Partij van de Arbeid

Van Dam blij met aanpak 0900-nummers

PvdA-kamerlid Martijn van Dam is ingenomen over de eerste resultaten van maatregelen tegen lange wachttijden en hoge kosten bij 0900-nummers. Diverse nummers zijn in prijs verlaagd en de consument staat sterker en weet beter waar hij aan toe is. `Onze jarenlange inspanningen leiden nu tot resultaat', stelt Van Dam vast.

Naar aanleiding van een motie van Van Dam trof staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk (PvdA) onlangs een aantal maatregelen om de wijdverbreide irritatie bij consumenten over 0900-nummers weg te nemen.

Het gaat onder meer om het hanteren van een verplicht maximumtarief voor bellen naar deze nummers, het instellen van een geschillencommissie, ruimere bevoegdheden voor toezichthouder Opta om misstanden aan te pakken en meer mogelijkheden voor de consument om dubieuze rekeningen op te schorten. Heemskerk liet donderdag weten dat de consument miljoenen euro per jaar bespaart dankzij de maatregelen.

De aanpak mag van Van Dam nog wel een stapje verder gaan. `Vooral helpdesks kunnen nog steeds belachelijke bedragen in rekening brengen', zegt hij. Deze gang van zaken is de PvdA'er een doorn in het oog, omdat consumenten vaak geen andere keuze hebben dan het inschakelen van een helpdesk als bijvoorbeeld een rekening niet klopt. Van Dam kent nog steeds voorbeelden van helpdesks die een maximumtarief van vijftien euro per gesprek hanteren.

Heemskerk schetst in een brief aan de Tweede Kamer een aantal mogelijke vervolgmaatregelen voor het geval de irritatie en wachttijden niet verder afnemen. Heemskerk: `Ik blijf de ontwikkeling van de wachttijden en de kosten ook nauwlettend volgen met marktonderzoek dat we versneld gaan uitvoeren.'