershuis werden soms tussen de 150 en 200 arme scholieren tegelijkertijd ondergebracht na hun schooltijd. De studenten kregen hier van de broeders des Gemeenen Levens opvang, zij leerden hier het persoonlijk gebed en meditatie. Overdag bezochten de studenten de stadsschool aan het Grote Kerkplein.


13 Sassenpoort, Van Nahuijsplein 1,

In 1409 werd deze forse Stadspoort opgetrokken als vervanging van een ouder poortgebouw " die Zaggingporte" dat zich waarschijnlijk aan het einde van de Krommejak bevond. De Stadsrekeningen van december 1409 maken melding van de kosten voor de sloop van de oude poort en het optrekken van de "nieuwe" Sassenpoort waar "101.000 groets steen uyt den schepe te draghen" De stenen werden met schepen aangevoerd naar het Rodetorenplein en de Grote Markt en van daaruit met karren gebracht naar de Sassenpoort. Verantwoordelijk voor de bouw was "Meister Henric van Roden ende sijne knechten". De poort opgetrokken van Baksteen vertoont vele sierwerken van natuursteen die in de Hanzetijd veelvuldig werden gebruikt zoals, Drakenfelder steen, trachiet en Bentheimer zandsteen. Het binnenpoortgebouw laat tussen de twee vestingtorens aan de veldzijde een speciale weergang zien waar naar Franse aard de vijand werd verrast met kokende pek en olie. De ronde gaten onder de vensters op de bovenverdieping werden gebruikt voor falconetten of "slangen"waar brandende vuurkogels naar beneden werden geworpen. De verdediging is gemaakt voor het gebruik van pijl en boog, kruisboog en speren. Na het aanleggen van de bastions en vestingwerken(1592-1612) werd de Sassenpoort een gevangenis. Door tussenkomst van de Rijksbouwmeester Jos Cuijpers en de Staatscretaris van Kunsten & Wetenschappen Victor de Stuers werd het poortgebouw gespaard voor de sloop en kreeg het haar huidige bekroning (1894-1897)


14. Stadhuis (oude raadhuis met hal en schepenzaal, Sassenstr.
2,

Van het oorspronkelijke Zwolse Raadhuis dat tussen 1447 en 1450 werd opgetrokken als tweede raadhuis op deze plek herinneren de oude hal en de Schepenzaal. Bouwactiviteiten voor het huidige stadhuis komen rond 1447 op gang nadat het gebouw van de "Zwolse School" klaar is. Meer dan 600 voet Drakenfelder Stenen, Baumberger en Bentheimer zandsteen, balken, lood en tichels om dat "dack tho decken" worden via het havenhoofd voor de Rodetoren aangevoerd. Het zijn Meester Bartolomeus met behulp van de bouwmeesters Berend van Covelenz en Arnt van Calkar die het fraaie stadhuis bouwen. Nog voor dat de Raadstoren het werk kompleet maakt vindt de Hanzevergadering van het "Keulse kwartier" in Schepenzaal plaats. In een van de oude glas-in-lood vensters was te lezen: Ïn 't jaer dusent vier hundert veertigh aght, is dit Raedhuys volwraght", howel er nog tot 1450 aan werd gewerkt. Het werk aan de Raadstoren vergde nogal wat tijd, immers pas in 1452 welfde Meester Berend van Covelenz de bovenste torenverdieping. Voor raadhuis, wijnhuis (de beurs) en raadstoren werden grote hoeveelheden Drakenfelder Steen en Bentheimer zandsteen geleverd. Ook veel Munstersteen(Baumberger steen) is verwerkt aan het stadhuis. Op 24 januari 1448 lezen we in de Stads maand- en jaarrekeningen dat de raadzaal met een Heilige Mis wordt ingewijd. In de 19e eeuw werd veel van het oude Stadhuis gesloopt bijvoorbeeld de Raadstoren en het Stadswijnhuis dat ook als Hanzebeurs dienst deed. De oorspronkelijke Schepenzaal wordt nu gebruikt als trouwzaal, voor de Franse revolutie was hier de rechtbank. Veel inventaris herinnert aan de rechtsspraak zoals de beulszwaarden, wat teksten en het schilderij boven de schouw uit het eind der 16e eeuw. De schouw zelf is van Drachenfelder Trachiet geleverd door Herman van Ceulen. De figuren(sleutelstukkenj) aan het plafond dateren uit de eerste helft van de 15e eeuw evenals de muurkasten. De fraaie consoles stellen figuren weer van personen "waarvan werd gesproken". Zo zijn te herkennen de bouwmeester Berend van Covelenz, de zigeunerkoning Hertog Andries van Cleyn Egypte, enz. Het fraaie staande Horloge van de Zwolse klokkenmaker Wilhelm Bramer 1728 vervangt een oudere klok, en is pas gerestaureerd. De Oranjecollectie van geschilderde heupstukken van leden van het Huis van Oranje Nassau werden rond 1776 aangeschaft. De opdracht werd verleend aan leerlingen van het atelier van Miereveldt te 's-Gravenhage. In deze Oranjeportretten zijn gelijkenissen te zien van de schilders Gerard Honthorst en Miereveldt. Waarschijnlijk hebben leerlingen van beide schilders kopieën gemaakt. De schilderlijsten komen uit hetzelfde atelier. Zij stellen voor Prins Willem van Oranje, Phillips Willem, Prins Maurits, Stadhouder Frederik Hendrik, Prins Willem II, Stadhouder-Koning Willem III en stadhouder Willem IV en zijn gemalin Prinses Anna van Hannover, dochter van de Engelse Koning George II. Zij werden vervaardigd tgv. het bezoek van Stadhouder Willem V een de stad Zwolle.

