1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/7738
Uw kenmerk
Datum 11 september 2009 2009Z14942
Onderwerp Kamervragen van de leden Aptroot en Teeven over ontsnappen uit Bijlage(n)
-
een auto te water
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van de leden Teeven en Aptroot
over het achterhouden van informatie met betrekking tot het ontsnappen uit
auto's die te water geraken.
1. Bent u bekend met de uitkomsten van een onderzoek in opdracht van uw
ministerie, waarbij is komen vast te staan bij welk merk sloten blokkeren
bij het te water raken van de auto's en bij welk merk niet?1 Zo nee,
bestaat een dergelijk rapport en bent u bereid de inhoud van dit rapport
ter kennis van de Kamer te brengen? Zo ja, waarom is de inhoud van dit
rapport nog nooit ter kennis van de Kamer gebracht?
2. Is het waar dat er door uw ministerie met de importeurs is afgesproken
om geen bijzonderheden van het onderzoek naar buiten te brengen? Wat
was hiervan de reden?
1,2. Ik heb uw Kamer in april 20082 en december 20083 geïnformeerd over
het onderzoek "raambediening en deurvergrendeling" en de resultaten
daarvan. Hierbij werd onderzocht wat de invloed van water is op het
functioneren van raambediening en deurvergrendeling.
Dit onderzoek is gestart onder begeleiding van een stuurgroep bestaande
uit Veilig Verkeer Nederland (VVN), RAI Vereniging, BOVAG, Politie, het
ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, RDW en onder
voorzitterschap van mijn departement.
Importeurs hebben ten behoeve van het onderzoek auto's en onderdelen
beschikbaar gesteld. Van een aantal componenten van deze auto's is
gemeten hoe zij blijven functioneren onder invloed van water. De leden
van de stuurgroep hebben met elkaar afgesproken dat de merkspecifieke
meetgegevens alleen naar de betreffende autofabrikant werden gestuurd
1 De Telegraaf, 19 augustus jl. `auto is doodskist onder water' (p. 5)
2 Uw kenmerk 29 398, nr. 91
3 Uw kenmerk 29 398, nr. 129
a
Pagina 1 van 2
en verder niet met elkaar gedeeld. Binnen mijn ministerie zijn deze Datum
gegevens dan ook niet bekend. Merkspecifieke meetgegevens zeggen
alleen iets over het onderzochte model met exact dezelfde componenten Ons kenmerk
zoals deze onderzocht zijn. Componenten die in een bepaald merk/type VENW/DGMO-2009/7738
gebruikt worden, veranderen regelmatig. Aan deze specifieke
merkgegevens kunnen derhalve geen of althans onvoldoende
consequenties worden verbonden ten aanzien van een bepaald nog
bestaand type of een bepaald nog bestaand merk.
3. Is het waar dat de wens van de politie, om alle voertuigen met
waterdichte elektronicakastjes uit te rusten, door de automobielbranche
amper serieus worden genomen? Bent u daarvan op de hoogte en sinds
wanneer?
3. Alle in een moderne auto aanwezige elektronica kan invloed hebben op
het functioneren van bijvoorbeeld de raambediening. In moderne auto's
zit bijzonder veel en complexe elektronica. In het onderzoek zijn de
directe aansturingcomponenten van raambediening en deurvergrendeling
onderzocht. Op basis hiervan is geconcludeerd dat het isoleren van alleen
die componenten geen oplossing biedt voor het probleem. Ik verwijs in dit
verband naar mijn brief aan uw Kamer van 26 april 2008, waarin ik onder
andere gemeld heb dat meerdere onderdelen in de complexe
voertuigelektronica van invloed kunnen zijn op het onbetrouwbaar worden
van raambediening en deurvergrendeling. Dit neemt niet weg dat ik
begrip heb voor de positie waarin de politie zich bevindt. Om die reden zal
ik in Europees verband aandacht blijven vragen voor dit specifiek
Nederlandse probleem.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat