Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
- T -

Ons kenmerk VENW/DGMO-2009/7738

Uw kenmerk Datum 11 september 2009 2009Z14942

Onderwerp Kamervragen van de leden Aptroot en Teeven over ontsnappen uit Bijlage(n)
- een auto te water

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van de leden Teeven en Aptroot over het achterhouden van informatie met betrekking tot het ontsnappen uit auto's die te water geraken.


1. Bent u bekend met de uitkomsten van een onderzoek in opdracht van uw ministerie, waarbij is komen vast te staan bij welk merk sloten blokkeren bij het te water raken van de auto's en bij welk merk niet?1 Zo nee, bestaat een dergelijk rapport en bent u bereid de inhoud van dit rapport ter kennis van de Kamer te brengen? Zo ja, waarom is de inhoud van dit rapport nog nooit ter kennis van de Kamer gebracht?


2. Is het waar dat er door uw ministerie met de importeurs is afgesproken om geen bijzonderheden van het onderzoek naar buiten te brengen? Wat was hiervan de reden?


1,2. Ik heb uw Kamer in april 20082 en december 20083 geïnformeerd over het onderzoek "raambediening en deurvergrendeling" en de resultaten daarvan. Hierbij werd onderzocht wat de invloed van water is op het functioneren van raambediening en deurvergrendeling. Dit onderzoek is gestart onder begeleiding van een stuurgroep bestaande uit Veilig Verkeer Nederland (VVN), RAI Vereniging, BOVAG, Politie, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, RDW en onder voorzitterschap van mijn departement.

Importeurs hebben ten behoeve van het onderzoek auto's en onderdelen beschikbaar gesteld. Van een aantal componenten van deze auto's is gemeten hoe zij blijven functioneren onder invloed van water. De leden van de stuurgroep hebben met elkaar afgesproken dat de merkspecifieke meetgegevens alleen naar de betreffende autofabrikant werden gestuurd


1 De Telegraaf, 19 augustus jl. `auto is doodskist onder water' (p. 5)
2 Uw kenmerk 29 398, nr. 91

3 Uw kenmerk 29 398, nr. 129
a

Pagina 1 van 2





en verder niet met elkaar gedeeld. Binnen mijn ministerie zijn deze Datum gegevens dan ook niet bekend. Merkspecifieke meetgegevens zeggen

alleen iets over het onderzochte model met exact dezelfde componenten Ons kenmerk zoals deze onderzocht zijn. Componenten die in een bepaald merk/type VENW/DGMO-2009/7738 gebruikt worden, veranderen regelmatig. Aan deze specifieke merkgegevens kunnen derhalve geen of althans onvoldoende consequenties worden verbonden ten aanzien van een bepaald nog bestaand type of een bepaald nog bestaand merk.


3. Is het waar dat de wens van de politie, om alle voertuigen met waterdichte elektronicakastjes uit te rusten, door de automobielbranche amper serieus worden genomen? Bent u daarvan op de hoogte en sinds wanneer?

3. Alle in een moderne auto aanwezige elektronica kan invloed hebben op het functioneren van bijvoorbeeld de raambediening. In moderne auto's zit bijzonder veel en complexe elektronica. In het onderzoek zijn de directe aansturingcomponenten van raambediening en deurvergrendeling onderzocht. Op basis hiervan is geconcludeerd dat het isoleren van alleen die componenten geen oplossing biedt voor het probleem. Ik verwijs in dit verband naar mijn brief aan uw Kamer van 26 april 2008, waarin ik onder andere gemeld heb dat meerdere onderdelen in de complexe voertuigelektronica van invloed kunnen zijn op het onbetrouwbaar worden van raambediening en deurvergrendeling. Dit neemt niet weg dat ik begrip heb voor de positie waarin de politie zich bevindt. Om die reden zal ik in Europees verband aandacht blijven vragen voor dit specifiek Nederlandse probleem.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

Pagina 2 van 2