15. Stedelijk Museum Zwolle, Melkmarkt 41,

Het Drostenhuis, onderdeel van het Stedelijk Museum Zwolle, is een van oorsprong 16e-eeuws pand. De bouwheer was Engelbert van Ensse. Hij stamde uit een Kamper magistraatsfamilie en was rentmeester van Salland en, later, drost van Drente. Het Drostenhuis behoorde met z'n 10 haardplaatsen vanaf het begin tot de grootste huizen van Zwolle. Het Drostenhuis heeft natuurlijk in de loop der eeuwen verschillende bewoners gehad. De familie Podt heeft in de 18e eeuw de grootste veranderingen laten aanbrengen. Het pand werd vergroot, de ingang verplaatst en de kamers werden naar de mode van de tijd, de rococo, verbouwd en ingericht. Ondanks andere bestemmingen die het gebouw daarna nog heeft gehad, is het interieur goed bewaard gebleven. Nadat het pand een museumbestemming had gekregen heeft men in de loop der tijd een aantal stijlkamers ingericht die passen bij het nog aanwezige interieur. Behalve de 18e-eeuws ingerichte keuken zijn er drie stijlkamers te zien. De salon is een prachtig voorbeeld van de rococoperiode. Maar ook de Blokzijlkamer (17e eeuw, Hollandse renaissance) en de Patriottenkamer (eind 18e eeuw, neo-classicisme) zijn de moeite waard.

16. Vrouwenhuis van Aleida Greve(1670-1742), Voorstraat 46

Theatrale rondleidingen om 14.00, 14.30, 15.00, 15.30, 16.00 en 16.30 uur voor max. 15 personen per rondleiding. [De rondleidingen van 16.30 is al volgeboekt]

Ingang: Voorstraat 46.

Duur: ca. 25 minuten.

Entrée gratis. Reserveren op tel. 038 4224823.

In het (Oude) Vrouwenhuis van Aleida Greve (1670-1742), een voormalig hofje voor bejaarde vrouwen van protestantse huize, vallen verschil­ lende soorten interieurs uit de periode 1680 tot 1980 te bewonderen. Op deze dag komen op verschillende plekken in het huis bewoners uit de geschiedenis van het pand tot leven...

Vanaf 14.00 uur wordt elk half uur de achterdeur geopend door de trouwe dienstbode van de stichteres van het Vrouwenhuis, Sophia Jans. De bezoekers worden verwelkomd door de welgestelde Aleida Greve (Saskia Zwiers). Zij leidt hen rond door haar prachtige huis en tevens door de geschiedenis van het pand.

In kamer 2 nodigt anno 1975 mevrouw Van der Molen, één van de laatste bewoonsters van het Vrouwenhuis, de bezoekers uit haar knusse kamertje te komen zien. Zij is bezig het vlees aan te braden voor de zondag en haar schoenen te poetsen.

Op de binnenplaats wordt anno 1900 de dronken bewoonster Sientje Jansen door de dienstbode op het tonnetje ontdekt. Ze loopt nog in haar nachthemd rond. Voor haar dreigt na drie waarschuwingen inhouding van het maandgeld en uiteindelijk uitzetting uit het Vrouwenhuis als haar dronkenschap de directeur van het Vrouwenhuis ter ore zou komen.

