Consumentenbond


---

11 september 2009

Informatievoorziening bij veel webwinkels onvoldoende

Meer dan de helft van de 369 onderzochte webwinkels in de Europese Unie biedt de consument onvoldoende en/of verkeerde informatie over consumentenrechten. Ook is de prijsinformatie vaak onduidelijk en onvolledig. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door de nationale toezichthouders op het gebied van consumentenbescherming, waaronder de Consumentenautoriteit.

In Europa is onderzocht of webwinkels zich houden aan de regels die gelden voor koop op afstand, misleidende reclame en oneerlijke handelspraktijken. Uit het onderzoek bleek dat veel webwinkels niet voldoen aan de wettelijke verplichting om duidelijke en juiste informatie te verstrekken over onder meer de bedenktermijn van 7 werkdagen, de garantie, eventuele bijkomende kosten en hun bezoekadres.

Nederland

In Nederland zijn 13 webwinkels bekeken. Bij 10 webwinkels was de informatievoorziening zodanig dat de Consumentenautoriteit nader onderzoek heeft ingesteld. Bij een ernstige overtreding van de regels kan de Consumentenautoriteit een boete opleggen.