Provincie Noord-Holland

Toekomstbeeld voor Station Haarlem Spaarnwoude

11 september 2009

Het gebied rond station Haarlem Spaarnwoude kan beter benut worden om wonen, werken, recreëren en reizen te combineren. Dat is de uitkomst van het advies van de Taskforce Ruimtewinst, die in opdracht van de provincie Noord-Holland onderzoek deed naar het effectief en innovatief inrichten van dit gebied. Het advies is een `cadeauâ van de provincie aan de gemeente Haarlem om hen te steunen in de ontwikkeling van de gebiedsvisie Oostradiaal, de oostelijke entree van de stad.

Gemeente Haarlem is momenteel bezig met het aanleggen van een fly-over waarmee enerzijds de Amsterdamse vaart (A 200) wordt ontlast en anderzijds de Waarderpolder beter bereikbaar wordt. Hiermee ontstaat een kans voor een nieuwe, oostelijke stadsentree. Om met een frisse blik naar het gebied rond station Haarlem Spaarnwoude en haar mogelijkheden te kijken, is de Taskforce Ruimtewinst aan de slag gegaan. Op woensdagavond 9 september presenteerde zij het advies aan de gemeente, bedrijfsleven en omwonenden. Uiteindelijk besluit de gemeente welke adviezen wel of niet overgenomen worden.Â

Inspirerende invalshoeken
De Taskforce Ruimtewinst adviseert onafhankelijk van zowel de gemeente als de provincie. Zij kijkt met een frisse blik naar het gebied en draagt inspirerende ideeën bij aan de visie op de Oostradiaal om de discussie over de gebiedsontwikkeling een impuls te geven. De belangrijkste voorstellen uit het advies zijn:

* Stationsgebouw: Haarlem Spaarnwoude heeft geen stationsgebouw en er is dringend behoefte aan een verbetering van de faciliteiten voor de reizigers. Het idee is om in de plaats van een stationsgebouw tot een samengesteld gebouw te komen, bestaande uit losse gebouwen met dezelfde hoogte. Hierdoor ontstaat er eenheid en doet het visueel aan als een stationsgebouw. In deze gebouwen kunnen verschillende functies (kantoren, winkels, parkeren) gecombineerd worden.

* Wonen en werken: Ruimte in Haarlem is schaars en moet goed passen bij de natuur die er is. De Taskforce Ruimtewinst heeft de ruimte gevonden voor de ontwikkeling van ca 1200 woningen in verschillende prijsklassen en 30.000 m2 scholen, kantoren en bedrijven. Ook is er rekening gehouden met een cultureel gebouw, bijvoorbeeld een museum over boek- en gelddrukkerij Joh. Enschedé.

* Verkeer: De verkeersveiligheid rondom het station is een belangrijk aandachtspunt. Ook kan het verkeer efficiënter geregeld worden. Het voorstel van de Taskforce Ruimtewinst is om de Prins Bernhardlaan door te trekken tot aan de Oudeweg (over of onder het spoor door). Hierdoor ontstaat een verbinding tussen Schalkwijk, de Amsterdamse Buurt en de Waarderpolder. Deze ingreep zorgt voor ruimte voor een aantrekkelijke inrichting van het oostelijk deel van de stad.

* Parkeren: Er is aan de oostelijke kant van Haarlem behoefte aan parkeergelegenheid. Dat biedt ook kansen om van Haarlem Spaarnwoude een transferium te maken, een punt waar automobilisten gemakkelijk hun auto kunnen parkeren om hun weg met de fiets, bus of trein te vervolgen. Door efficiënt met parkeerplaatsen om te gaan (dubbelgebruik) kunnen de kosten en het ruimtebeslag beperkt blijven.

* Fietsen: Momenteel zijn er te weinig mogelijkheden voor fietsers op en rond het station. Door de aanleg van fietsroutes (waaronder een fietssnelweg naar Amsterdam) met het station Haarlem Spaarnwoude als knooppunt, ontstaan er betere fietsvoorzieningen.

Vervangend voorzitter van de Taskforce Ruimtewinst Jessica du Marchie Sarvaas concludeerde na de discussie tussen belangstellenden en TFR-leden dat de transferiumgedachte en functiemenging breed gedragen wordt. Er is meer mogelijk in het gebied dan gedacht. Wel zijn er nog flinke aandachtspunten. Zo moet de kwaliteit van de Waarderpolder omhoog als dit een toegangsgebied van de stad wordt. Ook is er een spanning tussen enerzijds de wens tot het realiseren van veel woningen en vierkante meters en anderzijds de stad goed aan te sluiten op het recreatiegebied en het groen de stad in te halen. Een aandachtspunt op het gebied van de ontwikkelstrategie is dat de plannen in het gebied financieel wel haalbaar zijn, maar de kosten van het doortrekken van de Prins Bernhardlaan niet dekken, terwijl dat wel randvoorwaardelijk is.

Het is nu aan de gemeente Haarlem om het advies verder te bestuderen en te koppelen aan de gebiedsvisie Oostradiaal die zij aan het opstellen is. De volledige presentatie is binnenkort te vinden op deze website. Ook komt er binnen een paar weken een uitgebreide publicatie over het advies, inclusief een verslag van de discussie van de avond.

Over de Taskforce Ruimtewinst
De Taskforce Ruimtewinst (TFR) is een initiatief van de provincie Noord-Holland. Het doel van de TFR is om een creatief advies te geven aan binnenstedelijke projecten in de provincie Noord-Holland, waarin intensief en efficiënt ruimtegebruik gekoppeld kunnen worden aan hoge kwaliteit van woongebieden, stationsgebieden en bedrijventerreinen. De TFR analyseert de situatie en adviseert voor deze projecten hoe die doelstellingen zijn te bereiken. De focus van de TFR ligt vooral op stationsgebieden.

---