In de Regentenkamer toont Aleida Greve de schilderijen die zij rond 1686 met haar halfzus en nichten schilderde.

Haar achter-achterneef mr. Willem Steven van der Gronden, directeur van het Vrouwenhuis, houdt ontvangst in de Stenen Kamer en bepaalt rond 1885 wie er in het Vrouwenhuis mogen komen wonen en wie er wegens wangedrag moeten worden uitgezet.

Aleida Greve en Sophia Jans zwaaien de bezoekers na ca. 25 minuten weer uit aan de voorzijde van het huis, Melkmarkt 53.

De laatste rondleiding van 16.30 uur is reeds volgeboekt. Vooraf telefonisch reserveren wordt vanwege de te verwachten drukte aanbevolen.

17. Groote Sociëteit, Koestraat

18. De Proosdij (voormalige kloosterkerk Bethlehem). [niet te bezichtigen ivm verhuur]

Het klooster Bethlehem van de Augustijner koorheren, gesticht in 1309, is na de Reformatie opgeheven en gesloopt met uitzondering van de kloosterkerk en van een gebouwengroep ten zuidoosten van de kerk die bekend staat als 'het Reventer', en waarin zich dus waarschijnlijk het refectorium heeft bevonden. De kloosterkerk, bekend onder de naam 'Bethlehernse Kerk', is in 1963 door de Hervornde Gemeente, die haar in eigendom bezat, overgedragen aan de burgerlijke gemeente. De gemeente gebruikte het kerkgebouw voor het houden van tentoonstellingen. Bij de Kerksluiting van de Broerenkerk nam de Hervomde gemeente opnieuw de kerk over die andermaal dit kerkgebouw heeft verkocht. Nu is de voormalige kloosterkerk in gebruik als partycentrum en horeca. Zo werd de historische naam omgedoopt in "De Proosdij". In het Reventer is een vergadercentrum gevestigd. In 1309 stichtte de Deventer kanunnik en deken Bernard van Vollenho in zijn woning te Zwolle, genaamd de Hof van Vollenho, een klooster van Augustijner koorheren dat aan Maria was gewijd en als priorij werd gesteld onder de proosdij Bethlehem bij Doetinchem. In 131 I kreeg de nieuwe stichting de bisschoppelijke goedkeuring Bij de grote stadsbrand van 1324 ging een belangrijk deel van de kloostergebouwen te gronde, maar de kapel bleef ongedeerd. In 1332 werd een aflaat ingesteld ten behoeve van het door brand geteisterde klooster, en in 1333 een aflaat voor allen die het koor van de kloosterkerk en de drie altaren aldaar bezoeken of anderszins de kerkfabriek bevoordelen. Van Joannes Smedeken, die 1333-1367 prior was, is te vertellen dat onder zijn bewind de vrij kleine kapel werd vergroot. Hij zegt daarbij dat de kapel de grote toeloop van het volk op feestdagen niet kon bevattten, en dat het klooster door veel schenkingen tot welstand was gekomen. Dit leidde tot een vergroting van het klooster onder prior Joan (de) Wael ' In 1430 werd Bethlehem opgenomen als lid van de Windesheimse Congregatie. Bij het zegevieren van de Hervorming naastte de stad het klooster in 1580, en werd de kloostergemeenschap op uitsterven gesteld. De kloosterkerk werd op den duur aan de Hervormden in gebruik gegeven. Wanneer dat precies is gebeurd is ons niet gebleken. Ingevolge besluiten van 1644-'55 werden de kloostergebouwen afgebroken behalve de kerk en de groep van het Reventer. Op de vrijgekomen terreinen, die zeer uitgestrekt waren, legde men o.a. de Nieuwe Markt aan . Het Reventer werd in 1915-1917 op zeer ingrijpende wijze gerestaureerd. De Bethlehemse Kerk is een tweeschepige gotische hallekerk, die geheel door gemetselde gewelven wordt overdekt. Zij bestaat uit een hoofdkoor van twee rechthoekige vakken en een wat smaller driezijdig gesloten eindvak, een zuiderzijkoor van twee rechthoekige vakken, en een tweebeukig schip. De hoofdingang, die met het venster daarboven wordt omlijst door een geprofileerde bakstenen spitsboog, bevindt zich in de westelijke gevel van de noorderbeuk. Een tweede voorname ingang, die geheel in bentheimer zandsteen is uitgevoerd, komt voor onder het meest westelijke venster van de zuidmuur. De zuidermuur van het nevenkoor bevat een kleine toegang die inwendig wordt omvat door een spitsboog. Midden 16^e eeuw heeft men nog een ingang gemaakt in het noordoost muurvak van de sluiting van het hoofdkoor, aan de buitenzijde zich vertonend als een sierlijk poortje dat met het stadswapen is versierd. De kerk heeft twee evenwijdige, met leien belegde kappen. Aan de westzijde eindigen zij tegen geveltoppen, waarvan de noordelijke als de voornaamste wordt gekenmerkt door een wijde geprofileerde spitsboognis. Boven de boog die het zijkoor scheidt van het zijschip zijn overblijfsels voorhanden van hoekkepers, die er op wijzen dat het zijkoor vroeger werd gedekt door een afzonderlijk tentdak. Alle oorspronkelijke harnassen van de open vensters zijn verdwenen; zij zijn in 1846 vervangen door ijzeren ramen. In de kruin van het tweede vak van de hoofdbeuk eindigen de ribben tegen een wijde ring, die ongetwijfeld heeft gediend voor het doorlaten van de klok in het klokketorentje, dat op oude afbeeldingen is weergegeven en in 1848 is verbrand. Dat het schip aan de noordzijde blind is en geen steunberen heeft is ongetwijfeld gevolg van het feit dat het aan die zijde door het winterpaleis van de familie Van Ittersum was ingesloten. In de kerk bevinden zich een groot aantal rijke grafstenen en een aantal adellijke grafkelders. Een van de grafkelders die van de adellijke familie Van Ittersum is open gelegd. Via een glasplaat kan men een kijkje nemen in deze grote grafkelder die waarschijnlijk al in de 16e eeuw is aangelegd. Eigenlijk werd er al heel vroeg begraven in deze kloosterkerk. Veel weldoeners van de Augustijner Koorheren van Windesheim konden zich in deze kloosterkerk een graf verwerven. Dit gebeurde al in de 14e eeuw. In de zuidmuur van het schip en zijn steunberen zijn aan de buitenzijde drie reliëfstenen ingemetseld. Een steen met een kruis en bladornamentenen en rozen, Maria met Christus na de kruisafname en een afbeelding van de gekruisigde Christus uitgevoerd in Baumberger steen. Deze laatste is de grafsteen van Prior Johannes (Hemerken) van Kempen, oudere broer van Thomas a Kempis. Op initiatief van de Utrechtse Bisschop Rudolf van Diepholt werd op 29 oktober 1449 een aflaat verleend aan alle pelgrims die neer knielden voor deze, eens, fraaie afbeelding van Christus Kruisiging. De steen wordt daarom ook de "Nood Gods" genoemd.

