Partij van de Arbeid
Van Dam blij met aanpak 0900-nummers
PvdA-kamerlid Martijn van Dam is ingenomen over de eerste resultaten
van maatregelen tegen lange wachttijden en hoge kosten bij
0900-nummers. Diverse nummers zijn in prijs verlaagd en de consument
staat sterker en weet beter waar hij aan toe is. `Onze jarenlange
inspanningen leiden nu tot resultaat', stelt Van Dam vast.
Naar aanleiding van een motie van Van Dam trof staatssecretaris van
Economische Zaken Frank Heemskerk (PvdA) onlangs een aantal
maatregelen om de wijdverbreide irritatie bij consumenten over
0900-nummers weg te nemen.
Het gaat onder meer om het hanteren van een verplicht maximumtarief
voor bellen naar deze nummers, het instellen van een
geschillencommissie, ruimere bevoegdheden voor toezichthouder Opta om
misstanden aan te pakken en meer mogelijkheden voor de consument om
dubieuze rekeningen op te schorten. Heemskerk liet donderdag weten dat
de consument miljoenen euro per jaar bespaart dankzij de maatregelen.
De aanpak mag van Van Dam nog wel een stapje verder gaan. `Vooral
helpdesks kunnen nog steeds belachelijke bedragen in rekening
brengen', zegt hij. Deze gang van zaken is de PvdA'er een doorn in het
oog, omdat consumenten vaak geen andere keuze hebben dan het
inschakelen van een helpdesk als bijvoorbeeld een rekening niet klopt.
Van Dam kent nog steeds voorbeelden van helpdesks die een
maximumtarief van vijftien euro per gesprek hanteren.
Heemskerk schetst in een brief aan de Tweede Kamer een aantal
mogelijke vervolgmaatregelen voor het geval de irritatie en
wachttijden niet verder afnemen. Heemskerk: `Ik blijf de ontwikkeling
van de wachttijden en de kosten ook nauwlettend volgen met
marktonderzoek dat we versneld gaan uitvoeren.'