Toekomstbeeld voor Station Haarlem Spaarnwoude
11 september 2009
Het gebied rond station Haarlem Spaarnwoude kan beter benut worden om
wonen, werken, recreëren en reizen te combineren. Dat is de uitkomst
van het advies van de Taskforce Ruimtewinst, die in opdracht van de
provincie Noord-Holland onderzoek deed naar het effectief en
innovatief inrichten van dit gebied. Het advies is een `cadeauâ van de
provincie aan de gemeente Haarlem om hen te steunen in de ontwikkeling
van de gebiedsvisie Oostradiaal, de oostelijke entree van de stad.
Gemeente Haarlem is momenteel bezig met het aanleggen van een fly-over
waarmee enerzijds de Amsterdamse vaart (A 200) wordt ontlast en
anderzijds de Waarderpolder beter bereikbaar wordt. Hiermee ontstaat
een kans voor een nieuwe, oostelijke stadsentree. Om met een frisse
blik naar het gebied rond station Haarlem Spaarnwoude en haar
mogelijkheden te kijken, is de Taskforce Ruimtewinst aan de slag
gegaan. Op woensdagavond 9 september presenteerde zij het advies aan
de gemeente, bedrijfsleven en omwonenden. Uiteindelijk besluit de
gemeente welke adviezen wel of niet overgenomen worden.Â
Inspirerende invalshoeken
De Taskforce Ruimtewinst adviseert onafhankelijk van zowel de gemeente
als de provincie. Zij kijkt met een frisse blik naar het gebied en
draagt inspirerende ideeën bij aan de visie op de Oostradiaal om de
discussie over de gebiedsontwikkeling een impuls te geven. De
belangrijkste voorstellen uit het advies zijn:
* Stationsgebouw: Haarlem Spaarnwoude heeft geen stationsgebouw en
er is dringend behoefte aan een verbetering van de faciliteiten
voor de reizigers. Het idee is om in de plaats van een
stationsgebouw tot een samengesteld gebouw te komen, bestaande uit
losse gebouwen met dezelfde hoogte. Hierdoor ontstaat er eenheid
en doet het visueel aan als een stationsgebouw. In deze gebouwen
kunnen verschillende functies (kantoren, winkels, parkeren)
gecombineerd worden.
* Wonen en werken: Ruimte in Haarlem is schaars en moet goed passen
bij de natuur die er is. De Taskforce Ruimtewinst heeft de ruimte
gevonden voor de ontwikkeling van ca 1200 woningen in
verschillende prijsklassen en 30.000 m2 scholen, kantoren en
bedrijven. Ook is er rekening gehouden met een cultureel gebouw,
bijvoorbeeld een museum over boek- en gelddrukkerij Joh.
Enschedé.
* Verkeer: De verkeersveiligheid rondom het station is een
belangrijk aandachtspunt. Ook kan het verkeer efficiënter
geregeld worden. Het voorstel van de Taskforce Ruimtewinst is om
de Prins Bernhardlaan door te trekken tot aan de Oudeweg (over of
onder het spoor door). Hierdoor ontstaat een verbinding tussen
Schalkwijk, de Amsterdamse Buurt en de Waarderpolder. Deze ingreep
zorgt voor ruimte voor een aantrekkelijke inrichting van het
oostelijk deel van de stad.
* Parkeren: Er is aan de oostelijke kant van Haarlem behoefte aan
parkeergelegenheid. Dat biedt ook kansen om van Haarlem
Spaarnwoude een transferium te maken, een punt waar automobilisten
gemakkelijk hun auto kunnen parkeren om hun weg met de fiets, bus
of trein te vervolgen. Door efficiënt met parkeerplaatsen om te
gaan (dubbelgebruik) kunnen de kosten en het ruimtebeslag beperkt
blijven.
* Fietsen: Momenteel zijn er te weinig mogelijkheden voor fietsers
op en rond het station. Door de aanleg van fietsroutes (waaronder
een fietssnelweg naar Amsterdam) met het station Haarlem
Spaarnwoude als knooppunt, ontstaan er betere fietsvoorzieningen.
Vervangend voorzitter van de Taskforce Ruimtewinst Jessica du Marchie
Sarvaas concludeerde na de discussie tussen belangstellenden en
TFR-leden dat de transferiumgedachte en functiemenging breed gedragen
wordt. Er is meer mogelijk in het gebied dan gedacht. Wel zijn er nog
flinke aandachtspunten. Zo moet de kwaliteit van de Waarderpolder
omhoog als dit een toegangsgebied van de stad wordt. Ook is er een
spanning tussen enerzijds de wens tot het realiseren van veel woningen
en vierkante meters en anderzijds de stad goed aan te sluiten op het
recreatiegebied en het groen de stad in te halen. Een aandachtspunt op
het gebied van de ontwikkelstrategie is dat de plannen in het gebied
financieel wel haalbaar zijn, maar de kosten van het doortrekken van
de Prins Bernhardlaan niet dekken, terwijl dat wel randvoorwaardelijk
is.
Het is nu aan de gemeente Haarlem om het advies verder te bestuderen
en te koppelen aan de gebiedsvisie Oostradiaal die zij aan het
opstellen is. De volledige presentatie is binnenkort te vinden op deze
website. Ook komt er binnen een paar weken een uitgebreide publicatie
over het advies, inclusief een verslag van de discussie van de avond.
Over de Taskforce Ruimtewinst
De Taskforce Ruimtewinst (TFR) is een initiatief van de provincie
Noord-Holland. Het doel van de TFR is om een creatief advies te geven
aan binnenstedelijke projecten in de provincie Noord-Holland, waarin
intensief en efficiënt ruimtegebruik gekoppeld kunnen worden aan hoge
kwaliteit van woongebieden, stationsgebieden en bedrijventerreinen. De
TFR analyseert de situatie en adviseert voor deze projecten hoe die
doelstellingen zijn te bereiken. De focus van de TFR ligt vooral opÂ
stationsgebieden.
---
Provincie Noord-Holland