19. Museum "De Fundatie", voormalig Paleis van Justitie aan de Blijmarkt

In het voormalige Paleis van Justitie, gebouwd in 1838 in neoclassicistische stijl, is sinds juni 2005 Museum de Fundatie gevestigd. Dit museum voor moderne en hedendaagse kunst legt zich toe op de passie van het verzamelen en de verrassingen van particuliere collecties. De collecties van Paul Citroen en Dirk Hannema, voormalig directeur van Boymans-Van Beuningen en de laatste bewoner van kasteel Het Nijenhuis in Heino, vormen de basis. Daarnaast is er aandacht voor andere spraakmakende verzamelaars uit heden en verleden. Op dit moment zijn de belangrijkste werken uit de vaste collectie van Museum de Fundatie geëxposeerd in het Paleis a/d Blijmarkt, dat geheel gerenoveerd werd onder leiding van architect Gunnar Daan. Te zien zijn werken van o.a. Appel, Mondriaan, Sluijters, Rachid Ben Ali, Zadkine, Van Elk, Visch en Voerman.. Op open monumentendag zijn onze beide locaties (ook Kasteel Het Nijenhuis bij Heino) gratis toegankelijk voor publiek van 11.00 - 17.00 uur. I.v.m. de inrichting van een grote overzichtstentoonstelling van het werk van Paul Citroen (v.a. 21 september te zien) zal de toegang tot het Paleis a/d Blijmarkt zich wel beperken tot de benedenverdieping, waar onze vaste collectie te zien is.

