Consumentenbond
---
11 september 2009
Informatievoorziening bij veel webwinkels onvoldoende
Meer dan de helft van de 369 onderzochte webwinkels in de Europese
Unie biedt de consument onvoldoende en/of verkeerde informatie over
consumentenrechten. Ook is de prijsinformatie vaak onduidelijk en
onvolledig. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door de
nationale toezichthouders op het gebied van consumentenbescherming,
waaronder de Consumentenautoriteit.
In Europa is onderzocht of webwinkels zich houden aan de regels die
gelden voor koop op afstand, misleidende reclame en oneerlijke
handelspraktijken. Uit het onderzoek bleek dat veel webwinkels niet
voldoen aan de wettelijke verplichting om duidelijke en juiste
informatie te verstrekken over onder meer de bedenktermijn van 7
werkdagen, de garantie, eventuele bijkomende kosten en hun
bezoekadres.
Nederland
In Nederland zijn 13 webwinkels bekeken. Bij 10 webwinkels was de
informatievoorziening zodanig dat de Consumentenautoriteit nader
onderzoek heeft ingesteld. Bij een ernstige overtreding van de regels
kan de Consumentenautoriteit een boete opleggen.