20. Hopmanshuis

Het Hopmanshuis is eigenlijk een dubbel pak- of faktoorshuis, hier in 1662 gesticht door de Zwolse Hanzekoopman Claes de Kock die eveneens de grote Kraan op het Rodetorenplein van de stad in pacht had. Dit pakhuis stond, evenals een kleiner huisje buiten de stadsmuur op het oude haventerrein aan de kade van het Rodetorenplein, genoemd naar de toren die toegang gaf tot de stad. Het pand stond met de achterzijde aan het water waardoor de schepen direct konden worden gelost. Hopman Nauta, eveneens factoor en koopman, liet het pand verbouwen waarbij de grote gevel aan de voorzijde is ontstaan met hoge ramen en een trapopgang. mIn november 1986 werd een start gemaakt met de algehele3 restauratie van het pand. Het pakhuis is beneden ingericht als kantoor. Aan de bovenverdiepingen is de fucktie als pakhuiis nog duidelijk zichtbaar54. De oude kelders hebben een horecabestemming gekregen.

21. Windkorenmolen 'Windesheim', Hollewandsweg 33,

Achtkantige stellingmolen met een lage gemetselde voet, die verder met riet bedekt is. Op de baard zijn het stichtingsjaar 1748 en het jaar van restauratie 1952. De molen is onlangs gerestaureerd

22 Windoliemolen 'De Passiebloem', Vondelkade 175

Houten stellingmolen waarvan de romp gedekt is met riet. De molen wordt geflankeerd door twee houten schuurvleugels. Nadat de molen, die dagtekent van 1776, buiten gebruik was gesteld is hij door aankoop eigendom geworden van de gemeente Zwolle die in 1965 tot restauratie is overgegaan. Indien de wind het niet laat afweten zal het nieuwe lijnzaad die dag worden verwerkt voor de vervaardiging van olie en veekoeken.

Oliemolen de Passiebloem doet zaterdag 12 september mee aan de open monumentendag/overijsselse molendag. Die dag zullen er rondleidingen zijn door de molen ( in diverse talen), er wordt oliegeslagen, er is een videopresentatie, een werkend model van een stoomoliefabriek, het winkeltje met molenartikelen is open. Verder zullen er door onze eigen koekenbakker molenpannekoeken gebakken worden, is er de mogelijkheid om in historische kleding op de foto te gaan en is er een presentatie 'van vlas tot linnen'. Het zaad van vlas is de grondstof voor lijnolie en de stengel is de grondstof voor linnnen.

Vanuit de Passantenhaven aan het Maagjesbolwerk vaart een rondvaartboot van Vadesto vanaf de stad naar de molen. Men kan alleen met deze speciale boot gratis mee, laatste afvaart is om 15.30 uur.

25. R.K. Begraafplaats, Bisschop Willebrandlaan

De R.K. Begraafplaats werd rond 1841 aangelegd op grond verkregen van F.W.J. baron van Lamsweerde. Het gietijzeren toegangshek is neogotisch. De neogotische kapel dateert van 1883 en is een geschenk van Paulina Vos de Wael. Aan weerszijden van de ingang bevinden zich de naamplaten van de pastoors en geestelijken van de St. Michael- en O.L.Vrouwparochie, waaronder J.W. van Kessel, Aartspriester van Salland en Drente. De stoffelijke overschotten zijn in de gesloten grafkelder, voor deze kapel, bijgezet. Vooraan rechts heeft men toegang beneden tot de hal met gewelven waarin de oorspronklijke grafplaten van de geestelijkheid uit de 18 en 19^e eeuw zijn ingemetseld.

Rondleidingen: 13.30 en 15.00 uur over de monumentale begraafplaats en de Neogotische kapel, waarvan de grote restauratie is afgesloten.

26. Openluchtbad Zwolle 1933 - 2008

Het Openluchtbad Zwolle bestaat dit jaar - 2008 - precies 75 jaar!

In 1933 werd het bad voortijdig geopend voor publiek in verband met de toenmalig heersende ziekte van Weill in de grachten en buitenwateren van Zwolle. Het ontwerp is van constructeur-architect Jan Gerko Wiebenga en is ontworpen naar de functionele, zakelijke en heldere uitgangspunten van het Nieuwe Bouwen. Dit komt onder meer tot uitdrukking in de strakke en functionalistische indeling van het terrein, de ranke constructies en het gebruik van moderne materialen als beton, staal en glas. Het zwembad is gebouwd naar olympische maatstaven en beschikt over twee 50-meterbaden, twee 40-meterbaden en twee peuterbaden en heeft in combinatie met het omliggende groen door de jaren heen een parkachtig karakter gekregen. Aardig detail is dat de `scheiding der sexen' in de jaren dertig nog goed zichtbaar is; mannen en vrouwen waren toendertijd verplicht gescheiden te zwemmen ...

Sinds 1994 is het openluchtbad rijksmonument en is zowel architectonisch als cultuurhistorisch van grote betekenis en kent een zeldzaamheidwaarde op nationaal en internationaal niveau. Nog een uniek gegeven: het openluchtbad wordt al weer 16 jaar geëxploiteerd door een enthousiaste vereniging die de `bejaarde' van 75 jaar nog springlevend houdt!

28. Huize Schellerberg, Schellerbergweg

Van oorsprong 17^e eeuws landhuis bewoond door o.a. de Zwolse burgemeestersfamilies Greve

29. Pand Koestraat 10 Van der Heijst & Partners.

Het schitterende 17^e-eeuwse pand van bureau van Heijst & partners aan de Koestraat 10 in Zwolle is één van de ruim veertig monumenten die geopend zijn voor publiek. Het pand trok tijdens de Open Monumentendagen in 2007 en 2008 honderden nieuwsgierige bezoekers. Een aantal daarvan kwam zelfs voor een tweede of derde keer, nadat ze het jaar daarvoor al de eerste aanzet voor de restauratie van het kapitale pand hadden kunnen aanschouwen. Van Heijst & partners kreeg dit jaar een eervolle vermelding voor de restauratie van het pand bij de uitreiking van de Erfgoedprijs Zwolle-Kampen.

Leo van Heijst, die in 2001 startte met het bureau van Heijst & partners vanuit het Zwolse Flevogebouw, kocht het `nieuwe' kantoorpand een paar jaar geleden aan met het oog op de toekomst van het bedrijf. In het pand ging hij echter terug in de tijd. Het is een monumentaal pand dat een rijke historie ademt. "Waarin je de geschiedenis als het ware voelt," aldus Leo van Heijst. Die sfeer van vroeger wilde hij niet verloren laten gaan, maar koesteren. Sinds 2007 heeft hij het pand daarom stukje bij beetje door vaklieden laten restaureren. Onder andere de tuinkamer met serre, met een prachtig 19^e-eeuws stucplafond met getrokken lijsten, beschilderde panelen en een rozet in het midden. En ook het indrukwekkende trappenhuis met balusters van siersmeedwerk en eikenhouten lambrisering. Het afgelopen jaar was de voorkamer aan de beurt. Een kamer met 18^e-eeuwse allure, met een eikenhouten schouw waarop een `gekuiste' schildering prijkt van de zelfmoord van Cleopatra. Het imitatie goudleer behang, dat met twee lagen muurverf was bedekt, is dit jaar weer in de oorspronkelijke staat teruggebracht. Ook hangen er nu twee imposante oude kroonluchters aan het plafond. Daarnaast is de keuken, die grenst aan de voorkamer, onder handen genomen. Het plafond toont weer de schilderingen van een paar eeuwen geleden. De restauratie van de keuken zal in september nagenoeg afgerond zijn.

Koestraat 10 is door de eeuwen heen een pand geweest voor welgestelden en weldoeners. Zo was het van 1647 tot ongeveer 1750 in bezit van de adellijke familie Van Dedem, die ook in het bezit was van huize De Gelder bij Wijhe en De Berg bij Dalfsen. Aan het begin van de twintigste eeuw kwam het pand in de vrije verkoop, waarna verschillende advocaten er kantoor hielden. In 2007 kocht Leo van Heijst het pand. Eigenaar van het pand voelt Van Heijst zich echter niet. "Zo zal ik me ook nooit gaan voelen. Eerder is het zo dat mij de gunst is verleend dat ik, als rentmeester, een tijdlang een stukje van het Zwolse erfgoed mag gebruiken. Met de plicht om het in goede staat over te dragen op de volgende generatie. Ik beloof dat we goed op het pand zullen passen. Daar vraagt het pand om, dat verdient het pand!"

Nationale Orgeldag

Op diverse orgels in de Zwolse kerken wordt er die dag concerten gegeven en is er de mogelijkheid de instrumenten wat dichterbij te bekijken. Om 16.30 uur vindt het slotconcert plaats in de Grote -of St. Michaëlskerk op het Schnitgerorgel. Het concert wordt gegeven door David Jansen.

Koorprogramma Open Monumentendag 2008:

(in samenwerking met de Zwolse Zangraad)

10.30 Inn
Singers OLV Basiliek

10.50 Zang en Vriendschap Westenholte Lutherse Kerk

11.10 De
Koor
Statenzaal Biblitheek

11.30 Con
Vocaal
Dominicanerkerk

11.50 Groot Mannenkoor Zwolle Grote Kerk

12.10
Tourdion
Statenzaal Biblioptheek

12.30 Swing Shift Waalse kerk

12.50 Neutrale Zang- en Operette Vereniging Grote Kerk

13.10 Con
Vocaal
Plantage kerk

13.30 Multiple Voice Synagoge

13.50 On
Cue
Doopgezinde kerk

14.10
Blent
Waalse kerk

14.30 Zwols Vocaal Ensemble Plantagekerk

14.50 Melody Singers
Dominicanerkerk

14.50 Koorschool Konstantijn Synagoge

15.10 Overijssels Kamerkoor Plantagekerk

15.10 Musica Vocalis Doopgezinde kerk

Torenmuziek van de beiaard van de Onze Lieve Vrouwtoren (Peperbus).

Bij het centraal Informatiepunt op het Rodetorenplein verzoeken worden doorgegeven aan de Zwolse Stadsbeiaardier Roy Kroezen.

Thorbeckegrachtfestival langs de Thorbeckegracht

Start Festival: Hoofdpodium 12.00 - 13.00 uur Wegener/Essent Hans&Grietje KinderConcert met Linda Wagemakers en het Jeugdsymfonieorkest De Vuurvogel

Kunst & Cultuurrally Locatie Librije en Broerenkerkplein

13.30 - 16.30 uur over het gehele festival terrein zullen studenten en studentgroepen van het conservatorium musiceren.

PODIUM Odeon de Spiegel theaters en Poppodium Hedon:

13.00 - 13.20 uur Oek de musical

13.35 - 14.00 uur VET Kindercabaret

14.30 - 15.00 uur Speelman en Speelman

15.30 - 16.30 uur Al ex Roeka en band

17.00 - 18.00 uur The Horse Company

18.30 - 19.30 uur Bettie Serveert

PODIUM Thor Verhalenplatform

2 winnaars v an verhalenvertelw edstrijd onder auspiciën v an D e Verhalenboot

PODIUM Amateurkunsten

13.30 - 14.30 uur Britten Jeugd Strijkorkest

14.45 - 15.30 uur Shantykoor "de Iselanders"

15.45 - 16.45 uur Mpingo Clarinet Choir (50 klarinettisten van jong tot oud)

CONCERT HOO FDPODIUM

20.00 - 23.00 uur
Maria Joao Mendez (Portugese Jazz en Fado) en Heleen Koele (sopraan) met Concerto `d A msterdam

Pauze
met een topverteller Mathilde Santing met h aar bigband


---

---

Speciale Websites van eerdere uitgaven van het Comite Open Monumentendag Zwolle

2002: Alles uit de Kast!

Zwolle haalt alles uit de (kleren) kast om haar rijke Hanzegeschiedenis te laten herleven. In 2001 was hun OMD-programma een van de genomineerden voor de Bouwfondstroffee. Dat is mede de vrucht van een prachtige driehoeksverhouding: tussen die van Kerk Staat en Theater....... In het Magazine van de Stichting Open Monumentendag verscheen een redactioneel artikel over het succes van het Zwolse comite Open Monumentendag

Lesbrief over Graven en Begraafplaatsen uitgaven COMD 1999

Lesbrief De Hanze en de Stad Zwolle uitgave COMD 2002


---

---

Comité Open Monumentendag Zwolle

p/a Domus Scolarium Divitum of Domus Vicina

Praubstraat 16-18

Postbus 1155, 8001 BD Zwolle

tel: 038-4651565

E-mail: harry.vrielink@home.nl Internetadres Landelijke Stichting OMD: www.openmonumentendag.nl Internetadres Zwols Comite OMD: http://home.hetnet.nl/~harry.vrielink/comd.htm

© comité Open Monumentendag Zwolle 2009/tekst & opmaak Harry Vrielink